ایران پرسمان

آخرين مطالب

شيوه صحيح مطالعه انديشه

شيوه صحيح مطالعه

  بزرگنمايي:


متاسفانه در مدرسه و دانشگاه چيزي راجع به چگونه درس خواندن نمي آموزند . يادگيري و مطالعه ، رابطه اي تنگاتنگ و مستقيم با يکديگر دارند، تا جايي که مي توان اين دو را لازم و ملزوم يکديگر دانست. براي اينکه ميزان يادگيري افزايش يابد بايد قبل از هرچيز مطالعه اي فعال و پويا داشت .

شيوه صحيح مطالعه ،چهار مزيت عمده زير را به دنبال دارد:

1 زمان مطالعه را کاهش ميدهد.

2 ميزان يادگيري را افزايش ميدهد .

3 مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني تر مي کند.

4 بخاطر سپاري اطلاعات را آسانتر مي سازد.

براي داشتن مطالعه اي فعال وپويانوشتن نکات مهم درحين خواندن ضروري است تابراي مرورمطالب،دوباره کتاب رانخوانده ودر زماني کوتاه ازروي يادداشتهاي خودمطالب رامرور کرد .

يادداشت برداري ، بخشي مهم و حساس از مطالعه است که بايد به آن توجهي خاص داشت . چون موفقيت شما را تا حدودي زياد تضمين خواهد کرد و مدت زمان لازم براي يادگيري را کاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت برداري يک علت مهم فراموشي است.

شش روش مطالعه :

خواندن بدون نوشتن ،خط کشيدن زيرنکات مهم، حاشيه نويسي وخلاصه نويسي، کليد برداري خلاقيت و طرح شبکه اي مغز

1 خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآيندي فعال و پويا است وبراي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درک صحيح مطالب استفاده کرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را يادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روي نوشته ها مرور کرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .

2 خط کشيدن زير نکات مهم :اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش کاملي براي مطالعه نيست چرا که در اين روش بعضي از افراد بجاي آنکه تمرکز و توجه بروي يادگيري و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشيدن زير نکات مهم مي گردد .حداقل روش صحيح خط کشيدن زير نکات مهم به اين صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زير نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زير آن را خط بکشند .

3 حاشيه نويسي :اين روش نسبت بدو روش قبلي بهتر است ولي بازهم روشي کامل براي درک عميق مطالب و خواندن کتب درسي نيست ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي که از اهميتي چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.

4 خلاصه نويسي : در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را که درک کرده ايد بصورت خلاصه بروي دفتري يادداشت مي کنيد که اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد چرا که در اين روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را يادداشت مي کنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست .

5 کليد برداري :کليد برداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نکات مهم است . در اين روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کليدي نکات مهم را يادداشت مي کنيد و در واقع کلمه کليدي کوتاهترين، راحتترين ،بهترين وپرمعني ترين کلمه اي است که با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي شود .

6 خلاقيت و طرح شبکه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصا” فراگيري مطالب درسي است .در اين روش شما مطالب را ميخوانيد بعد از درک حقيقي آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کليدي يادداشت مي کنيد و سپس کلمات کليدي را بروي طرح شبکه اي مغز مي نويسد ( در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شکل ممکن سازماندهي مي کنيد و نکات اصلي و فرعي را مشخص مي کنيد)تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني کتاب ، فقط به طرح شبکه اي مراجعه کرده وبا ديدن کلمات کليدي نوشته شده بروي طرح شبکه اي مغز ، آنها را خيلي سريع مرور کنيد . اين روش درصد موفقيت تحصيلي شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش ميدهد و درس خواندن را بسيار آسان مي کند. و بازده مطالعه را افزايش ميدهد.


شرايط مطالعه

((بکارگيري شرايط مطالعه يعني بهره وري بيشتر از مطالعه ))

شرايط مطالعه ، مواردي هستند که با دانستن ، بکارگيري و يا فراهم نمودن آنها ، مي توان مطالعه اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما مي آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به کار گيريد ، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آنها مي توانيد با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز کنيد و مطالعه اي فعالتر داشته باشيد :

1 آغاز درست :براي موفقيت در مطالعه ،بايد درست آغازکنيد.

2 برنامه ريزي : يکي از عوامل اصلي موفقيت ، داشتن برنامه منظم است .

3 نظم و ترتيب: اساس هر سازماني به نظم آن بستگي دارد .

4 حفظ آرامش: آرامش ضمير ناخود آگاه را پويا و فعال ميکند.

5 استفاده صحيح از وقت :بنيامين فرانکلين، ((آيا زندگي را دوست داريد؟ پس وقت را تلف نکنيد زيرا زندگي از وقت تشکيل شده است .))

6 سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است .

7 تغذيه مناسب: تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد.

8 دوري از مشروبات الکلي : مصرف مشروبات الکلي موجب ضعف حافظه مي شود .

9 – ورزش : ورزش کليد عمر طولاني است .

10 خواب کافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت مي کند.

11 –درک مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقي مي ماند ، يعني مطالب است .

چند توصيه مهم که بايدفراگيران علم ازآن مطلع باشند.

1 حداکثر زماني که افراد مي توانند فکر خود را بروي موضوعي متمرکز کنند بيش از 30 دقيقه نيست ، يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بروي يک مطلب تمرکز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمود سپس مجددا” با همين روال شروع به مطالعه کرد.

2 پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري کنيد. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائيد چون پس از صرف غذاي سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خونرساني به مغز کاهش مي يابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته ميشود . از مصرف الکل و دارو هم خودداري فرمائيد همچنين غذاهاي آردي مثل نان و قندي قدرت ادراک و تمرکز را کم مي کند نوشابه هاي گازدارهم همينطور هستند.

3 ذهن آدمي با هوش است اگر يادداشت برداريد خود را راحت از حفظ و بياد سپاري مطالب مي کند و نيز همزمان نمي توانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد . پس در حين مطالعه لطفا” يادداشت برداري ننمائيد .





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اگر بر اثر اقدامات نهادهای دولتی خسارتی به «شهروندان» وارد شود باید چگونه جبران شود؟

کنفرانس پیچیدگی در علوم و علوم انسانی برگزار می شود

سیر صعودی علم کلام در فرهنگ و تمدن اسلامی/ استقلال کلام اسلامی

حمایت علمای شیعه از عثمانی ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد

جنگ بین مؤمن و کافر تمام شدنی نیست/ ایمان و کفر مربوط به دل‌ها است نه روابط شهروندی

آیا فکر گناه نیز گناه محسوب می‌شود؟!

برای دریافت خسارت وارده بر اثر یک قرارداد باید چه اقداماتی کرد؟

فریب دادن طرف مقابل در انواع معاملات چه آثاری دارد؟

چرا استراتژی مشخصی در زمینه تولید و صادرات خدمات IT وجود ندارد؟

استفاده از «داوری» در قراردادها چه مزایایی دارد؟

آشنایی با انواع شروط ضمن عقد در معاملات و قراردادها

ابلاغ قانونی و واقعی به چه معناست و چه آثاری دارند؟

هر آنچه باید در مورد «دعوی متقابل» بدانید

پرولتاریا و بوژوازی هر دو می‌خواهند مردم را به سوی خود بکشند

چگونه با کتاب به جنگ بیماری برویم؟

آزاد ارمکی: پروژه نراقی در ایران ناتمام ماند/ تاکید محمدی بر تمایز روشنفکری و جامعه‌شناسی

کرسی ترویجی نقد الهیات اگزیستانس برگزار می‌شود

"سوره اخلاص"/معرفی سوره‌ای کوتاه با خواص بی شمار

باید به دنبال عدالت جنسیتی باشیم نه برابری جنسیتی!

آیا سردار اسعد در ترجمه خودسانسوری می‌کرد؟/ هستی‌شناسی ترجمه در دوران قاجار

اخلاق و عشق فقط در «قلمرو میان دو مرگ» می‌تواند روی دهد

بوعلی نخستین کسی بود که علم الهیات به معنی اعم را تاسیس کرد

فلسفه حکما تلاش برای شناخت وجود انسان در یک مبدا هستی است

«گفت‌وگو» در سنت و تفکر اسلامی چگونه است؟

چرا بازخوانی اندیشه‌های آخوند خراسانی مهم است؟

گفت‌وگو با ری آرمنتروت، فینالیست جایزه ملی کتاب 2018

قفل ذهنی نویسنده حاصل تعیین هدفی والا توسط خود اوست

بیل‌گیتس برای انسان‌های نگران چه کتابی را پیشنهاد می‌دهد

معجزه‌ حیرت‌انگیز نهفته در قرآن که احتمالاً از آن بی‌خبر هستید! +فیلم

علوم سیاسی علم مطالعه امکان‌های پیش روی جامعه است

مطالعه فکر اسپینوزا از منظر تاریخ اندیشه سیاسی جدی شده است

سیاستمداری که دغدغه اجتماعی داشت و به مردم می‌نگریست

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

ساروخانی: جامعه‌شناسی و کالاهایش در جامعه مصرف نمی‌شود!

بن‌بست عقل با شجاعت آدورنو به سر رسید

توانایی یالوم در ترکیب ادبیات و اگزیستانسیالیسم او را محبوب ایرانیان می‌کند

روانکاوی زاده طبع یک نابغه مرد است!

رویکردهای مادی انگار، نظریات روان شناسی را نارسا و محدودکرده است

اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی یونگ در قبال پرسش‌های انسان‌شناختی

در انقلاب اسلامی ایران همه مردم اعم از شیعه و سنی در صحنه بودند/انقلاب، اساس یک تمدن جدید در مقابل تمدن لیبرال دموکراسی غرب است

جامعه غرب مشکل ایدئولوژیک دارد

ایران و ترکیه می‌توانند یک طرح مشترک برای تمدن اسلامی تدوین کنند

فلسفه‌ورزی یادگیری چگونه مردن است

نویسندگان باید نشاط فکری را در جامعه ترویج دهند

قرآن پیامبر(ص) را رحمه للعالمین می‌داند/ وحدت برای مقابله با دشمن

آثار وحدت در کلام حضرت علی (ع)

شش عنصر موثر در موفقیت بیداری اسلامی و آزادی قدس

اسطوره‌ها در همه اعصار حضور دارند/ضعف علوم انسانی در اسطوره پژوهی

70 سال برنامه ریزی از نگاه اقتصاد دانان