ایران پرسمان

آخرين مطالب

دانشجوی قلابی! تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دانشجوی قلابی!
k ٦.١
٠
ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«خانم دکتر آینده ما که همه باید به او افتخار کنیم، کسی که رتبه برتر کنکور است. خیلی خوش‌ آمدی به برنامه ما ....»؛ این‌ها را مجری برنامه در توصیف دختری می‌گوید که تا قبل از این نامش در میان رتبه‌های برتر کنکور نبوده و کسی او را نمی‌شناسد. دوربین حالا به سمت او می‌چرخد که قرار است درباره نحوه درس خواندن و قبولیش در کنکور، آن هم با رتبه بالا برای مخاطبان برنامه تلویزیونی در صدا و سیما صحبت کند. دختری که بعدها مشخص می‌شود نه تنها رتبه برتر کنکور نبوده بلکه در کنکور هم شرکت نکرده است. حالا حضور یک ساله‌اش در کلاس‌های تئوری و عملی رشته دندان‌پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، نه تنها برای خودش دردسرساز شده بلکه در درجه نخست دانشگاه‌ را با چالش‌های بسیاری چون وجود فساد مالی و اداری و صندلی فروشی مواجه کرده است. در ادامه اما این ماجرا موجی از انتقادها را به سمت صدا و سیما به راه انداخته، انتقاد از اینکه چطور فردی بدون گزینش و اثبات ادعای خود می‌تواند به صدا و سیما نفوذ کند و در کنار افرادی که خود را مشاوران تحصیلیش می‌نامند، از طریق تبلیغ و ارائه مشاوره درآمدزایی کنند.
چند روزی است که فایل‌های ویدئویی از دختری که مسئولان دانشگاه او را دانشجونما می‌خوانند پس از انتشار خبر دستگیری او توسط کلانتری در فضای مجازی دست به دست می‌شود. اول فیلم‌ها حول بخش‌های بریده شده از برنامه‌های تلویزیونی در شبکه‌های یک و چهار صدا و سیمای ایران بود که او در آن‌ها حضور داشت و درباره نحوه درس خواندن برای کنکور در رشته علوم تجربی سخن می‌گفت. کمی بعد اما فیلم صحبت‌های این دختر که در اینستاگرامش منتشر شده بود، جای فیلم‌های بریده شده از برنامه‌های صدا و سیما را گرفت. فیلمی که به درخواست خود او در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. او در انتهای فایل ویدئویی در اینستاگرام از مخاطبانش در فضای مجازی خواسته بود که در شنیده شدن صدایش به او کمک کنند. صحبت‌هایی که اما واکنش مسئولان دانشگاه را درپی داشت. اما این صحبت‌ها چه بود؟
او علاوه بر رد ادعای ورود غیرقانونی به دانشگاه و حضور در کلاس‌های درس، چند اتهام را به دانشگاه شهید بهشتی و ریاست این دانشگاه وارد کرد. او در این فایل ویدئویی خطاب به معاون آموزش دانشگاه که چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که این فرد از در بیمارستان وارد دانشگاه می‌شده و هیچ ارتباط سیستماتیک یا سامانه‌ای با دانشگاه نداشته است، گفت: «من با رزومه و اعتبار علمی که داشتم مجوز تحصیل در این دانشگاه را کسب کردم.» وی در ادامه مدعی شد: «من اعتبار علمی و رزومه خارجی خیلی قوی داشتم و این اعتبار در آلمان، دوبی و... تایید شده است. بنابراین از طریق این رزومه مجوز حضور در دانشگاه را از طرف یکی از معتبرترین و مرجع‌ترین فرد دانشگاهی دریافت کردم و ایشان مرا به عنوان یک دانشجوی افتخاری پذیرفته و مجوز صادر کردند (که در آینده اسم و عنوان آن استاد را منتشر خواهم کرد) و من قبل از دریافت این مجوز، حتی در یک کلاس آموزشی نیز شرکت نکرده بودم.»
این اظهارات اما با پاسخ محسن ضیایی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روبه‌رو شد. ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه ادعای فرد «متقلب دانشجونما» در دانشگاه مبنی بر کسب مجوز حضور در کلاس‌های آموزشی با اعتبار رزومه علمی صحت ندارد، گفته است: «حتی انیشتین هم چنین مجوزی ندارد و ادعای مطرح شده از اساس کذب است. هیچ فردی نمی‌تواند با ادعای اینکه رزومه علمی دارد وارد محیط آموزشی شود. وی ادامه داد: به هیچ عنوان هیچ استاد، رئیس دانشکده، حتی رئیس دانشگاه یا شخص وزیر بهداشت نیز نمی‌تواند مجوز حضور فردی در دانشگاهی را بدون طی مراحل و ضوابط قانونی صادر کند بنابراین به هیچ عنوان این ادعا که شخصی از اساتید در دانشگاه مجوز حضور در کلاس را دریافت کرده است، صحت ندارد.»
این فرد با طرح این ادعا که می‌خواهم پشت پرده دستگیری و اتهاماتی که به من وارد شده را توضیح بدهم، در فیلمی که از خود در فضای مجازی منتشر کرده است، گفت: «شاید بهتر بود در این زمینه سکوت می‌کردم اما با این هجمه خبری و آبروریزی که به وجود آمده است، سکوت نمی‌کنم. حتی اگر به قیمت از دست دادن جان من تمام شود. درواقع من با این سن کم؛ موقعیت و مقبولیت اجتماعی خوبی داشتم و اعتبار علمی خوبی در ایران و دنیا کسب کردم که رزومه‌های آن را حتما آپلود خواهم کرد تا مشخص شود چه کارهایی را در ایران انجام دادم و چه مقام‌هایی را در کل کشور کسب کردم.» فرد متهم به تقلب در ثبت نام و حضور در دانشگاه شهید بهشتی همچنین مدعی شد: «اخیراً اخباری منتشر شده و در آن عنوان شده است که مقامات و مسئولان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی از چندین نفر چندین میلیارد پول دریافت کرده‌اند بنابراین قاعدتاً نباید فکر کنید که در دانشگاه امتیاز صندلی خرید و فروش نمی‌شود!» وی در ادامه با متهم کردن برخی افراد در دانشگاه شهید بهشتی مدعی شد: «مسئولان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی برای اینکه به شکلی از خود در برابر فروش امتیاز صندلی دفاع کنند با اخراج من تلاش کردند سرپوشی بر این موضوع گذاشته شود تا من قربانی این قضیه باشم. به همین جهت ابتدا اعلام شد که من سه میلیارد تومان به مسئولان دانشگاه هزینه پرداخت کرده‌ام و در اخبار بعدی این مبلغ 500 میلیون تومان کاهش یافت و وقتی از طرف وزارت بهداشت اعلام شد که این مبلغ را چه کسی پرداخت و چه کسی آن را دریافت کرده؟ دانشکده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به هیچ عنوان دریافت پول صحت ندارد و ما در طول یک سال مدیریت هیچ پولی را رد و بدل نکردیم و با اخراج من اینگونه وانمود شد که دانشگاه با چنین تخلفاتی برخورد می‌کند.»
این فرد در بخشی دیگر از سخنان خود با طرح این ادعا که «من هیچ پولی بابت تحصیل در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی پرداخت نکرده‌ام»، اظهار کرد: «من می‌توانستم با پرداخت هزینه‌های میلیاردی مانع بروز این مشکل شوم که البته چون پولی پرداخت نکردم این مشکل برای من ایجاد شد. همچنان که رئیس دانشکده عنوان کردند که اگر ما پولی دریافت کرده باشیم چرا باید شکایت کنیم تا آبروی دانشکده برود. بله، دقیقا همین طور است. شما چون پولی از من دریافت نکرده‌اید از من شاکی هستید و من اگر مبلغی را پرداخت کرده بودم، شاکی نمی‌شدید.» وی در قسمت دیگر از ادعاهای خود گفت: «من پولی به دانشگاه پرداخت نکردم و نخواهم کرد چرا که اعتبار رزومه و کارهایی که انجام داده‌ام بسیار سنگین‌تر و ارزشمندتر از این است که آن را نادیده و هزینه‌ای به دانشگاه پرداخت کنم. بنابراین هیچ پولی به هیچ فردی در دانشکده پرداخت نکردم و صرفاً به اعتبار علمی خود در دنیا و ایران مجوز تحصیل دریافت کردم.»
اما اتهاماتی که این به قولی دانشجونما به دانشگاه شهید بهشتی وارد کرده فقط به فروش صندلی ختم نمی‌شود. او در بخشی از فایل ویدئویی که در اینستاگرام منتشر کرده، اعلام کرده است: «من می‌دانم از مهر امسال دانشجویانی با عنوان دانشجوی انتقالی از کشورهای دیگر وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواهند شد و در کلاس‌های آموزش می‌نشینند. در حالی که بسیاری از این افراد حتی یک سفر خارجی نداشته و پاسپورت آنها مهر خروج از کشور را نخورده است اما باید دید چگونه با این عنوان در دانشگاه تحصیل می‌کنند. من اسامی همه اینها را دارم و این پرونده‌سازی‌هایی که برای نشان دادن انتقالی بودن عنوان می‌شود را می‌توانم آشکار کنم.» این متهم به تقلب دانشگاهی مدعی شده: «حداقل 20 تا 30 نفر از مهر امسال با عنوان دانشجوی انتقالی وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌شوند و از این افراد هر ترم 50 میلیون هزینه دریافت می‌شود. این مبلغ در دوره تحصیلی رشته دندانپزشکی که حدودا 12 تا 13 ترم طول می‌کشد به مبلغ 600 تا 700 میلیون می‌رسد. من همه اطلاعات خود را درصورت نیاز به مردم نشان خواهم داد و اثبات می‌کنم که واقعا چه اتفاقاتی در دانشگاه می‌افتد.»
ادعاهایی که البته، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص آن گفته است: «جذب این دانشجویان سازوکار و روند خاص خود را دارد. بعد از طی مراحل قانونی در وزارت بهداشت، نامه‌ای برای حضور این دانشجویان در دانشگاه‌ها صادر می‌شود، بنابراین خارج از این چارچوب هیچ دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یا هر دانشگاه دیگری نمی‌تواند حضور داشته باشد یا امتیاز صندلی خریداری کند. اگر کسی اسامی این افراد را اعلام کند من همان روز استعفا خواهم داد.»
ماجرای دانشجوی قلابی و تلاش دانشجو برای اثبات ادعای خود مبنی بر حضور قانونی خود در دانشگاه در روزهای اخیر به بیان این اظهارات ختم نشده است. مریم مقتدری، متهم به دانشجوی قلابی دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی که ماجرای تحصیلش در دانشگاه شهید بهشتی در چند روز گذشته جنجالی شده است در ادامه ادعایش بر اینکه او دانشجوی رسمی دانشگاه شهید بهشتی بوده است در صفحه اینستاگرامش 2 عکس منتشر کرده است. عکس‌هایی که یکی مربوط به سیستم حضور و غیاب دانشگاه و دیگری مربوط به ربات تلگرامی است. او در زیر این تصاویر نوشته است: «اسم من رسما تو لیست دانشجوهای سایت شهید بهشتی بوده، حتی تو ربات تلگرامی هم با مشخصات من واحد درسی ثبت شده، پس دیگه این دروغ ضایع رو نگید که من فقط روپوش می‌پوشیدم و می‌اومدم دانشگاه، شما که نمی‌ذارید بگم همه چیو پس چرا رسانه‌ایش کردید؟! چون قراره بازداشت باشم و حرفی ازم در نیاد؟ من با این خانواده 60 هزار نفریم اندازه تموم رسانه‌هاتون حرف داریم واسه گفتن! گفتی نگو ولی میگم! به آدم‌هاتونم بگین منو تهدید نکنن چون به مقامات قضایی اسنادمو نشون دادم، شما بیا اسنادتونو نشون بدین.»
این ماجرا که گرچه در ابتدا شوخی تلخی از فضای حاکم در جامعه دانشگاهی به نظر می‌رسید حالا کم کم در حال تبدیل شدن به موضوعی جدی است. موضوعی که پیش‌تر نیز با ماجرای مخالفت‌ها با حذف کنکور در ایران خود نمایی کرد. ماجرایی که به بیان این موضوع که مافیای کنکور نمی‌گذارد کنکور را حذف کنیم از زبان وزیر علوم بیش از پیش نمایان شد. کنکوری که گردش مالی حاصل از آن به قدری فسادساز است که می‌تواند کل جامعه دانشگاهی را به خطر اندازد. ماجرای ورود غیرقانونی مریم مقتدری به دانشگاه بدون شرکت در کنکور سراسری چه صحت داشته باشد و چه نداشته باشد در هر حال نشان دهنده نفوذ فساد در دانشگاه است؛ ماجرایی که قطعا در روزهای آینده خبرهای دیگری از آن شنیده خواهد شد. نتیجه اما هر چه باشد سوالات بسیاری را در ذهن ایجاد کرده که وزارت علوم باید به آنها پاسخ دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/53187/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی