ایران پرسمان

آخرين مطالب

کوربین علیه جانسون تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
کوربین علیه جانسون
٨١
٠
ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
پس از سقوط دولت «ترزا می» به واسطه عدم موفقیت در اجرای طرح بریگزیت و روی کار آمدن بوریس جانسون که از چهره‌های اصلی و مخالف طرح دولت سابق برای خروج از اتحادیه اروپا بود، اکنون جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در صدد به راه انداختن کارزاری به منظور کنار زدن دولت جانسون است.
در همین راستا کوربین طی نامه‌ای به رهبران احزاب مخالف و نیز تعدادی از نمایندگان حزب محافظه‌کار خواستار عدم حمایت از دولت بوریس جانسون شده و اعلام کرده است: در‌صورت تشکیل دولت موقت، ضمن به تعویق انداختن بریگزیت، مقدمات انتخابات زودهنگام را نیز فراهم خواهد کرد. کوربین هدفش از این کارزار را جلوگیری از یک بریگزیت بدون توافق اعلام کرده و گفته که در‌صورت به دست گرفتن دولت، در‌مورد خروج یا عدم خروج از اتحادیه اروپا، همه‌پرسی مجددی برگزار خواهد کرد.
بحران بریگزیت
موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اکنون بیش از دو سال و نیم است که منجر به بی‌سابقه‌ترین شکاف سیاسی در لندن شده است‌ به طوری که به گفته برخی از کارشناسان چنین بحرانی از زمان جنگ جهانی دوم به این سو در بریتانیا سابقه نداشته است. در همین راستا، تقریباً تمامی عمر دولت «ترزا می» در چالش خروج از اتحادیه اروپا سپری شد و سرانجام وی نتوانست طرحش را به این منظور حتی به هم‌حزبی‌های خودش بقبولاند.
از سوی دیگر با روی کار آمدن بوریس جانسون به عنوان نماد جریان راست در حزب محافظه‌کار، او وعده داده که نهایتاً تا 31 اکتبر چه با توافق و چه بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. این موضوع موجب دو دستگی و شکاف قابل ملاحظه‌ای در انگلستان شده و حتی اتحادیه اروپا نیز اکنون با صراحت عنوان می‌کند هر چند مایل است در این خصوص به لندن کمک کند، اما نمی‌تواند بیش از این منتظر اجرایی شدن بریگزیت بماند.
به گفته تحلیلگران خطر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا برای لندن می‌تواند موجبات تنش‌های جدید را فراهم کند‌ چرا که نخست در موضوع مرزهای ایرلند، ممکن است پس از 20 سال دوباره ناآرامی‌ها به این مناطق باز گردد. از سوی دیگر در بریگزیت بدون توافق مسئله همکاری‌های اقتصادی و نیز موضوع شهروندان اروپایی هنوز مشخص نیست و ممکن است این امر منجر به هزینه‌های گزاف برای دو طرف به خصوص لندن شود.
کوربین چقدر احتمال دارد که موفق شود؟
با این حال تحلیلگران در موفقیت کوربین برای کنار زدن جانسون ابراز تردید می‌کنند. به گفته آنها کوربین احتمالاً برای همراه کردن سایر احزاب و نمایندگان با چالش مواجه خواهد شد‌ زیرا او علاوه بر اینکه در پارلمان به واسطه موضع‌گیری‌هایش محبوبیتی ندارد، بلکه در میان هم‌حزبی‌های خود نیز به نظر نمی‌رسد چندان شانسی داشته باشد. در همین راستا منابع خبری چند ماه قبل اعلام کرده بودند که در حزب کارگر برخی از نمایندگان به دنبال راهکاری برای برکناری کوربین از ریاست حزب هستند. همچنین تحلیلگران معتقدند که با توجه به جو موجود در فضای سیاسی بریتانیا، برآمدن و کنار زدن جانسون امری دشوار است. بنا بر گزارش خبرگزاری یورونیوز، حتی با وجود همکاری میان‌حزبی که در طول یک سال گذشته برای عبور از بحران‌های سیاسی در پارلمان بریتانیا، به صورت یک رویه درآمده است، جرمی کوربین نخواهد توانست حمایت لازم را به دست آورد‌ زیرا در نخستین واکنش‌ها به پیشنهاد جرمی کوربین، خانم جو سوینسون رهبر حزب لیبرال دموکرات، این پیشنهاد را مهمل خوانده و گفته است که خود اعضای حزب کارگر هم از کوربین حمایت نخواهند کرد.
از سوی دیگر در حالی که نخست وزیر شدن بوریس جانسون سبب استعفای برخی از وزرای کلیدی کابینه «ترزا می» شده و حتی عنوان می‌شود که چند نماینده حزب محافظه‌کار خواستار خروج از این حزب هستند، برخی از محافظه‌کاران علی‌رغم مخالفت با بوریس جانسون به صراحت اعلام کرده‌اند که از پیشنهاد کوربین حمایت نخواهند کرد.
از طرف دیگر جانسون که آب پاکی را برای استعفا ندادن بر روی دست پارلمان ریخته و برای خروج بدون توافق در مهر‌ماه امسال لحظه‌شماری می‌کند، اقدام جرمی کوربین را نشانه نفرت او از همه‌پرسی سال 2016 دانسته و تمام تلاش خود را برای مقابله با وی انجام خواهد داد.
با این حال برخی دیگر از تحلیلگران با توجه به وضعیت حزب محافظه‌کار و بوریس جانسون، اقدامات کوربین را بسیار حائز اهمیت ارزیابی می‌کنند زیرا دولت جانسون اکنون تنها با اختلاف یک کرسی در پارلمان اکثریت را برعهده دارد و در این حالت نمایندگان قادر خواهند بود به راحتی دولت وی را سرنگون کنند. مسئله‌ای که دو هفته به آنها فرصت می‌دهد تا دست به تشکیل دولت جدید زده و در غیر این صورت مقدمات انتخابات زودهنگام را فراهم سازند.
گزارشی که خبرگزاری یورونیوز منتشر کرده است، مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق معتقدند در این صورت یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌های جهان با چالش‌های زیادی از جمله نابودی زنجیره تامین کالا مواجه خواهد شد و این برای بریتانیا «فاجعه‌آمیز» خواهد بود. از سوی دیگر هواداران بریگزیت معتقدند با اینکه احتمال وقوع اختلال در اقتصاد وجود دارد اما این بی‌ثباتی کوتاه‌مدت خواهد بود و در بلند‌مدت منجر به استقلال کامل از اقتصاد اتحادیه اروپا و در نتیجه رشد اقتصادی بریتانیا خواهد شد. به همین دلیل است که اکنون جرمی کوربین که در همه‌پرسی سال 2016 یکی از حامیان مهم ماندن در اتحادیه اروپا بود، اکنون تحت فشار اعضای حزب متبوعش قرار گرفته است تا از بریگزیت بدون توافق جلوگیری کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/41680/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

سقوط قیمت بیت کوین

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید