ایران پرسمان

آخرين مطالب

پرسش هايي درباره زلزله هاي زنجيره اي اخير خردنامه

پرسش هايي درباره زلزله هاي زنجيره اي اخير
  بزرگنمايي:


سال مار ايراني ها لرزان مي گذرد. حال مان بد نيست، اما کشورمان لرز گرفته است و هنوز يک ماه از آغاز سال جديد نگذشته که چهار زلزله بزرگ استان هاي مختلف را تکان داده در برخي استان ها نيز زمين لرزه هاي کوچک به وقوع پيوسته است.

اين همه تکان هاي ترسناک، مردم استان هاي ديگر را هم ترسانده و پرسش هاي زيادي درباره زلزله هاي زنجيره اي اخير در ذهن آنها شکل گرفته است.

آيا اين زلزله هاي کوچک و بزرگ نشان از وقوع زلزله اي دهشتناک دارد؟ آيا گسل هاي خطرناک فعال مي شوند؟ نکند تکان هاي کوچک زمين، تهران را که سال هاست همه از وقوع زلزله اي بزرگ در آن هراس دارند، بلرزاند؟ چه شده است که طي ده روز اخير هر روز بخشي از زمين کشورمان به لرزه درآمده است؟ اين گزارش به اين پرسش ها پاسخ مي دهد.

به گزارش مرکز لرزه نگاري، کشورمان دست کم روزي 30 بار مي لرزد، اما مردم بيشتر اين زلزله ها را احساس نمي کنند و بي خبر مي مانند تا وقتي که لرزش ناگهاني زمين غافلگيرشان کند مثل دشتي هاي بوشهر که بيستم فروردين امسال زلزله اي به بزرگي 6.1 ريشتر زمين زير پايشان را لرزاند، زلزله بزرگ بعدي که پس از وقوعش، تقريبا همه خبرگزاري هاي دنيا درباره اش حرف زدند، دقيقا پس از يک هفته در سيستان و بلوچستان رخ داد و علت مطرح شدنش در سراسر دنيا بزرگاي بي سابقه اش بود چرا که در 50 سال اخير وقوع زلزله اي با چنين بزرگايي در ايران بي سابقه بود و بيش از صد ميليون نفر، از هندوستان تا قطر، احساسش کردند.

کانون اين زلزله در منطقه اي کم جمعيت بود و به همين علت تلفات جاني نداشت. سه روز بعد وقتي مردم آذربايجان شرقي از خوش شانسي هموطن هايشان در سيستان و بلوچستان ذوق کرده بودند، زلزله اي به بزرگاي 4.9 خانه هايشان را تکان داد و آنها را به خيابان کشاند که البته برخي منابع هم بزرگاي آن را 5.2 اعلام کردند.

فرداي همان روز، اهالي استان فارس زلزله اي پنج ريشتري و اصفهاني ها زلزله اي 4.1 ريشتري را تجربه کردند و حالا بعد از اين همه تاب خوردن، فکر نمي کنيد طبيعي باشد اگر مردم در سراسر کشور وحشت کنند و بخواهند بدانند که آيا قربانيان بعدي زلزله آنها هستند؟

چه اتفاقي در حال وقوع است؟

«ترس مال آدم هاي عاقل است» اين را دکتر مهدي زارع، معاون پژوهشي و فناوري پژوهشگاه زلزله مي گويد و درباره علت زلزله ها توضيح مي دهد: «صفحه زمين ساختي ايران بين صفحات زمين ساختي اوراسيا و عربي گير کرده است. حرکت صفحه زمين ساختي عربي از جنوب، به صفحه زمين ساختي ايران فشار مي​آورد و از آنجا که صفحه زمين ساختي ايران به وسيله صفحه زمين ساختي اوراسيا در شمالش، تثبيت شده است يعني نمي تواند حرکت کند، دچار لرزش مي شود. اين لرزش و آزاد شدن انرژي از طريق گسل ها آزاد و به زلزله منجر مي شود.»

براي تصور بهتر اتفاقي که در حال وقوع است و به زلزله منجر شده تصور کنيد که صفحه زمين ساختي ايران، خودرويي است که گوشه خياباني پارک شده است. خودروي ديگري از پشت سر به اين خودرو فشار مي آورد. نام خودروي متخلف را بگذاريد صفحه زمين ساختي عربي. اگر اين خودروي متخلف زيادي قوي باشد، با هل دادن خودروي پارک شده مي تواند آن را به سمت جلو حرکت بدهد، اما خودروي پارک شده، زيادي بدشانس است، چون مقابل آن خودروي بزرگ تري پارک شده است به نام صفحه زمين ساختي اوراسيا.

با اين اوصاف وقتي خودروي متخلف به خودروي پارک شده فشار مي آورد، سپر خودروي پارک شده، جمع مي شود و آسيب مي بيند. اين جمع شدن، زلزله است.

منتظر زلزله باشيم يا نه؟

حالا که سر درآورده ايد تقريبا چه اتفاقي در کشورمان در حال وقوع است، مي شود آسان تر بحث کرد که آيا احتمال وقوع زلزله در ديگر استان هاي کشورمان به واسطه زلزله هاي اخير، بيشتر شده است يا نه؟

زارع در پاسخ به اين پرسش مي گويد: در مناطقي که زلزله رخ داده است، همچنان امکان وقوع پس لرزه وجود دارد؛ به طوري که پس از وقوع زلزله هاي با بزرگاي هفت ريشتر، تا يک سال و زلزله هاي با بزرگاي شش ريشتر، تا شش ماه، انتظار رخ دادن پس لرزه وجود دارد و به همين ترتيب هرچه بزرگاي زلزله کمتر باشد، پس لرزه هاي بعدي در دوره زماني کوتاه تري رخ مي دهد.

معاون پژوهشي و فناوري پژوهشگاه زلزله درباره اين که آيا در نقاطي که نزديک به کانون زلزله نبوده اند، براي مثال پايتخت هم امکان زلزله وجود دارد يا نه توضيح مي دهد: اين مناطق ربطي به گسل هايي که انرژي آزاد کرده است، ندارد و بنابر اين زلزله هاي اخير امکان وقوع زلزله در آنها را بيشتر نکرده است، اما مردم سراسر ايران بايد هميشه آماده باشند، چون کشورمان بيش از 100 گسل لرزه خيز دارد که هر کدام ممکن است دچار لرزش شود و بنابر اين احتمال وقوع زلزله در هر نقطه از کشور که روي گسلي لرزه خيز واقع شده، وجود دارد.

اين نکته را دکتر نوربخش ميرزايي، رئيس مرکز لرزه نگاري نيز تائيد مي کند و شرح مي دهد: ايران روزي 30 بار مي لرزد، اما دقيقا نمي شود تعيين کرد که در هر ساعت کدام نقطه از کشورمان مي لرزد يا بزرگاي زلزله اي که در آن رخ دهد، چقدر خواهد بود.

او مي افزايد: براي مثال هر لحظه امکان دارد زلزله اي در تهران رخ دهد، اما زمان آن نامعلوم است.

ميرزايي البته تاکيد مي کند که زلزله هاي اخير هيچ ربطي به گسل هاي تهران ندارد، با وجود اين همه کارشناسان نسبت به اين که پايتخت هم روي گسل هايي لرزه خيز قرار دارد، اتفاق نظر دارند و با توجه به اين وضع به تهراني ها و مردم ديگر استان ها هشدار داده مي شود که هميشه آماده و در شرايط ايمن باشند و راه هاي حفظ جان شان در برابر زلزله را بياموزند، اما اطمينان داشته باشند زلزله هاي زنجيره اي اخير در کشورمان کاملا تصادفي رخ داده است و جاي نگراني وجود ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/72/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

از کجا بفهمیم نمازهایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟

جوانمردی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در جنگ ها

در شب قبل شهادت حضرت حمزه(ع) چه گذشت؟

«اسلام آمریکایی» چیست؟

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای دسته جمعی در خان‌یونس

بازتاب گسترده سفر رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا در رسانه‌های جهان

واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

در باکو جایی برای شیعیان نیست

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

هر روز به این سه بزرگواران سلام بدید

اهمیت انشاءالله گفتن در کارها

ویدئوی زیبا و آرامش‌بخش از شن‌های کویر

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

بالا رفتن پرچم ایران در جزیره سیلان سریلانکا

جزئیات رایزنی‌های چهار گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین

ابراز احساسات مردم سریلانکا از حضور رئیسی در کشورشان

متقی: تخم‌ مرغ‌های حماس در یک سبد نیست

ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا

پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نمایش نهنگ غول پیکر مقابل چشم گردشگران

دوربین مخفی دیدنی در مورد مد و لباس

استوری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

پاسخ معنادار سعید حجاریان به یک منتقد نااُمید در توئیتر

نامزد دور دوم انتخابات: شفافیت مجلس قبل مورد نقد است/ در کشور حکمرانی رسانه‌ای درستی نداریم

افشاگری فلاحت‌پیشه درباره یک کلاهبرداری بزرگ؛ ماجرای دریافت غرامت جنگی از عراق

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ایران در سریلانکا

اردن: تلاش می‌کنیم مانع حمله به رفح شویم

گوشی آیفون باعث نگرانی کره جنوبی شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

گوناگون/ خصلتی که کافران یهود را به خونخواری و جنگ‌افروزی کشاند

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»