ایران پرسمان

آخرين مطالب

سی ان ان: سیاست کاخ سفید در برابر ایران تغییر می کند؟ تحلیل روز

سی ان ان: سیاست کاخ سفید در برابر ایران تغییر می کند؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
سی ان ان: سیاست کاخ سفید در برابر ایران تغییر می کند؟
٥٩
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بن ودمن-سی ان ان| تنها چند دقیقه پس از اعلام برکناری جان بولتون از سوی ترامپ، قیمت نفت 5/ 2 درصد کاهش یافت؛ زیرا احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا در خاورمیانه به شدت کاهش پیدا کرد. بولتون کسی است که همواره برای مقابله با دشمنان آمریکا از رویکرد نظامی دفاع کرده و به‌ویژه از جنگ با ایران به شدت طرفداری می‌کرد. تیتر سرمقاله بولتون در روزنامه نیویورک تایمز در سال 2015 این جمله بود: «برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب، این کشور را بمباران کنید.»
او همچنین سخنران نشست‌های سالانه گروهک منافقین است، گروهکی که در دوران ریاست‌جمهوری صدام در عراق مستقر بودند و تا سال 2012 در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار داشتند. بولتون سال گذشته در نشست این گروهک گفت: «اهداف و رفتار حکومت ایران تغییر نخواهد کرد، در نتیجه تنها راه تغییر رژیم است.» بولتون قبلا خواستار تغییر رژیم در ونزوئلا، عراق، لیبی، کره‌شمالی، سوریه و چند کشور دیگر شده بود. او همواره منتقد پیمان هسته‌ای سال 2015 ایران بوده و یک ماه پس از آنکه او مشاور امنیت ملی ترامپ شد یعنی در ماه آوریل سال گذشته، آمریکا به‌طور یکجانبه از این پیمان خارج شد. اکنون که بولتون برکنار شده وزیر خارجه مسوول سیاست‌گذاری علیه ایران است. اما به‌نظر می‌رسد برخلاف بولتون، آقای پمپئو رابطه مثبت با ترامپ را در اولویت قرار می‌دهد. این به آن معناست که نظر شخصی ترامپ در نهایت مهم خواهد بود. او دقیقا خواستار عمل به دستورات ترامپ است. جدا شدن بولتون از تیم ترامپ سبک رفتاری ترامپ را در قبال ایران تغییر می‌دهد، اما محتوای رویکرد آمریکا تغییر نمی‌کند. پمپئو گفته است سیاست اعمال حداکثر فشار بر ایران برای تغییر رفتار این کشور طراحی شده و هدف، به تسلیم وادار شدن تهران است. از دید ترامپ و پمپئو این سیاست موثر بوده است و اقتصاد ایران سال آینده 10 تا 12 درصد کوچک خواهد شد.
چند ساعت پس از برکناری بولتون، پمپئو گفت ترامپ حاضر است بدون پیش شرط با رئیس‌جمهوری ایران دیدار کند. اکنون که بولتون از صحنه حذف شده چنین دیداری می‌تواند بدون مقاومت در داخل کاخ سفید انجام شود، اما نه تنها درباره انجام چنین دیداری تردید وجود دارد، بلکه مشخص نیست نتیجه این دیدار در صورت انجام شدن چه خواهد بود. ترامپ با رهبر کره‌شمالی دیدار کرده و اگر چه نوع ارتباط آنها تغییر کرده یعنی آنها به هم توهین نمی‌کنند، اما ماهیت رفتار کره‌شمالی و آمریکا تغییری نکرده است. کره‌شمالی برنامه هسته‌ای خود را دارد و به آزمایش موشکی ادامه می‌دهد و آمریکا همچنان کره‌شمالی را مورد تحریم قرار داده است. در مورد ایران نیز به احتمال زیاد چنین خواهد شد. اگر تحریم‌ها لغو نشود، دیدار دو رئیس‌جمهوری فایده‌ای در بر نخواهد داشت.
از سوی دیگر با آنکه بولتون دیگر در دولت آمریکا حضور ندارد اما تغییر مهم و واقعی در روابط ایران و آمریکا با مانع‌تراشی نتانیاهو مواجه خواهد شد. رژیم اسرائیل دولت‌های مختلف آمریکا را به اتخاذ مواضع سخت علیه ایران متقاعد کرده است. ترامپ تاکنون اقدامات متعددی مطابق خواست رژیم اسرائیل انجام داده است: به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا به این شهر، کاهش روابط با حکومت خودگردان فلسطین و قطع کمک مالی به این حکومت و برنامه پناهندگان سازمان ملل و ... جزو این اقدامات هستند.
اما به‌نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است. لحن ترامپ در قبال ایران تغییر کرده است. او بارها خواستار مذاکره با ایران شده و مایل است تغییر واقعی در روابط دو کشور ایجاد شود. واقعیت این است که انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نزدیک است و حتی احتمال رویارویی نظامی بین دو کشور شانس ترامپ را برای پیروزی در انتخابات به شدت کاهش می‌دهد. همچنین ضعف‌هایی در شاخص‌های اقتصاد آمریکا مشاهده شده و اگر ترامپ نتواند رونق را به اقتصاد بازگرداند نمی‌تواند روی پیروزی در انتخابات حساب کند. تغییر رویکرد ترامپ در قبال چین و فشار بر بانک مرکزی آمریکا برای کاستن از نرخ‌های بهره، با هدف سامان دادن به اقتصاد آمریکا انجام شده است.
حذف بولتون از صحنه سیاسی آمریکا یک مانع در برابر برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا را از میان برده است. با آنکه پیش‌بینی اقدامات بعدی ترامپ آسان نیست، اما اکنون نسبت به قبل احتمال بهبود نسبی روابط ایران و آمریکا بیشتر شده است. ترامپ درک عمیقی از پیچیدگی‌های مسائل خاورمیانه ندارد و نیز رویکرد او به مسائل سیاست خارجی حساب شده نیست. او همچنین هرگز نسبت به ساکنان این منطقه اظهار علاقه و اشتیاق نکرده است، اما شاید به شکلی تصادفی، برکناری بولتون احتمال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را بسیار پایین آورده است. مدت‌هاست فرانسه مشغول تلاش برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا است و اخیراً پیشنهادهایی در زمینه ایجاد خط اعتباری برای فروش نفت ارائه شده است. وزیر دارایی آمریکا اعلام کرده بدون موافقت آمریکا ایجاد این خط اعتباری ممکن نخواهد بود. سیاست اعمال فشار علیه ایران ادامه پیدا خواهد کرد و تاثیر برکناری بولتون، صرفا حذف یک مانع در برابر بهبود احتمالی روابط ایران و آمریکاست.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/52411/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز