ایران پرسمان

آخرين مطالب

پیامد خودسوزی برای دو نماینده تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - پیامد خودسوزی برای دو نماینده
k ٨.٦
١٢
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حواشی خودسوزی «سحر خدایاری» هنوز تمام نشده است؛ آن هم وقتی در نشست سخنگوی قوه قضائیه خبرنگاری از او درباره احتمال برخورد با دو نماینده مجلس و یک خبرگزاری سؤال می‌پرسد. غلامحسین اسماعیلی نیز دیروز در پاسخ به این سؤال گفته که «انتظار اولیه ما اصلاح رویه از سوی خود اشخاص است و بعد هم منتظر اقدام جدی هیئت نظارت بر مطبوعات و نمایندگان هستیم و اگر اقدامی نشد یا مؤثر نبود، دادسرا نسبت به اقدام قضائی پیگیری لازم را خواهد داشت». بعد از این پاسخ محمدجواد جمالی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار، تأکید کرد مجلس تا هفته آینده تعطیل است و اینکه هنوز شکوائیه‌ای از اشخاص حقیقی یا حقوقی به این هیئت نرسیده است. علی مطهری نیز در واکنش به گفته‌های سخنگوی قوه قضائیه به «پانا» گفته که «بهتر است قوه‌ قضائیه اگر قصور یا تقصیری در این قضیه متوجه اوست، بپذیرد و عذرخواهی کند». او توضیح داد که «قوه قضائیه هنوز مردم را درباره خودسوزی سحر خدایاری قانع نکرده است. اینکه مسئولان بگویند حکمی درباره او صادر نشده است، برای اقناع مردم کافی نیست». به گفته مطهری «این رفتار با اصلاحاتی که آقای رئیسی آغاز کرده، سازگارتر است».
چالش هیئت نظارت و قوه قضائیه
سخنگوی هیئت نظارت در واکنش به صحبت‌های اسماعیلی بار دیگر توضیح داد که «طبق برداشت حقوق‌دانان عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان رسیدگی به پرونده‌ها در هیئت منوط به ارائه شکوائیه از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی است و هیئت نظارت بعد از رسیدن شکوائیه موضوع را بررسی می‌کند». علی مطهری و پروانه سلحشوری دو نماینده بعد از اظهارنظر درباره خودسوزی سحر خدایاری که منجر به فوت او شد، مورد هجمه رسانه‌های اصو‌لگرا قرار گرفتند؛ از صدا و سیما گرفته تا روزنامه‌هایی مثل کیهان. به گزارش «ایسنا»، بر اساس گفته جمالی، احتمال اینکه شکایتی علیه دو نماینده مجلس برای اظهارنظر مطرح شده باشد، وجود دارد. به این ترتیب، باید منتظر بود تا هفته آینده نماینده‌ها به بهارستان بازگردند. سخنگوی هیئت نظارت گفت: «تاکنون دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در موضوعات مختلف شکایاتی را به هیئت نظارت فرستاده و ما آن را بررسی کردیم اینکه چقدر احکام هیئت مؤثر بوده یا نه، همه بر اساس قانون مصوب مجلس هشتم درباره اختیارات هیئت نظارت است که هیئت از نظر حقوقی بیشتر از آن نمی‌تواند اقدام کند». سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در واکنش به این بخش از صحبت‌های اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، مبنی بر اینکه اگر اقدام هیئت نظارت مؤثر نباشد دادسرا نسبت به اقدام قضائی پیگیری لازم را خواهد داشت، افزود: «باید ببینیم چطور قرار است این موضوعات حل‌وفصل شود؛ موضوعاتی که جزء توافقات هیئت رئیسه مجلس در جلسه با آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه، مطرح شد. به هر حال، ما منتظر شروع مجلس هستیم ولی قدر مسلم هماهنگی هیئت نظارت با دستگاه قضائی می‌تواند مفیدتر باشد». پیش از این مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس و رئیس هیئت نظارت، به همراه هیئتی از نمایندگان با رئیس قوه قضائیه دیدار کرده بود. این دیدار در پی بازداشت دو نماینده مجلس در ارتباط با پرونده سایپا و بازار خودرو انجام شد و گفت‌وگو‌هایی درباره چگونگی رسیدگی به پرونده نمایندگان انجام شده بود.
هجمه‌های سازمان‌یافته و پاسخ نمایندگان
مطهری و سلحشوری تاکنون هر کدام به نوعی به هجمه‌ها علیه خود واکنش نشان دادند. مطهری مطابق ماده 30 اصلاحی اساسنامه سازمان صداوسیما مصوبه 23 خرداد 88 مجمع تشخیص مصلحت نظام، از رئیس سازمان صداوسیما خواسته زمانی را در اختیار او قرار دهد چراکه اتهاماتی علیه او در برنامه زنده مطرح شده است. او حتی در نامه‌ خود نوشت که امیدوار است نامه‌اش سرنوشتی شبیه درخواست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی «بعد از مناظره کذایی انتخابات سال 88 دچار نشود. سلحشوری هم بعد از هجمه‌های مطرح‌شده در توییتی نوشت: «این روزها شبکه‌های مختلف صدا و سیما از جمله برنامه «پرونده ویژه»، اتهاماتی را نظیر نشر اکاذیب به قصد کسب رأی درباره مرحوم سحر خدایاری مطرح کرده است. اختصاص وقت برای تنویر افکار عمومی، شائبه هر گونه تخریب سازمان‌یافته از سوی آن سازمان را از بین خواهد برد». درخواست‌های این دو نماینده تاکنون با واکنشی از سوی رئیس سازمان صدا وسیما روبه‌رو نشده است. این در حالی است که خبرگزاری «خبرآنلاین» هم که در یکی از برنامه‌های صدا و سیما به نشر اکاذیب متهم شده بود، در نامه‌ای اختصاص وقت در صدا و سیما برای دفاع در برابر اتهامات مطرح‌شده را خواستار شده بود. اما این نامه نیز نه تنها مورد توجه قرار نگرفته، بلکه به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای تخریب دو نماینده مجلس متوقف نشده است. مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز در یادداشتی اقدام دو نماینده مجلس را غیرقابل قبول خوانده و نوشته بود که آنها از جای دیگری خط می‌گیرند. علی مطهری نیز در پاسخ به این یادداشت جوابیه‌ای به این روزنامه نوشت که با سانسور بخش‌هایی منتشر شد. او در کانال شخصی خود نوشت اگر قوه قضائیه در همان ساعات اول فوت سحر گزارش منصفانه‌ای می‌داد، زمینه بهره‌برداری دشمن از بین می‌رفت.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/52971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل