ایران پرسمان

آخرين مطالب

جنگ بی‌بی و ژنرال درباره چه موضوعی است؟ تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جنگ بی‌بی و ژنرال
٥٦
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه با دردست گرفتن ابتکار عمل پس از به‌وجود آمدن بن‌بست سیاسی از رقیب اصلی خود بنی گانتس، رهبر حزب سفید و آبی درخواست ملاقات سریع کرد تا درباره تشکیل حکومت وحدت ملی گفت‌وگو کنند. به‌نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نتانیاهو که با سه پرونده فساد دست و پنجه نرم می‌کند، برای بقای سیاسی و بالقوه آزادی‌اش می‌جنگد. تنها راه او برای داشتن مصونیت قضایی این است که مقام رده‌بالایی خود را حفظ کند، اگرچه نه او و نه گانتس مسیر روشنی را برای نخست‌وزیری آینده تعیین نکردند. گانتس از پیش خواستار حکومت ملی شده بود، اما برای نتانیاهو زمان دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است. او یک جلسه ویژه دادگاهی در روز دوم اکتبر دارد و اتهامات ممکن است خیلی سریع تبدیل به پرونده شود.
انتخابات روز سه‌شنبه دومین انتخابات اسرائیل در سال‌جاری میلادی پس از انتخابات آوریل است که نتانیاهو نتوانست کابینه را حفظ کند. به همین منظور نتانیاهو در یک پیام ویدئویی به بنی‌گانتس گفت: «از تو، گانتس، درخواست یک ملاقات در هر ساعتی را می‌کنم تا این فرآیند را بررسی کنیم.» گانتس در جلسه حزب آبی و سفید در واکنش به درخواست برگزاری جلسه درباره تشکیل دولت وحدت ملی گفت که مردم هم به وحدت رای داده‌اند و او نیز آماده برای گفت‌وگو است، اما هر دولتی که تشکیل شود باید با رهبری وی باشد. او تاکید کرد: «ما در برابر دستورات تسلیم نمی‌شویم. من مذاکرات را مسوولانه و با احتیاط انجام خواهم داد.» او تصریح کرد که هیچ راه میان‌بری را قبول نخواهد کرد. حزب آبی و سفید در انتخابات روز سه‌شنبه یک برتری بسیار اندک نسبت به حزب لیکود داشت. در نتایج رسمی اعلام شده حزب آبی و سفید 33 و حزب لیکود 31 کرسی را در کنست اسرائیل کسب کرد. هر دو می‌توانند یک اکثریت کم‌رمق را با 64 کرسی در پارلمان دارای120 کرسی این رژیم تشکیل دهند. در این صورت دیگر آنها نیاز به اتحاد با سایر احزاب برای تشکیل کابینه ندارند.در انتخابات روز سه‌شنبه بلوک چپ در سرزمین‌های اشغالی توانست 57 کرسی به‌دست آورد، این درحالی است که احزاب راست‌گرا و مذهبی 55 کرسی به‌دست آوردند. اما نتانیاهو که در دوران انتخابات خود را یک مبارز سیاسی بی‌رحم نشان داده بود و برای چپ‌های اسرائیلی خط و نشان می‌کشید، اکنون مدعی است که پل بین دو جریان است. این در شرایطی است که «یاییر لاپید» نفر دوم حزب آبی و سفید درخواست نتانیاهو برای این چرخش را رد کرد و گفت که نخست‌وزیر قصد دارد تا آنها را به انتخابات سوم بکشاند. او تصریح کرد: «نتانیاهو دوست ندارد نتایج انتخابات را بپذیرد.»
بعدازظهر پنج‌شنبه، ساعاتی پس از اینکه نتانیاهو درخواست تشکیل دولت وحدت ملی کرد، سعی کرد هرگونه بن‌بست سیاسی را متوجه بنی گانتس کند و گفت که متاسف است که در این برهه حساس گانتس همچنان درخواست وی را برای ملاقات نمی‌پذیرد. آبراهام دیسکین، استاد علوم سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به نیویورک‌تایمز گفت: «نتانیاهو می‌تواند شرایطی را به‌وجود آورد که گانتس نتواند آن را فراهم کند.» او تصریح کرد: «تیم‌های مذاکره‌کننده نتانیاهو و گانتس بسیار باهوش هستند و ما آشی را که آنها می‌پزند، خواهیم خورد.»حزب «اسرائیل خانه ما» که یک حزب راست جدید سکولار است با رهبری آویگدور لیبرمن اداره می‌شود. نتانیاهو برای لیبرمن پیش‌تر یک متحد قدیمی بود اما حالا تبدیل به یک دشمن شده است. حزب او که 8 کرسی را در انتخابات به‌دست آورده است، برای تشکیل کابینه به هر دو جناح پاسخ منفی داده است. لیبرمن گفته که تنها از یک حکومت ملی سکولار حمایت می‌کند که در آن نباید خبری از اولترا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارتدوکس‌ها و راست‌های افراطی باشد.
ریوین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی که قدرت انتصاب نامزد نخست‌وزیری را برای تعیین کابینه دارد گفت که آماده است تا با نمایندگان همه احزاب مشاوره خود را از روز یکشنبه آغاز کند. معمولا مشاوره‌ها چند روز طول می‌کشد و ریولین می‌تواند چند روزی هم بیشتر برای تصمیم‌گیری معطل کند. رهبر حزب معمولا با بیشترین آرا موظف به تشکیل کابینه است، اما در شرایطی، کسی که بتواند 61 کرسی را به نحو بهتری متحد کند و یک ائتلاف تشکیل دهد، مامور به تشکیل کابینه خواهد شد. منصوب رئیس‌جمهوری 28 روز برای تشکیل کابینه فرصت دارد اما تا دو هفته بیشتر از زمان تعیین شده نیز امکان‌پذیر است.تشکیل دولت وحدت ملی مانند کنار هم گذاشتن قطعات یک پازل است که با یکدیگر همخوانی ندارند. هر دو رقیب از چنین ائتلافی حمایت می‌کنند، اما هر دو شرایط متفاوتی را مطرح کرده‌اند.
نتانیاهو پیش‌تر در روز چهارشنبه با شرکای قدیمی‌اش از ائتلاف راست‌ها و همچنین مذهبی‌ها دیدار داشته و قسم خورده است که در مذاکرات اصول ائتلاف را حفظ کند و در کنار یکدیگر باقی خواهند ماند.میری رگیو، یکی از قانون‌گذاران لیکودی و از وفاداران به نتانیاهو در یک توییت بین گانتس را خطاب قرار می‌دهد و می‌نویسد: «بنی! الان زمان بایکوت کردن و طرح مسائل سلب صلاحیتی نیست. الان لحظه‌ای است که باید خودخواهی‌ها را کنار گذاشت.»این اطمینان وجود دارد که نتانیاهو خواستار یک نخست‌وزیری چرخشی با گانتس است، همان‌طور که پیش‌تر یک‌بار اسحاق شامیر و شیمون پرز رهبران دو حزب لیکود و حزب کارگر در دهه 1980 به توافق رسیدند تا یک دولت وحدت ملی تشکیل دهند و چرخشی نخست‌وزیر شدند.
یوآز هندل، یکی از اعضای حزب آبی و سفید که پیش‌تر برای نتانیاهو کار می‌کرد، مشخصا با حکمرانی نتانیاهو مخالفت کرده و او را به چشم یک شریک سیاسی نمی‌بیند. او گفت: «در حزب آبی و سفید ما هم خواستار یک دولت وحدت ملی هستیم، اما برای خود اصولی داریم که چه کسی باید نخست‌وزیر شود.» او گفت: «نخست‌وزیر نمی‌تواند کسی باشد که برایش کیفرخواست صادر شده باشد.» هندل افزود: «برای این شرایط چندین حالت وجود دارد اما برای ما مهم این است که بنی گانتس نخست‌وزیر شود.» در این شرایط رئیس حزب اسرائیل خانه ما نسبت به درخواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رئیس حزب آبی و سفید برای تشکیل حکومت وحدت ملی واکنش نشان داد. به نوشته پایگاه «تایمز آو اسرائیل» لیبرمن به‌عنوان تعیین‌کننده انتخابات روز سه‌شنبه، در نشستی خبری گفت: «نتانیاهو به فریب‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد تا مساله را به دور سوم انتخابات بکشاند.» وی افزود: نخست‌وزیر برای جلوگیری از رویارویی با عدالت و تلاش برای کسب اکثریت 61 کرسی کنست که برای تشکیل کابینه جدید مطلوب است، به قدرت چسبیده است. لیبرمن ادامه داد: نتانیاهو تلاش می‌کند با دعوت به تشکیل حکومت وحدت ملی عرصه سیاسی را مختل کرده و در مقابل، نمایندگان احزاب دیگر را قانع می‌کند تا به فراکسیون و ائتلافش با احزاب مذهبی بپیوندند. وی معتقد است نتانیاهو در صورت شکست در تحقق این امر، بنی گانتس، رئیس حزب آبی و سفید و حزب اسرائیل خانه ما را مسوول شکست در تشکیل دولت وحدت ملی خواهد دانست و سپس موضوع را به دور سوم انتخابات خواهد کشاند. گانتس پیش از این در نشستی در حزب خود گفته بود، حزب آبی و سفید در انتخابات پارلمانی که در آن بیشترین تعداد کرسی را به دست آورده، پیروز شده است. وی افزود: به‌دنبال تشکیل دولت وحدت فراگیر با ریاست خودش است. در این راستا، منابعی در حزب آبی و سفید اعلام کردند: «درخواست نتانیاهو از گانتس تنها یک فریب رسانه‌ای است. این حزب آبی و سفید است که دولت را تشکیل خواهد داد.» منابع مذکور افزودند: «نتانیاهو تصمیم دارد پس از اینکه به این نتیجه برسد که حزب آبی و سفید نخست‌وزیری دولت آتی را به او نخواهد داد، دور سوم انتخابات را به راه بیندازد.» همچنین به‌دنبال این درخواست نتانیاهو، حزب آبی و سفید با یک واکنش فوری تاکید کرد: «گانتس باید نخست‌وزیر باشد.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/53636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است