ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
٣٨
٠
جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
دهه دوم محرم را درحالی سپری کردیم که نیمی از سال 98 نیز به پایان رسید و هفته آینده زنگ علم و دانش نیز در سراسر کشور به صدا درمی‌آید و آغوش «مهر» به روی جویندگان دانایی باز می‌شود.
در این هفته سفر رئیس‌جمهور به آنکارا برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه و رایزنی سه کشور درباره مسائل سوریه و تاکید بر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور، از اهمیت زیادی در محافل منطقه‌ای برخوردار بود ضمن آنکه گفتگوهای جداگانه آقای روحانی با اردوغان و پوتین پیرامون روابط دوجانبه بویژه استفاده بیشتر از پول‌های ملی در مبادلات اقتصادی، عزم کشورها را در خوداتکایی و حذف سلطه دلار از معاملات جهانی را نشان داد.
روز سه‌شنبه هفته جاری نیز در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، رهبر انقلاب در شروع درس خارج فقه خود، طی سخنانی با اشاره به هوشیاری عمیق و تحسین‌برانگیز مردم در مقابل توطئه‌های دشمنان در چهار دهه گذشته، تنها راه علاج مشکلات کشور را تکیه به مردم و جوانان و جدی گرفتن ظرفیت‌های داخلی دانسته و با اشاره به طرح مجدد موضوع مذاکره از جانب آمریکایی‌ها، هدف آنها از ترفند مذاکره را تحمیل خواسته‌های خود و اثبات تاثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران خوانده و تاکید کردند: سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد و همه مسئولان جمهوری اسلامی یک‌صدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد.
آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مواضع متفاوت مقام‌های آمریکایی در خصوص مذاکره افزودند: گاهی می‌گویند مذاکره بدون پیش‌شرط، گاهی نیز می‌گویند مذاکره با 12 شرط. اینگونه سخنان یا ناشی از سیاست آشفته آنها است و یا ترفندی برای سردرگم کردن طرف مقابل. البته جمهوری اسلامی سردرگم نمی‌شود، چرا که راه ما روشن است و می‌دانیم چه می‌کنیم.
ایشان هدف آمریکایی‌ها از مذاکره را، نه یافتن راه‌حل عادلانه، بلکه تحمیل خواسته‌های گستاخانه دانستند و گفتند: این حرف را که هدف آمریکا از مذاکره، تحمیل است قبلاً بنده می‌گفتم اما آنها این‌قدر گستاخ شده‌اند که امروز این واقعیت را خودشان هم به زبان می‌آورند.
بررسی تحولات خارجی هفته را با حمله حوثی‌ها به بزرگترین پالایشگاه نفت عربستان آغاز می‌کنیم.
اوایل هفته جاری پالایشگاه نفت «آرامکو»ی عربستان با 10 پهپاد هدف حمله سنگین قرار گرفت. در نتیجه این حمله این پالایشگاه متحمل خسارت و آسیب شدید شد چنانچه خود عربستانی‌ها اعلام کردند بر اثر این حمله، حجم صادرات نفت این کشور پنج میلیون بشکه کاهش یافته است.
گزارش‌ها، این حادثه را شدیدترین حمله به عربستان در طول جنگ یمن عنوان کرده‌اند. عربستانی‌ها برای فرار از رسوایی این شکست، به طرح ادعاها و تبلیغات واهی متوسل شدند. سردمداران ریاض به همراه چند حکومت دنباله‌رو که ناجوانمردانه چهار سال و نیم است که ملت یمن را آماج حملات وحشیانه قرار داده‌اند اکنون که با پاسخ دندان‌شکن مردم یمن مواجه شده‌اند، به فرافکنی روی آورده‌اند.
در این حال، استکبار بین‌المللی که همواره و در هر مناسبتی این رژیم‌ها را دوشیده‌اند، با ادعاهای عربستان، از جمله دخالت جمهوری اسلامی در حملات اخیر، همراهی می‌کنند.
قدرت‌های جهانی که اساس استراتژی آنها بر پایه کسب منافع نامشروع از طریق بحران‌سازی و مداخله در سایر مناطق است به جای اینکه حق مردم یمن را در پاسخ به جنایات عربستان و کشتار هزاران نفر از مردم ویرانی کشورشان به رسمیت بشناسند در حمایت از رژیم متجاوز عربستان، تهدید به جنگ و جنگ‌افروزی می‌کنند. طبق منطق این قدرتها، عربستان و متحدانش در ائتلاف متجاوز باید با توسل به سلاح‌های پیشرفته هر جنایتی را مرتکب شوند ولی یمنی‌ها، نباید حق داشته باشند به این جنایات پاسخ بدهند. ضربه سنگین اخیر حوثی‌ها به متجاوزان، ثابت کرد دوره این منطق استکباری به‌سر آمده است.
دومین موضوع این هفته که در رسانه‌ها بازتاب داشت انتخابات رژیم صهیونیستی و ورود این رژیم به یک دوران بن‌بست سیاسی تازه بود. انتخابات این رژیم درحالی برگزار شد که نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی این رژیم برای پیروزی در آن به هر حربه‌ای متوسل شده بود. آخرین ترفند نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات، وعده الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی بود که این مقام صهیونیست با هدف جلب آرای جریان‌های افراطی، آن را مطرح کرد ولی نتیجه نشان داد که این حربه نتانیاهو کارگر نیفتاده است و علی‌رغم هیاهوها به‌ همراه بهره‌برداری نتانیاهو از تمامی امکانات این رژیم، وی نتیجه ضعیفی به دست آورد. بسیاری از ناظران نتیجه انتخابات روز سه‌شنبه را ضربه سیاسی محکم به نتانیاهو از یک سو و آغاز یک دوران بن‌بست سیاسی،‌ ازسوی دیگر دانسته‌اند. ناظران حتی پیش‌بینی کرده‌اند ممکن است رویای تصدی قدرت توسط نتانیاهو به قرار گرفتن وی در پشت میله‌های زندان به‌دلیل فساد گسترده، تبدیل شود.
براساس شمارش آرا، حزب نتانیاهو 32 کرسی به دست آورد و وی برای ادامه حضور در قدرت بایستی بتواند حدنصاب 61 کرسی در یک دولت ائتلافی را دست و پا کند که با توجه به شرایط این رژیم، این امر بسیار بعید به نظر می‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/52976/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی