ایران پرسمان

آخرين مطالب

راز حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا سیاست روز

راز حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین / کمتر از 24 ساعت از شروع آشوب‌های خیابانی اشرار، پس از طرح سهمیه‌بندی بنزین رهبر انقلاب از مصوبه‌ سران قوا حمایت کردند. این موضوع با واکنش‌هایی در فضای عمومی کشور رو به رو شد. به همین مناسبت خط حزب‌الله در سخن هفته‌ دویست و یازدهمین شماره خود به بازخوانی و تحلیل این بیانات پرداخته است.
به گزارش خبرآنلاین در این مطلب آمده است؛
اول. ماجرا از کجا آغاز شد؟
طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، از مدت‌ها قبل در دستور کار دولت قرار داشت، اما هر بار به دلایل مختلف با آن مخالفت می‌شــد و به مرحلــه اجرا در نمی‌آمد. امسال اما از ســویی با توجه به تشدید فضای تحریمی علیه ایران، و از سویی دیگر افزایش بی‌رویه مصرف بنزین، دولت مجددا این طرح را در دســتور کار قرار داد. به گفته آقای رئیس‌جمهور، در سال 92 (یعنی شروع آغاز به کار دولت اول آقای روحانی) 56 میلیون لیتر بنزین در روز تولید میشــد کــه این رقم در ســال 98 به 107 میلیون لیتر در روز رســید. مصرف بنزین در سال گذشته و امسال، با رشــد 10 درصدی همراه بود و آنگونه که آقای روحانی به آن اشاره کردند، با همین روند، در سال 1400،مجددا میبایست کشور واردکننده بنزین شــود. برای همین) و (البته دلایل دیگر) دولت تصمیم به اجرای طرح سهمی‌هبندی بنزین گرفت.
فارغ از بحث‌های کارشناسانه پیرامون این موضوع که آیا زمان کنونی، مقطع مناســبی برای انجام این طرح بود یا نه، اجرای شتابزده این طرح، موجب بروز اعتراضاتی در این زمینه شد. به گفته احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز جمعه گذشته، به هنگام ملاقات مســئوالن نظام با رهبر انقلاب به مناسبت والدت پیامبر اکرم(ص) )و امام صادق (ع)، ایشان خطاب به رئیس‌جمهور می‌گویند، اگر می‌خواستید چنین کنید، چند روز زودتر یارانه‌ای را که به مردم وعده داده بودید، به حسابشان واریز می‌کردید. رهبر انقلاب در ادامه تأکید کردند که حالا هم ظرف یکــی دو روز وجه مورد نظر را به حساب مردم واریز کنید. این اتفاق اما متأسفانه نیفتاد و اشرار و آشوب‌طلبان نیز که مترصد فرصتی برای ضربه زدن به کشور بودند، از روز شنبه وارد معرکه شدند و برخی از شهرها را به ناامنی کشاندند.
دوم. موضع رهبر انقلاب در قبال این موضوع چه بود؟
کمتر از 24 ساعت از شروع آشوب‌ها در کشــور، رهبر انقلاب، صبح روز یکشنبه (26 آبان)، در ابتدای درس خارج فقه خود، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. بیانات رهبر انقلاب چهار محور اساسی داشت:
اول اینکه «اولا وقتی یک چیزی مصوبه سران کشور هست، آدم باید با چشم خوشی‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم، یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتــم هم به آقایان... من صاحبنظر نیستم، لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند، من حمایت میکنم.»
دوم اینکه «یقینا بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران می‌شوند یا ناراحت می‌شوند یا به ضررشان اســت یا خیال می‌کنند به ضررشان است، به هر تقدیر ناراضی می‌شوند، لکن آتش زدن به فلان بانک، این کار مردم نیســت، این کار اشرار اســت؛ این را باید توجه داشت... این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمی‌کند، جز اینکه علاوه بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه می‌کند. ناامنی بزرگترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است.»
سوم اینکه «مسئولین هم البته دقت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند... چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی، خب این برای مردم خیلی مشکلات درست می‌کند؛ باید مراقبت کنند. این مراقبت‌ها را اینها بکنند، مســئولین حفظ امنیت کشور هم به وظایفشان عمل کنند.»
و نهایتا اینکه «مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند، بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه کیســت و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کــردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است؛ این را بفهمند، توجه کنند؛ که می‌فهمند هم مردم، ملتفت‌اند؛ و از اینها فاصله بگیرند.»
سوم. چرا رهبر انقلاب چنین موضعی گرفتند؟
این موضع رهبر انقلاب موجب واکنش‌های مختلفی شد. برخی آن را ستودند و شجاعانه و مروت‌آمیز معنا کردند و برخی دیگر نیز این موضع رهبر انقلاب را عجیب دانســتند و انتظار چنین موضعی را نداشتند. شــاید یکی از دلایل اصلی عدم انتظار این موضع رهبر انقلاب کم‌توجهی به «منطق حکمرانی» ایشــان باشــد.
در منطــق حکمرانی رهبر انقــلاب، یکی از پایه‌های اساســی تداوم حاکمیت، «حفظ ســاختارهای رسمی» است. حفظ ســاختارهای رســمی و مکانیســم‌های طراحی شده قانونی، آنقــدر برای رهبر انقــلاب از اهمیت برخوردار اســت که هرکجا ببینند این ســاختارها به بهانه‌ای در حال مخدوش شدن اســت، بلافاصله وارد میدان می‌شــوند. البته تأکید بر ســاختارهای قانونی و پایبندی به آنهــا، در دل خود پایبندی بــه «مردمســالاری» را هــم دارد.
در همین ماجرا، مصوبه ســران ســه قوه و نه دولــت - هر چنــد دولت و رئیس‌جمهــور در آن نقــش محوری دارند- یعنی مصوبــه‌ای که دو ضلعش نمایندگان مســتقیم مردم هســتند. این همان منطق ورود مقتدرانه رهبر انقلاب در ماجرای فتنه 88 اســت. در فتنه 88، برخی افراد به بهانه دروغین تقلب در انتخابات، ساختارهای رسمی و قانونی کشور را زیر سؤال برده و خواهان برگزاری مجدد انتخابات شدند. رهبر انقلاب اما در مقابل، به حفظ «مکانیســم‌های قانونی» که صیانت از رای مردم در گرو آن بود، تأکید کردند. در جلسه 26 خرداد 88 رهبر انقلاب با نمایندگان نامزدهای انتخاباتی، صراحتا چنین گفتند: «ممکن است کسانی اشکالاتی و اعتراضاتی را بر مجاری گوناگون امور در انتخابات ثبت کرده باشند و اعتراض داشته باشند. خب راه‌های قانونی وجود داردو رسیدگی به اینها جتما باید انجام بگیرد... [اما] راه، راه راه‌های قانونی است. من به آقای مهندس موســوی هم گفتم؛ ایشان هم قبول کرد از من که راه، راه قانونی است؛ از همان طریق قانونی مشی کنند، من هم قرص و محکم پشتش می‌ایستم.» از طرف دیگر، تجربه آشوب‌های اخیر در کشورهایی چون عراق نشان داده است که به موازات آنکه پیام اختلاف و چندگانگی میان مسئوالن به جامعه منتقل شود، زمینه برای تشدید آشوب‌ها و ناامنی‌ها بیشتر خواهد شد.
چهارم. چرا رهبر انقلاب به این سرعت ورود کردند؟
آذرماه سال گذشــته، رهبر انقلاب با اشاره به نقشــه آمریکایی‌ها برای آشوب در ایران، چنین فرمودند: «اول امســال که سال 97 اســت اعلام کردند که ایران تابستان داغی خواهد داشت... یعنی همین اختلاف و دعوا و این را بکش به خیابان و آن را بیاور در عرصــه و [بین] این گروه با آن گروه، آن گــروه با آن گروه [دیگر]، جنگ راه می‌اندازیم، دعوا راه می‌اندازیم؛ هدفشــان این بود. به کوری چشم آنها تابستان امسال یکی از بهترین تابستان‌های ســال بود... من هم به ملت عزیزمان عرض می‌کنم این بیداری را حفظ کنید؛ اینکه اینها گفتند در سال 97 ما چنین می‌کنیم، چنان می‌کنیم، و نقشه‌هایی را برای جمهوری اسلامی ابراز کردند -یعنی در واقع نقشه‌شــان لو رفت- این ممکن است فریب باشد؛ ممکن است جنجال را برای سال 97 بکنند، نقشه را برای سال 98 بکشــند.» 97/9/21
حدود بیست روز پیش نیز رهبر انقلاب در دانشگاه پدافند ارتش، مجددا با طرح مسأله«فتنه»، از نیروهای امنیتی خواستند که مراقب آن باشند: «آن چیزی هم که در این زمینه مخصوص نیروهای مسلح و نیروهای حافظ امنیت است، این است که مراقب فتنه باشند. در قرآن یک‌جا می‌فرماید: الفتنه اََشُّدِ مَن َالقتل؛ یک جا می‌فرماید: الفتنه اکبر من القتل، اشد یعنی سخت‌تر، اکبر یعنی بزرگ‌تر. کشتار چیز بدی است، نامطلوب است، اما فتنه از آن بدتر است. خب اگر فتنه از قتل بدتر است، پس بایستی نیروهایی که حافظ امنیت هستند آرایش لازم را، نظم لازم را برای مقابله با فتنه هم بگیرند، آمادگی‌های خودشان را برای فتنه هم بایستی حفظ بکنند.» 98/8/8
اگر فتنه، به معنای «امتزاج حق و باطل» باشد، پس هرچه زودتر «چشم فتنه» کور شود، آسیب‌های آن برای جامعه کمتر است. «آشوب» مقدمه فتنه است و فتنه بستری برای ناامن کردن جامعه. ضمنا رهبر حکیم انقلاب بارها به «عمل به هنگام» تأکید کرده‌اند، چراکه اگر عملی در زمان خودش انجام نشود چه بسا بی‌خاصیت و بی‌تأثیر باشد. ورود با فوریت یا بهتر بگوییم، «ورود به هنگام» رهبر انقلاب در این ماجرا و حمایت ایشان از طرح سران قوا، حاکی از همین مسأله است. آشوب‌های اخیر گرچه طبق اخبار منتشره، تقریبا تمام شده است، اما این به معنای پایان فتنه نیست. ملت ایران، مانند همیشه باید بیدار باشند، که امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «ان اخاالحرب الارق و من نام لم ینم عنه: مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است، و هر که از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/70734/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند