ایران پرسمان

آخرين مطالب

برنده ایرانی جایزه ایگ‌نوبل: انگیزه اصلی ساخت دستگاه «بچه‌شور» همسرم بود! خردنامه

برنده ایرانی جایزه ایگ‌نوبل: انگیزه اصلی ساخت دستگاه «بچه‌شور» همسرم بود!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
برنده ایرانی جایزه ایگ‌نوبل: انگیزه اصلی ساخت دستگاه «بچه‌شور» همسرم بود!
٧٨٤
٠
ایسنا / برای نخستین بار در تاریخ برگزاری مراسم "جایزه ایگ‌نوبل" (Ig Nobel Prize) و در بیست و نهمین دوره برگزاری آن، یک ایرانی برای اختراع خود با عنوان "دستگاه تعویض پوشک و شست‌وشوی کودک" یا بچه‌شور، موفق به دریافت جایزه ایگ‌نوبل شده است. او که سال گذشته حق امتیاز این اختراع را در آمریکا به ثبت رسانده بود، در مراسم اهدای جایزه حاضر نشد و قرار است جایزه ایگ‌نوبل از دانشگاه هاروارد آمریکا برای او ارسال شود.
ایمان فرح‌بخش، عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان ابتدا به ارائه توضیحاتی درباره مراسم ایگ‌نوبل پرداخت و گفت: مراسم ایگ‌نوبل، یک مراسم اختصاصی علمی است که از سوی دانشگاه هاروارد آمریکا، دانشگاه شماره یک دنیا، برگزار می‌شود. در این مراسم محققان دانشگاه هاروارد به طور سالیانه اختراعات و تحقیقات علمی در دنیا را به صورت موردی و با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهند.
وی ادامه داد: از بین این اختراعات و ابداعات، آن‌هایی که دارای جنبه نوآورانه و نو بودن (novelty) باشد، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ جنبه مهم‌تر و ویژگی بارز ابداعاتی که از سوی محققان دانشگاه هاروارد انتخاب می‌شوند، این است که شنیدن اسم آن‌ها ابتدا فرد را به خنده و بعد به اندیشیدن و تفکر درباره آن اختراع وادار کند.
این محقق ایرانی اظهار کرد: محققان دانشگاه هاروارد هر ساله 10 اختراع با ویژگی‌های فوق در حوزه‌های فنی-مهندسی، پزشکی، اقتصاد و ... را انتخاب کرده و به صاحبان اختراع اعلام می‌کنند که در مراسم ایگ‌نوبل شرکت کنند.

فرح‌بخش با اشاره به اینکه در بیست و نهمین مراسم ایگ‌نوبل برای نخستین بار در تاریخ ایران قرعه به نام ما برای اختراع "دستگاه تعویض پوشک و شست‌وشوی کودک" افتاده است، گفت: اسم اختصاصی این دستگاه بیبی واشر (baby washer) یا "بچه‌شور" است که من تاکنون این اسم را منتشر نکرده‌ام، اما نام اختصاصی دستگاه در تولید صنعتی آن "بیبی واشر" خواهد بود.
وی با بیان اینکه بعد از برنده شدن جایزه ایگ‌نوبل 2019 از سوی دانشگاه هاروارد برای شرکت در مراسم به آمریکا دعوت شده است، توضیح داد: شما خودتان ایرانی و در جریان مسائل بین ایران و آمریکا هستید؛ بنابراین به دلیل مواردی که وجود داشت، امکان حضور من در مراسم فراهم نشد و قرار است که برگزارکنندگان مراسم جایزه ایگ‌نوبل 2019 را برایم ارسال کنند.
عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان نکته جالب در این مراسم را اهدای جوایز به طور مستقیم از سوی برندگان اصلی نوبل دانست و گفت: این موضوع افتخاری برای دریافت‌کنندگان جایزه ایگ‌نوبل محسوب می‌شود.
اختراع وسیله‌ای برای حفظ بهداشت کودکان و عزت‌نفس کهنسالان
فرح‌بخش سپس به ارائه توضیحاتی درباره اختراع خود پرداخت و تشریح کرد: برای اولین بار در تاریخ بشر دستگاهی برای نوزادانی که از پوشک استفاده می‌کنند و کهن‌سالانی که مشکل کنترل ادرار دارند، اختراع شده که به ترتیب عملیات درآورن پوشک، شست و شوی بدن، خشک کردن، استفاده از پودر بچه در صورت لزوم و نیز استقرار پوشک جدید برای فرد را انجام می‌دهد. این در حالی است که سابق بر این شست و شو و تعویض پوشک با دست انجام شده و بهداشت بدن کودک و عزت نفس کهنسالان را زیر پا می‌گذاشت.
وی در پاسخ به این سؤال که انگیزه اصلی محقق از ساخت دستگاه بیبی واشر یا بچه‌شور چه بوده است، خاطرنشان کرد: انگیزه اولیه ساخت این محصول 6 سال پیش بعد از ازدواجم به وجود آمد و در آن زمان تمام مسائل مربوط به زناشویی و آمدن بچه به خانواده را مد نظر قرار دادم که در آن زمان به خلاء این دستگاه پی بردم، ضمن آن که به دنبال این تفکر مساله مربوط به کهنسالان در زمینه کنترل ادرار را هم مدنظر قرار دادم و احساس کردم لازم است چنین دستگاهی ساخته شود. بنابراین می‌توان گفت انگیزه اصلی من از ساختن دستگاه بچه‌شور همسرم بوده است.
محقق ایرانی برنده جایزه ایگ‌نوبل 2019، اظهار کرد: در حال حاضر نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده و در حال رایزنی با کمپانی‌های معتبر خارجی برای تولید انبوه هستم.
فرح‌بخش در پاسخ به این سؤال که چرا برای تولید انبوه دستگاه بچه‌شور شرکت‌های ایرانی را مدنظر قرار نداده است، این موضوع را رد کرد و توضیح داد: هدف من این است که دستگاه بچه‌شور با کیفیت عالی و کاربردی برای زندگی بشر ساخته شود و در اینکه شرکت داخلی یا خارجی آن را تولید کند اختلافی نمی‌بینم؛ بنابراین از هر شرکتی که بتواند این دستگاه را با بهترین کیفیت تولید کند، استقبال می‌کنم.
وی در پایان تصریح کرد:به هر حال اگر قرار باشد کمپانی خارجی این دستگاه را تولید کند، این تضمین را خواهم داد که شعبه آن در ایران نیز به تولید دستگاه "بیبی واشر" بپردازد و افتخار آن برای ایران و ایرانی محفوظ خواهد بود.
ایمان فرح‌بخش متولد 1360 در مشهد و دارای درجه دکتری در رشته مهندسی مواد و متالوژی، گرایش نانوتکنولوژی است. این محقق ایرانی 12 سال است که به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در خراسان رضوی فعالیت دارد. از افتخارات علمی این محقق می‌توان به شرکت در 100 کنگره علمی بین‌المللی، تألیف 30 مقاله علمی پژوهشی آی اس آی، تألیف و ترجمه چهار کتاب، ثبت 6 اختراع مختلف در داخل کشور و ثبت یک اختراع بین‌المللی در آمریکا اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/52273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز