ایران پرسمان

آخرين مطالب

انتظار برای موج بعدی کاهش قیمت دلار تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
انتظار برای موج بعدی کاهش قیمت دلار
k ١.٦
٠
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سه هفته از آخرین موج ارزانی دلار می‌گذرد. مدت زیادی است که دلار در محدوده 11 هزار و 500 تومان قرار گرفته. وقتی این ثبات قیمت را با ماه‌های مرداد، تیر و خرداد مقایسه می‌کنیم، شباهت‌های زیادی پیدا می‌شود. می‌توان از این مقایسه نتایج خوبی گرفت. شاید موج بعدی کاهش قیمت دلار نزدیک باشد
دلار برای موج بعدی کاهش آماده می‌شود. دیگر دستش برای همه ما رو شده. وقتی برای مدت طولانی به ثبات می‌رسد، باید منتظر سقوط آن باشیم. کاهشی که نه فقط به خاطر تغییرات عرضه و تقاضا در بازار، که بیشتر به خاطر سیاست‌های بانک مرکزی اتفاق می‌‎افتد. سیاست‌هایی که در چندماه اخیر توانسته قیمت دلار را پله پله از 14 هزار تومان به 11 هزار و 500 تومان برساند. در این نوشته رفتار قیمت دلار در چهار سقوط اخیر را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم آیا باید برای سقوط دوباره دلار منتظر بمانیم یا نه؟
انتظار برای موج بعدی کاهش قیمت دلار
ثانیه‌شمار سقوط به صدا درآمده. تقریبا سه هفته از آخرین سقوط دلار گذشته و این ارز روی نرخ 11 هزار و 500 تومان نوسان می‌کند. آنطور که رفتار بانک مرکزی از اول سال تا حالا نشان داده، این روز‌ها باید منتظر کاهش دوباره قیمت دلار و احتمالا ورود آن به کانال 10 هزار تومان باشیم. نوبتی هم که باشد، نوبت مرز روانی 11 هزار تومان است تا دلار روی این مرز به آرامش برسد. سابقه قیمت دلار در چندماه اخیر نشان می‌دهد بعد از هر ماه ثبات قیمت، شاهد یک سقوط در بازار هستیم. سقوطی که نمی‌توان عامل آن را به پای عرضه و تقاضای بازار گذاشت و احتمالا سیاست‌های بانک مرکزی چنین اتفاقاتی را در بازار ارز رقم زده. چراکه بررسی روند سه سقوط اخیر در بازار ارز، همگی نشان از یک استراتژی ثابت دارند. استراتژی که دوباره در حال اجراست و احتمالا دلار را به مرز 11 هزار تومان یا حتی کانال 10 هزار تومان بکشاند.
روند موج اول ارزانی دلار در نیمه دوم خردادماه
اگر به ماه آخر بهار برگردیم، می‌بینیم دلار بعد از نوسانات عجیبی که در اردیبهشت ماه پشت سر گذاشت، برای مدتی روی 13 هزار و 500 تومان به ثبات رسید. آن زمان دلار هنوز به آرامش نرسیده بود و نوسانات زیادی داشت. چراکه تازه از قله 15 هزار تومانی در میانه فصل بهار برگشته بود و هنوز برای ثبات قیمت زود بود. سقوط خردادماه در بیستمین روز از این ماه رقم خورد و دلار از 13 هزار و 500 تومان به 12 هزار و 850 تومان رسید. این سقوط دوام زیادی در بازار نداشت و بلافاصله دلار به 13 هزار و 800 تومان برگشت، اما این سقوط فعالان بازار را ترساند و با کاهش قیمت آرام، باعث شد دلار در برای مدت طولانی در مرز 13 هزار تومان به آرامش برسد و برای سقوط بعدی که قرار بود در تیرماه اتفاق بیافتد، آماده شود.
روند موج دوم ارزانی دلار در نیمه دوم تیرماه
از ابتدای تیرماه تا روز بیستم، دلار از محدوده 12 هزار و 900 تا 13 هزار و 100 خارج نشد. ثبات قیمتی که در دو سال اخیر بی‌سابقه بود و خیلی‌ها را متعجب کرد. این ثبات قیمت بی‌سابقه درحالی در تیرماه امسال رقم خورده بود، که کلی اتفاقات سیاسی که هر کدام در گذشته تاثیر زیادی روی بازار ارز می‌گذاشتند، تلاش خود را به کار گرفته بودند تا بازار ارز به هم بریزد، اما این اتفاق نیافتاد. دلار برای یک کاهش قیمت دیگر آماده می‌شد. کاهش قیمتی که روز بیستم تیرماه اتفاق افتاد و باعث شد دلار تا کانال 11 هزار تومانی پایین بیاید. حتی برای ساعاتی قیمت دلار به 11 هزار و 500 تومان هم رسید، اما هدف نهایی مرز روانی 12 هزار تومان بود. فعالان بازار تلاش زیادی کردند تا دلار سر جایش برگردد. هفت آخر تیرماه بازار ارز با تلاطم همراه شد و حتی قیمت دلار برای یک روز تا 12 هزار و 700 تومان بالا رفت، اما این افزایش قیمت پایدار نماند و همان روز بعد دوباره به مرز روانی 12 هزار تومان برگشتیم. اصرار روی این مرز روانی باعث شد دلار وارد مرحله سوم ثبات قیمت شود.
روند موج سوم ارزانی دلار در نیمه دوم مرداد
هفته آخر تیرماه با همه تلاطم‌هایی که داشت، دلار را روی نرخ 12 هزار تومان به ماه بعد تحویل داد. محدوده ثبات قیمت دلار در مردادماه تنگ‌تر شد. طوری که قیمت این ارز بین دو نرخ 11 هزار و 950 تومان تا 12 هزار و 100 تومان ثابت ماند. بیستم مرداد یک اصلاح قیمت اتفاق افتاد. نمی‌توان اسم آن را سقوط گذاشت، چراکه قیمت دلار تنها از محدوده 12 هزار تومانی جدا شد و به 11 هزار و 750 تومان رسید و برای مدتی در این محدوده باقی ماند. سقوط اصلی مرداد، در آخرین روز این ماه رقم خورد. جایی که دلار تا 11 هزار و 200 تومان پایین آمد. بعضا گفته می‌شود که دلار برای ساعاتی به کانال 10 هزار تومان وارد شد، اما این رقم زیاد در بازار ارز پایدار نبود.
دلار در پایان شهریورماه چطور رقم می‌خورد؟
حالا تقریبا سه هفته از آخرین موج کاهش قیمت دلار می‌گذرد. مدت زیادی است که دلار در محدوده 11 هزار و 500 تومان قرار گرفته و حتی تعطیلی بازار در هفته گذشته اتفاق خاصی را برای قیمت دلار رقم نزد. وقتی این ثبات قیمت را با ماه‌های مرداد، تیر و خرداد مقایسه می‌کنیم، شباهت‌های زیادی پیدا می‌شود. می‌توان از این مقایسه نتایج خوبی گرفت. شاید سقوط دوباره دلار نزدیک باشد. احتمالا دلار می‌خواهد در سالروز قله 20 هزار تومانی همه ما را متعجب کند. هفته اول مهرماه پارسال بود که دلار به مرز 20 هزار تومان رسید، حالا که یک سال از آن قله می‌گذرد دلار احتمالا به کانال 10 هزار تومانی باز می‌گردد و باعث می‌شود بازدهی سالانه دلار تا یکی دو هفته دیگر تا منفی 50 درصد پایین بیاید.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/52174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است