ایران پرسمان

آخرين مطالب

تقلای اتحادیه اروپا برای حفظ برجام سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
تقلای اتحادیه اروپا برای حفظ برجام
k ٣.٢
٥
آخرین خبر / وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه پیش از نشست امروز درباره برجام و تمهیدات برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران به اظهارنظر پرداختند.
موگرینی: می‌خواهیم ببینیم چطور می‌شود برجام را حفظ کرد
به گزارش فارس؛ «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت در نشست امروز شورای وزرای خارجه اتحادیه، در مورد چگونگی حفظ توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو می‌شود.
موگرینی که پیش از آغاز نشست شورای وزیران خارجه در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم نشست امروز، طولانی‌ترین نشست شورای وزیران در 5 سال اخیر باشد. برنامه بسیار فشرده‌ای داریم. ابتدا با مبحث ایران آغاز می‌کنیم.»
وی افزود: «می‌خواهیم ببینیم که چطور می‌توان با همکاری کشورهای عضو و همچنین شرکای بین‌المللی خود، توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم و تمهیداتی را اجرا کنیم که ایران به پایبندی کامل به برجام بازگردد، همانگونه که آن‌ها تا همین چند هفته و چند روز پیش [پایبند] بودند.»
هانت: برجام هنوز نمرده است
«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس امروز (دوشنبه) ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند ایران را مجددا به پایبندی کامل به بندهای برجام و زنده نگاه‌داشتن توافق هسته‌ای مجاب کنند.
هانت که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا با موضوع برجام به بروکسل سفر کرده، گفت روزنه‌ای کوچک اما رو به بسته‌شدن برای بازگرداندن ایران به پایبندی کامل و نجات توافق هسته‌ای وجود دارد و برجام هنوز شکست نخورده است.
وی در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران پیش از حضور در نشست مذکور، توضیح داد آمریکا را نزدیک‌ترین متحد خود می‌دانند اما در موضوع ایران با آنها اختلاف نظر دارند زیرا «ایران هنوز یک سال از ساخت بمب اتمی فاصله دارد».
وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای ایران را شکست‌خورده می‌دانید، تصریح کرد: «خب، (برجام) هنوز نمرده است و ما کاملا متعهد هستیم که خاورمیانه (غرب آسیا) را غیرهسته‌ای نگاه داریم. اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، دیگر کشورهای منطقه نیز به دنبال سلاح اتمی می‌روند و این وضعیت بسیار بسیار خطرناکی خواهد بود».
هانت با بیان اینکه اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای حفظ توافق هسته‌ای است، افزود: «زیرا این را بهترین راهکار برای غیرهسته‌ای نگاه داشتن خاورمیانه می‌دانیم».
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا به کاهش تعهدات برجامی ایران، پاسخ قاطع خواهد داد، گفت: «بله حتما. کمیسیون مشترک برجام، مکانیسمی که در زمان نقض توافق توسط یکی از طرف‌ها تشکیل می‌شود، به زودی اتفاق می‌افتد. تحقیقات مشترک مناسبی درباره اتفاقاتی که افتاده انجام خواهد داد».
وزیر خارجه انگلیس همچنین افزود: «چیزی که دنبال آن هستیم، ارائه راهی به ایران برای خروج از این وضعیت است تا بتوانند دوباره به برجام پایبند شوند. ما از ابتدا کاملا شفاف بودیم؛ توافق، توافق است. اگر آنها توافق را نقض کنند و بگویند که ما این بخش از توافق را قبول داریم و بخش دیگری را نه، برای ما قابل قبول نیست زیرا توافق باید به‌طور کامل اجرا شود».
هانت ضمن تاکید بر اینکه باید به‌صورت مناسب به بندهای برجام احترام گذاشته شود، ادعا کرد: «راهکار طولانی‌مدت برای تنش‌ها در خاورمیانه که با آمریکایی‌ها بر سر آن توافق داریم، این است که ایران فعالیت‌های ثبات‌زدای خود را در عراق، سوریه، لبنان و یمن متوقف کند. این ریشه اصلی تمام مشکلات است».
وی با بیان اینکه بر سر چگونگی غیرهسته‌ای نگاه‌داشتن غرب آسیا با آمریکا اختلاف نظر دارند، گفت: «اما ما کانال‌های در دسترس متعددی برای گفت‌وگو در این باره داریم. دیروز با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و روز قبل آن با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران (در این باره) صحبت کردم».
لودریان بر لزوم اتحاد اتحادیه اروپا در خصوص موضوع ایران
«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه امروز (دوشنبه) در بدو ورود به محل برگزاری نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا، تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید در خصوص موضوع ایران متحد باشد.
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ لودریان در جمع خبرنگاران در محل برگزاری نشست وزرای خارجه اروپایی در بروکسل ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت که اروپا باید در تلاش برای حفظ برجام متحد باشد و اینکه تهران باید از تصمیم خود برای کاهش تعهداتش ذیل برجام بازگردد.
وی در خصوص اتحاد اروپا گفت: «اروپایی‌ها باید در خصوص این موضوع متحد باقی بمانند».
وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد که تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش ذیل برجام به دلیل خروج یکسال پیش دولت ترامپ از این توافق هسته‌ای «یک پاسخ بد به یک تصمیم بد بوده است».
مقام آلمانی: مهم است که گفت‌وگو درباره برجام ادامه یابد
«میشائیل روت» وزیر امور اروپایی آلمان هم امروز (دوشنبه) در ابتدای ورود به محل برگزاری نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با حضور در جمع خبرنگاران گفت که موضوع ایران امروز در دستور کار قرار دارد.
وی با اعلام اینکه وضعیت کنونی در زمینه توافق هسته‌ای برای کشورهای اروپایی قابل قبول نیست و باید در جهت آن اقدام کنند، افزود: «برای ما اکنون مهم است که همچنان در مذاکره باقی بمانیم و در راستای تنش‌زدایی اقدام کنیم. اتحادیه اروپا در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای دارد.از دید ملی و در راستای منافع کل منطقه است که نگذاریم تمامی منطقه بار دیگر بی ثبات شود.»
وزیر خارجه فنلاند: از «اینستکس» حمایت می‌کنیم
«پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند هم روز دوشنبه گفت این کشور از تسهیل تجارت با ایران از طریق ساز و کار موسوم به «اینستکس» حمایت می‌کند. وی البته بار دیگر گفت ایران باید همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بماند.
وی که در بروکسل و پیش از آغاز نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ایران گفت: «قطعا مهم است که ایران به تمام قوانین برجام پایبند بماند. و قطعا ما از اخباری که در مورد غنی‌سازی و میزان آن منتشر شده و موارد دیگر، نگران هستیم.»
هاویستو که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اروپا را بر عهده دارد، افزود: «در عین حال، فنلاند از روند اینستکس حمایت می‌کند».
وزیر خارجه هلند: هنوز برای حفظ برجام خیلی دیر نشده است
«استف بلاک» وزیر خارجه هلند نیز روز دوشنبه بار دیگر ایران را به پایبندی یکجانبه به توافق چندجانبه هسته‌ای فراخواند.
وی که در ابتدای ورود به محل برگزاری نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «قطعا از وضعیت در ایران نگران هستیم. حکومت ایران باید به تعهدات خود در برجام پایبند بماند.»
بلاک در پاسخ به این سؤال که آیا برجام در آستانه فروپاشی است، گفت: «امیدوارم که اینطور نباشد. امیدوارم اینطور نباشد. فکر می‌کنم هنوز خیلی دیر نشده، اما ایران واقعا باید به تعهداتش پایبند بماند.»
بررسی وضعیت توافق هسته‌ای با ایران و تنش‌های اخیر در منطقه خلیج فارس از جمله موضوعات اصلی مورد بحث در نشست امروز شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپاست.
با وجود گذشت بیش از یک سال از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش‌های مداوم کاخ سفید برای قطع کامل روابط تجاری خارجی ایران، اتحادیه اروپا که به وعده خود برای جبران آثار ناشی از خروج آمریکا عمل نکرده، تأکید دارد که ایران همچنان باید محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند.
جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال بعد از یک سال پایبندی یکجانبه به توافق هسته‌ای، اعلام کرد به مرور تعهد خود به این توافق را کاهش می‌دهد. با عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین و همچنین افزایش خلوص اورانیوم غنی‌شده ایران، اتحادیه اروپا بیش از پیش برای حفظ توافق هسته‌ای به تکاپو افتاده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/33058/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

دره ای زیبا در ایسلند

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد