ایران پرسمان

آخرين مطالب

اثر غذا در اضطرابهاي ما چيست ؟ انديشه

اثر غذا در اضطرابهاي ما چيست ؟

  بزرگنمايي:

گذشته از عوامل محيطي، تغذيه و مواد غذايي هم در کاهش يا افزايش استرس و اضطراب بي اثر نيستند. يک ماده محرک غذايي، ترشح اسيد معده و هورمون هاي تيروئيدي را بيشتر مي کند و اضطراب در انسان، شکل مي گيرد.


اثرات کافئين در افزايش اضطراب

شايد برايتان جالب باشد که بدانيد کافئين ماده اي محرک و استرس زاست. کافئين ماده اي است که در مواد غذايي مورد مصرف شما استفاده مي شود. قهوه، چاي، کولا ها و شکلات حاوي کافئينند. مصرف زياد موادغذايي حاوي کافئين همانند استرس عمل مي کند و گاهي اوقات علائم آن را بد تر مي کند. کافئين، همچنين جذب آهن دريافتي از طريق مواد گوشتي مانند (گوشت مرغ و قرمز) را مهار مي کند و سبب ايجاد کمخوني ناشي از فقر آهن مي شود.

اغلب مردم کافئين را به عنوان عاملي محرک براي افزايش انرژي مصرف مي کنند. اين يک احساس کاذب از انرژي است و در واقع غدد فوق کليوي را خسته مي کند؛ چون هورمون هاي آدرنالين که هورمون هاي استرس ناميده مي شوند، از غدد فوق کليوي ترشح مي شوند.

کافئين مي تواند سردرد ايجاد کند، بنابراين مصرف آن را کاهش دهيد و در صورت تمايل به مصرف قهوه، قهوه بدون کافئين را مصرف کنيد.

فسفر، استرس زاست

از عوامل محرک ديگر فسفر است که به نوشيدني هاي گازدار اضافه مي کنند. مصرف نوشابه هاي گازدار، تعادل کلسيم و فسفر بدن را به هم مي زند. عدم تعادل بين کلسيم و فسفر، باعث کاهش کلسيم خون و افزايش برداشت کلسيم از استخوان ها و افزايش خطر پوکي استخوان بخصوص در خانم ها مي شود.

فسفر همچنين بر روي اسيد کلريدريک معده که براي هضم غذا لازم است، تاثير منفي مي گذارد و علاوه بر آن براي افرادي که مشکل دفع دارند، مضر است. آب هاي معدني و آب چشمه فسفر ندارند.

افزودني ها و نگهدارنده هايي مانند نيتريت و نيترات که به موادغذايي مانند سوسيس، کالباس و ماهي دودي براي محافظت از تخريب اضافه مي کنند، با مواد شيميايي، ترکيب شده و موادي به نام نيتروزامين ها را توليد مي کنند. بهترين راه حل براي کاهش اثرات مواد افزودني، کاهش مصرف غذاهاي حاوي مواد افزودني است.

محرکهايي به نام مواد قندي

مصرف بيش از حد مواد قندي ساده مانند شکر نيز به عنوان عاملي براي ايجاد استرس و تحريک پذيري شناخته شده اند. مصرف بيش از حد موادغذايي حاوي قندهاي ساده مانند کيک و شکلات در طول روز باعث خستگي و تحريک پذيري فرد مي شوند که با افزودن مقداري مواد حاوي پروتئين، اثر اين مواد را مي توانيد مهار کنيد.

مواد غذايي بدون استرس

شير، ماست، دوغ، سوپ جو، سوپ تره فرنگي و سوپ قارچ جزو غذاهاي آرام بخش محسوب مي شوند.

شايد استرس براي شما دليلي براي کم اشتهايي محسوب شود اما بدانيد که افزودن بر سه وعده غذايي معمول صبحانه، ناهار و شام ضروري است و کار شناسان تغذيه، گنجاندن دو ميان وعده در بين اين سه برنامه غذايي را توصيه مي کنند.

عصرانه اي با منشاء گياهي حيواني تلفيقي از سبزيجات، ميوه جات، غلات و حبوبات مناسب تر است. غذاهاي سنتي نظير نان، پنير، گردو، کره، عسل، مربا، شير و گاهي عدسي و يا حليم هاي خانگي در وعده صبحانه مفيد و مقوي است.

در کنار مواد انرژي زا، مغز به ويتامين ث هم نياز دارد، به همين دليل، مصرف سبزيجات و ميوه جات تازه مي تواند ضمن تامين ويتامين ث و آنتي اکسيدان بدن، مغز را از آسيب راديکال هاي آزاد در امان نگهدارد.

انرژي لازم براي فعاليت مغز از طريق مصرف غذاهاي مختلف به خصوص حبوبات، غلات که حاوي قندهاي مرکب با آزادسازي تدريجي قند هستند بهتر تامين مي شود تا قند هاي ساده اي نظيرنان هاي خامه اي، بستني ها و شربت ها. همچنين استفاده اي در حد متعارف از دانه ها يا مغز ها، و آجيل هايي مثل بادام زميني در افزايش توان مغزي سودمند است.

چند توصيه

از ميانوعده هاي کم انرژي مانند هويج، کرفس، ذرت بو داده بدون روغن و کيک هاي برنجي با شکر کم استفاده کنيد.

از انواع ميوه هاي تازه و آب ميوه ها به عنوان طعم دهنده هاي شيرين استفاده کنيد.

جوشانده هاي گياهي براي تسکين اعصاب مناسبند؛ مي توانيد آن ها را با يک قاشق غذاخوري عسل ميل کنيد (اما در مصرف آنها زياده روي نکنيد).

مصرف غذهاي حاوي تريپتوفان مانند مغزهاي گياهي (پسته، بادام، فندق و...)، موز و غلات کامل، دستگاه عصبي را تسکين مي دهند.

اگر جزء افرادي هستيد که خيلي زياد دچار استرس مي شويد، هميشه مقداري از مواد حاوي پروتئين آماده را همراه داشته باشيد.

مصرف مقدار کمي پروتئين در طول روز مانند پنير، تخم مرغ، مرغ و گوشت در شرايط استرس خستگي شما را رفع مي کند.

در شرايط استرس از داروهاي آرام بخش استفاده نکنيد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ترمیم ضایعات استخوانی با سلول‌های بنیادی توسط محققان کشور

بخشندگی شهره لرستانی در مکتب «اروین د یالوم»

نجات محافظ موشک «فالکون هوی» با استفاده از تور در فضا

تازه‌های نشر/ روانشناسیِ عشق‌های رمانتیک

رونمایی از سوغاتی‌های نخستین فرود انسان روی ماه

«مرد شیرفروش» برنده جایزه جورج اورول شد!

باهوش‌ترین کشورهای جهان را بشناسید!

دو خط کتاب/ می‌ترسم دلبسته‌ات شوم!

درخواست ناسا از دانش‌آموزان برای نامگذاری «مریخ 2020»

10 رمان عاشقانه‌ای که قبل از مرگ باید بخوانید!

ترک سیگار با اصلاح ژن تنباکو!

دو خط کتاب/ حسرت روزهای گذشته را می‌خورم

تجربه زندگی مریخی روی زمین!

آیین معرّفی کتاب «پیشوای صادق» در شهر قم

خورشید تا کِی زنده خواهد بود؟

کاریکلماتور/ در تعطیلات به قلبت سفر کن!

ساخت سه ماهواره سنجشی و مخابراتی تا پایان سال

این صفحه را گوش کنید، همه‌ چیز درباره کتاب‌های صوتی!

کاشت مو با چاپ سه بعدی!

شاعرانه/ یک شادی کوچک می‌خواهم، خیلی کوچک

در روز‌های باقی‌مانده تا کنکور این نکات را آویزه گوشتان کنید

ماجرای جالب اولین شعری که یوسفعلی میرشکاک سرود

آموزش رفتارهای انسانی به ربات‌ها توسط دانشمند ایرانی

دو خط کتاب/ به جای مسافرت رفتن، کتاب می‌خوانم

پخت اولین شیرینی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

دزدی محترمانه کلمات/ اعتراض یک شاعر به استفاده بدون مجوز از شعرش

دو خط کتاب/ ای کاش خدا مرا مثل یک گیاه می‌آفرید

دسترسی به انرژی پاک با مواد ترموالکتریک

تقویت توربین‌های بادی با الهام از بال مرغ‌ دریایی

شاعرانه/ بین تو و من چیزی، دیوار نخواهد شد

شناسایی وال‌های قاتل از روی لهجه!

لیلا برخورداری «تاریکیِ معلقِ روز» را پیشنهاد می‌کند

گیاهی که سلول‌های سرطانی سینه را نابود می‌کند!

یک کتاب خوب/ عاشقانه‌های آخرین ملکه هخامنشی

چهل و ششمین ماهواره ناوبری «بی دو» چین با موفقیت پرتاب شد

دو خط کتاب/ جایی نزدیک به چهل سالگی‌ام!

در پی مشاهده شیء نورانی در آسمان سنندج، آیا بشقاب پرنده واقعا وجود دارد؟

داستان صوتی/ آبروی از دست رفته کاترینا بلوم- فصل چهارم

تولید کریستال‌ روی قمر زحل!

مشاغل هیجان‌انگیز فضایی که عاشق‌شان می‌شوید!

دو خط کتاب/ شوخی‌هایی از جنس وودی آلن!

فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی عوض شد

دفاع روی تور از زبان فارسی!

آیا زمان واقعا گاهی تند و گاهی کُند می‎گذرد؟

تازه‌های نشر/ «فهرست شیندلر» به کتابفروشی‌ها آمد

«پسر کنکورد»، جدیدترین هواپیمای مافوق صوت ناسا

شعرخوانی عاشقانه یوسفعلی میرشکاک

اهمیت علم اندازه‌شناسی در داستان پهپاد آمریکایی چیست؟

دو خط کتاب/ ترک کردن بعضی‌ها بزرگترین لطف به خودمان است

خطری بزرگ برای حیات زمین/ دو برابر شدن روند ذوب یخچال‌های هیمالیا