ایران پرسمان

آخرين مطالب

محققان ایرانی در انتظار بودجه برای «کپسول انتقال انسان به فضا» خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - محققان ایرانی در انتظار بودجه برای «کپسول انتقال انسان به فضا»
٨
٠
ایرنا / رئیس پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید «کپسول انتقال انسان به فضا» توسط محققان ایرانی طراحی شده اما ساخت آن نیازمند 200 میلیارد ریال است تا این آرزوی فضایی و حتی پژوهش‌های گسترده‌تر محقق شود.
اکنون حدود 60 کشور حداقل دارای یک ماهواره هستند و این فناوری را جزء زیرساختارهای کشور خود تلقی می‌کنند. با کمک این فناوری، کشورها توانسته‌اند اطلاعاتی مهم در مورد محیط زیست، آموزش، امنیت غذایی، بهداشت عمومی، مدیریت منابع آب، حقوق بشر، کاهش خسارت فاجعه‌ها و امنیت هسته‌ای را به دست آورند.
فناوری‌های فضایی در اموری مانند کمک به بشریت و حتی امور اجتماعی می‌تواند موثر باشد. در سال 2013، بخش فضایی به خاطر درآمدی بیش از 314 میلیارد دلار و رشد حدود 5 تا 8 درصدی توانست به عنوان یکی از بخش‌های در حال رشد محسوب شود. دلیل این تأثیر اقتصادی، وابسته بودن صنایعی مانند حمل و نقل، بانکداری، ارتباطات، خدمات اینترنتی، بهداشت، کشاورزی و انرژی به آن است. حتی کشورهای در حال توسعه به دنبال افزایش سهم خود در عرصه فضایی به خاطر توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی و ارزشمندی آن از نظر سیاسی و نظامی هستند. فعالیت‌های فضایی برای کشورهای در حال توسعه در چهار بخش علوم تجربی، فناوری، مهندسی و ریاضیات و همچنین تربیت نیروی ماهر خلاصه می‌شود.
فعالیت‌های فضایی ایران کاملا صلح‌آمیز است
مرداد ماه سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه بررسی پیشرفت پروژه‌ها و اقدامات سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی گفته بود: اکنون در طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌های تحقیقاتی به بلوغ رسیده‌ایم و باید پروژه‌های تعریف شده در این حوزه به سمت پروژه‌های کاربردی و ارائه خدمت به جامعه سوق پیدا کند.
محمدجواد آذری جهرمی همچنین با اشاره به اهمیت استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در دیگر حوزه‌ها تاکید کرده بود: فضا ظرفیت‌های بسیار مناسبی دارد و بر روی زمین نیز نیازهای متنوعی وجود دارد که باید از ظرفیت‌های موجود در حوزه فضایی جهت رفع نیازهای جامعه و حل چالش‌های موجود در کشور مانند محیط زیست، مدیریت منابع آب، کشاورزی و مدیریت بلایا استفاده و بهره‌برداری کرد.
وی همچنین اظهار داشت که امروز دشمنان با سیاه‌نمایی و اشاعه اطلاعات غلط سعی دارند فعالیت‌های پژوهشی و علمی کشور در حوزه فضایی را وارونه جلوه دهند، در حالیکه فعالیت‌های فضایی ما کاملا صلح‌آمیز و در راستای ارائه خدمات کاربردی مفید به جامعه و مردم است که باید با توسعه روابط و حضور موثر و فعال در مجامع بین‌المللی، از تمام ظرفیت‌ها در جهت تامین منافع ملی بهره برد.
ایران تا 1404 اولین کشور حوزه فضا
رئیس پژوهشگاه هوافضا عنوان کرد: در حوزه فضایی طبق سند مصوبات جلسه 728 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تا 1404 پروژه‌ها انجام شود.
فتح الله امی با بیان اینکه پروژه‌های فضایی و هوایی در این سند طرح شده است، اظهار داشت: در بند یک این سند شناخت نظم حاکم بر جهان، پی بردن به اکتشافات فضایی عنوان شده که در این راستا 8 راکت کاوش پرتاب شده است.
وی یادآور شد: آخرین دستاورد نیز پرتاب دو میمون به فضا پیشگام و فرگام بود که هم اکنون این دو ازدواج کرده‌اند و فرزندی به نام نوگام دارند که به فضا و مدار بالاتر از 100 کیلومتر زمین پرتاب شده‌اند، همچنین طبق این بند باید راکت‌های کاوش توسعه پیدا کنند.
امی درباره دومین پروژه عنوان کرد: مراکز علمی و پژوهشی تا سال 1404در میان کشورهای منطقه و شمال آفریقا باید نخستین جایگاه را در حوزه فضایی داشته باشند، اکنون ایران در میان 20 کشور منطقه رتبه چهارم را داراست اما در تولید مقالات ایران رتبه نخست را در این حوزه دارد.
وی عنوان کرد: در پروژه سوم انجام سفر فضایی سرنشین‌دار در مدار با اولویت علوم و فناوری با مشارکت و همکاری‌های بین‌المللی مطرح شده است، اولین مدار زمین پارکینگ است که حداقل 50 کیلومتر و حداکثر 450 کیلومتر از مدار زمین فاصله دارد. هم‌اکنون چند ماهواره در این مدار قرار دارد و اقداماتی برای انتقال انسان در حال انجام و کپسول حامل آن طراحی شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: طراحی کپسول انجام گرفته و ساخت آن نیاز به 20 میلیارد تومان دارد که هنوز پرداخت نشده است، در این راستا از لحاظ علمی و فنی طراحی‌ها انجام شده و مشکلی وجود ندارد و چالش در تامین مالی ساخت است.
وی ادامه داد: طراحی ساخت و پرتاب ماهواره در مدار زمین‌آهنگ که ارتفاع این مدار تا سطح زمین 36 هزار کیلومتر است و تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای نیاز است نیز تا سال 1404 در اولویت قرار دارد.
تخصص ساخت هواپیما به بلوغ نرسیده است
امی در خصوص پروژه‌های هوایی تصریح کرد: در قسمت هوایی نیز پروژه‌هایی اعم از توسعه و طراحی هواپیماهای جت 100 و 10 نفره و هواپیماهای عمومی با ظرفیت 2 تا 19 نفر، مطرح شده است. تاکنون هواپیماهای دو تا 4 نفره ساخته شده و هواپیماهای 9 نفره یا +8 در حال طراحی و ساخت است.
رئیس پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان کرد: طراحی و تولید بالگرد متوسط و نیمه سنگین، خدمات فنی هواگردها و طراحی موتورهای مینی توربو و توربو سنگین با ظرفیت 1 تا 10 مگابایت نیز در حال انجام است.
وی درباره فروش هواپیما به کشورهای منطقه اظهار داشت: هواپیماها هنوز به بلوغی نرسیده‌اند تا بازار پیدا کنند، همانطور که از سال 65 تاکنون فعالیت‌های فضایی انجام شده و رشد داشته است، بنابراین می‌توانیم در صنعت هوایی نیز شاهد رشد چشمگیر باشیم.
با ایجاد شغل، نیروی انسانی را در کشور نگه داریم
امی همچنین با بیان اینکه اعتبارات کشور وابسته به نفت است، اظهار داشت: حدود 400 هزار میلیارد بودجه کشور وابسته به نفت است که بسیاری از مسائل کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بنابراین باید به فناری و نوآوری اهمیت بیشتری داده شود.
رئیس پژوهشگاه هوافضا اظهار داشت: به عنوان مثال اگر بتوانیم هواپیمایی سبک بسازیم و یا توربین‌های گازی طراحی کنیم کشورهای منطقه آنها را خریداری می‌کنند.
وی در خصوص راه برون‌رفت از این مسئله اظهار داشت: اگر بتوانیم برای نیروهای کارآمد و دارای تخصص که با هزینه بسیار زیاد تربیت می‌شوند شغل مطمئن و کارآمد ایجاد کنیم، در کشور می‌مانند و حتی شماری از 7 میلیون ایرانی در خارج کشور جذب پژوهشگاه‌ها و فعالیت‌های داخلی می‌شوند.
امی با بیان اینکه این افراد می‌توانند نیروهای مولد باشند، تصریح کرد: به عنوان مثال ژاپن که منابع چندانی ندارد با استفاده از فکر و نیروی انسانی خود را تبدیل به اولین کشوری کرده است که هیچ بدهی مالی به کشورهای دیگر ندارد، چرا که به نیروی انسانی ماهر تکیه دارند. بنابراین ما نیز باید نیروی انسانی را با دادن شغل و امنیت شغلی حمایت کنیم زیرا هم خودشان کارآفرین می‌شوند و هم به دیگران انواع مهارت‌ها را آموزش می‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/53608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

دره ای زیبا در ایسلند

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!