ایران پرسمان

آخرين مطالب

نه دوست و نه دشمن واشنگتن تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
نه دوست و نه دشمن واشنگتن
k ٣
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
قدیر گلکاریان| اراده سیاسی دولت ترکیه درخصوص برخورداری از توانمندی دفاعی با ورود محموله‌های سامانه موشکی اس-400 و متعاقب آن تعلیق فروش جنگنده‌های فوق پیشرفته اف-35 به ترکیه یکی از مباحث برجسته در کنار سایر رخدادهای سیاسی منطقه‌ای در چند روز گذشته بوده است. در همین حال حضور جدی ترکیه در شمال دریای مدیترانه برای حفاری و استخراج منابع نفتی و گازی که موجب بروز واکنش‌های تندی از سوی اتحادیه اروپا و به‌ویژه مثلث، یونان، جمهوری قبرس و اسرائیل شد، از دیگر مباحث داغ روز محسوب می‌شود.
ترکیه از چند سال پیش به‌رغم عضویت در سازمان ناتو، فاقد سیستم پدافند هوایی مستقل در برابر تهدیدات احتمالی است. گرچه در سال‌های اخیر پاتریوت‌های آمریکا توسط دولت آلمان و هلند به‌صورت عاریتی در برخی نقاط ترکیه انجام وظیفه می‌کردند ولی ترکیه مصمم به داشتن سیستم سامانه موشکی قوی در خاک خود برای مقابله با تهدیدات احتمالی در چهارسوی کشور بود. پیشرفت تکنولوژی موشکی ایران و افزایش تنش میان ایران و ایالات‌متحده از یک‌سو، عدم توانایی در مقابله با تهدیدات موشکی در مرزهای جنوبی ترکیه با سوریه و عراق از سوی دیگر از دغدغه‌های ترکیه در برخورداری از سامانه پدافند هوایی برشمرده می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه ترکیه از جانب کشورهای منطقه مدیترانه شرقی نیز پیوسته در معرض تهدید بوده است. از این‌رو خرید سامانه موشکی اس-400 از روسیه برای ترکیه امری لازم و اجتناب‌ناپذیر جلوه می‌کند.
ورود سامانه موشکی روسی به ترکیه در شرایطی اتفاق افتاد که ترکیه به منظور دستیابی به منابع هیدروکربن در شمال مدیترانه شرقی دست به حفاری زد و براساس اظهارات کارشناسان موفق شده است میزان ذخیره گازی بالغ بر 170 میلیارد مترمکعب در منطقه کاپاز کشف کند. این ابتکار در نوع خود پیام واضحی برای مثلث اسرائیل، یونان و قبرس بود که نشان داد آنکارا با عقلانیت و عمل موازی نظامی، سیاسی و امنیتی توانسته است حضور خود را در منطقه مطرح سازد. گرچه پیش‌تر این سه کشور از تهدید و حتی تنش گرم در منطقه سخن می‌گفتند، اما بعد از چند روز و راه‌اندازی بخش نخست موشک‌های روسی در نزدیکی آنکارا، نیکوس خیریستودولیدیس، وزیر امورخارجه جمهوری قبرس اعلام کرد که با ترکیه سر منازعه نداشته و آن کشور را شریک تجاری در منابع هیدورکربن می‌داند. در همین حال نیکوس رولاندیس، وزیر امورخارجه سابق جمهوری قبرس نیز در پایان هفته در کنفرانسی اعلام کرد که هیچ کشوری قادر به مقابله و مخالفت با ترکیه در ایجاد ممانعت درخصوص استخراج منابع گازی در مدیترانه نیست.
تمام این اظهارنظرها نشان می‌دهد که آنکارا در رابطه با استقلال عمل نظامی- دفاعی معقولانه عمل کرده است. گفتنی است پیش از خرید سامانه مذکور بارها کنگره آمریکا، پنتاگون، دبیرکل سازمان ناتو و حتی خود ترامپ، ترکیه را به انحای مختلف تهدید کرده بودند ولی ترکیه بدون اینکه بلوف زده باشد، هفته پیش هشتمین هواپیمای حامل سامانه پدافند هوایی خود را در پایگاه مورتد نزدیک آنکارا میزبانی کرد. ترامپ پیرو این مساله ابتدا از تحریم‌های اقتصادی و حتی عدم فروش جنگنده‌های اف-35 سخن به میان آورد ولی با تغییر موضع خود گفت که فروش و واگذاری جنگنده‌های یاد شده به ترکیه از نظر اقتصادی برای آمریکا اهمیت دارد.
ترکیه بخش مهمی از تولید قطعات این جنگنده نسل پنجم را در 19 نقطه توسط هفت شرکت متعلق به سازمان صنایع دفاعی خود بر عهده دارد. در صورت عدم همکاری ترکیه تولید قطعات مهم ناوبری، زیان غیرقابل تصوری متوجه آمریکا می‌شود و در صورت بروز چنین مشکلی شرکت لاکهید قادر به انجام تعهدات خود نخواهد شد. از سوی دیگر یافتن جایگزین مطمئن از نظر امنیتی و فنی در شرایط کنونی پروژه را برای مدت‌ طولانی به تعویق خواهد انداخت. علاوه بر این موارد ترکیه خود یکی از خریداران این نوع جنگنده بوده که 100 فروند از آن را سفارش داده است. در همین حال پنتاگون نیز 478 فروند از این نوع جنگنده‌ها را خریداری کرده است. این نوع هواپیما دارای تیپ‌های مختلف الف، ب و ج بوده که تیپ ب به‌دلیل عمود پرواز بودن، دارای قیمتی بین 150 تا 200 میلیون دلار است. چنانچه ترکیه علاوه بر عدم تامین قطعات دست به لغو قرارداد خرید بزند و میزان پرداختی را طبق خواسته اردوغان طلب کند، آمریکا مجبور است تنها بابت تیپ الف این نوع جنگنده میلیون‌ها دلار به ترکیه بپردازد. زیرا خرید ترکیه از این نوع هواپیماها و از تیپ الف بوده که قابلیت مانور عادی دارد.
به همین دلیل است که تهدیدهای آمریکا علیه ترکیه نه تنها نتوانست بازار سهام و ارز را دچار تشویش سازد که ترکیه توانست از موضع قدرت وارد عمل شود. به‌طوری‌که بعد از ورود سامانه‌های موشکی روسی به ترکیه به‌عنوان عضو مهمی از ناتو، یونان نیز در صدد خرید همین سامانه برآمده است. در همین حال هندوستان و چند کشور عربی حوزه خلیج‌فارس نیز در صدد خرید و راه‌اندازی سامانه موشکی پیشرفته روسی بوده و در صورت تحقق معاملات یاد شده، روسیه نه‌تنها بلوکی متحد از همراهان نظامی را تشکیل خواهد داد که با درآمد میلیاردی از فروش سامانه مذکور از سد تحریم‌های اروپایی نیز عبور خواهد کرد. در واقع حرکت اخیر آنکارا باعث شده تفکر و تصور اینکه فضای واگرایانه میان دو کشور ترکیه و آمریکا رخ داده است، در ذهن تحلیلگران شکل گیرد. این تصور زمانی قریب به یقین می‌شود که دیوید کوک، کارشناس برجسته در امور ترکیه در شورای روابط خارجی آمریکا موسوم به CFR می‌گوید: «بعد از ماجرای کودتا در ترکیه، اردوغان نسبت به آمریکا تردید داشته است چراکه متکی بودن به دفاع از مرزهای هوایی ترکیه به وسیله اف-16‌ها دیگر مقدور نیست. ترکیه در شرایط کنونی نه دوست و نه دشمن واشنگتن است ولی دیوید ساترفیلد، سفیر جدید واشنگتن در آنکارا فردی زیرک است که راه معقولی را برای ترمیم روابط دوجانبه پیدا خواهد کرد. ولی این به آن معنا نیست که روابط به سطح قبلی باز گردد که از زمان شوروی میان ترکیه و آمریکا تداوم داشته است.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/36176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه