ایران پرسمان

آخرين مطالب

حجاب در آخر زمان انديشه

حجاب در آخر زمان

  بزرگنمايي:

حجاب همواره يکي از شاخصه هاي اجتماعي دين داري تلقي شده است. مطالعات تاريخي در اديان الهي نشان دهنده ي اين نکته است که پوشش مناسب هموراه مورد تاکيد آموزه هاي ديني بوده است بطوريکه تمامي تصاوير به جاي مانده از زنان معنوي همراه با حجاب مي باشد و اين امر به هيچ وجه مورد خدشه قرار نگرفته است. ● مسئاله حجاب در چند قرن اخير افت و خيزهاي فراواني را تجربه کرده است. با آغاز رنسانس و شکل گيري جنبش هاي ضد ديني در اروپا حجاب به عنوان يکي از نمودهاي اجتماعي دين داري مورد هجمه روشنفکران قرار گرفت و با گذشت زمان نه تنها حجاب و پوشش مورد بي مهري قرار گرفت بلکه برهنگي و مدگرايي تبديل به يکي از شاخصه هاي دنياي مدرن گشت. ● با سست شدن دين داري در دنياي غرب و تقيد به پوشش هاي کامل به موازات شکل گيري اقتصاد مدرن که مصرف گرايي يکي از لوازم شکل دهنده ي آن مي باشد، ظهور مد به عنوان رکن اصلي مصرف گرايي در عرصه ي پوشش از سرعت و نمود بيشتري برخوردار گشت. ايجاد چرخه ايجاد مد، توليد محصول، خريد و مصرف فرايندي است که در دو سده اخير مورد توجه بزرگ سرمايه داران بوده است. ● فرايند مذکور که در راستاي حرکت چرخه ي اقتصاد مدرن ضروري مي نمود در کنار سست شدن دين داري و ترويج مادي گرايي و توجه به ظواهر مادي توانست در عرصه ي پوشش با سوار شدن بر دو عامل رواني غريزه ي جنسي مردانه و خودنمايي زنانه منفعت هاي قابل ملاحظه اي را عايد بنگاه هاي اقتصادي مدرن نمايد و برهنگي و خودنمايي جنسي را به عنوان ارزش جايگزين حجاب و پوشش هاي پيش از خود نمايد. ظهور مانکن در عصر مدرن و شوييست هاي خوش اخلاق و خوش صدا در عصر پسامدرن به عنوان الگوهاي آرمانشهر زميني از کارکرد فوق تصوري برخوردار گشت. ● تماس دنياي شرق با دنياي غرب و ظهور شبه مدرنيته در جهان شرق، حجاب و پوشش را در کنار ساير اجزاء تمدن شرقي مورد تاثير قرار داد. واقعه کشف حجاب در عصر رضاخاني و برداشتن حجاب از سر زنان و تغيير نوع پوشش در ايران که با شعار تجددخواهي صورت گرفت حادثه اي بود که از اين تماس حاصل شد. پوشش در جامعه ي ايراني مشابه ساير اجزاء فرهنگ، اقتصاد و ... ايراني در عصر برزخي ميان سنت و مدرنيته باقي مانده است. دوقطبي شدن فرهنگ در جامعه ي ايراني، گسترش رفاه مادي و شکل گيري شاخصه هاي مدرن در جامعه ي ايراني نسل نوظهور را که در تماس بيشتري با جهان غير ايراني و غير اسلامي قرار دارد بر سر دوراهي انتخاب و شايد اجبار غربي شدن قرار داده است. مي توان گفت تقيد به پوشش اسلامي در اين نسل کمتر و ميزان هوشياري ديني در قشر دين دار بيشتر شده است. ● بازگشت آخرالزماني به معنويت در دنياي مدرن و بيداري اسلامي در جهان اسلام بار ديگر حجاب را به عنوان يک ارزش مورد توجه قرار داده است. ستيز لائيسيته با حجاب در کشورهاي اروپايي و مبارزه مسلمانان در ترکيه براي حجاب در اين بازگشت قابل تامل است. ● آن چه ذکر شد مواردي است که باعث گشت تا دست اندرکاران سايت باشگاه موضوع حجاب را به عنوان يکي از موضوعات ويژه انتخاب نمايند و آن را در اين صفحه به بحث گذارند. شايد بتوان بعضي از زيرشاخه هايي را که درباره اين موضوع مطرح است چنين برشمرد: 1. تاريخ حجاب 2. حجاب و دين داري 3. حجاب و اقتصاد 4. حجاب و خانواده 5. حجاب به عنوان يک ارزش ثابت يا يک سنت متغيير 6. تاثير حجاب و پوشش در زندگي فردي و اجتماعي 7. پوشش، مد، اقتصاد 8. پوشش و غريزه جنسي 9. و ... ● از همه ي اعضا، کاربران و افرادي که به نحوي علاقه مند مي باشند تا درباره اين موضوع اظهار نظر نمايند دعوت مي شود تا در اين بحث شرکت نمايند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اگر بر اثر اقدامات نهادهای دولتی خسارتی به «شهروندان» وارد شود باید چگونه جبران شود؟

کنفرانس پیچیدگی در علوم و علوم انسانی برگزار می شود

سیر صعودی علم کلام در فرهنگ و تمدن اسلامی/ استقلال کلام اسلامی

حمایت علمای شیعه از عثمانی ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد

جنگ بین مؤمن و کافر تمام شدنی نیست/ ایمان و کفر مربوط به دل‌ها است نه روابط شهروندی

آیا فکر گناه نیز گناه محسوب می‌شود؟!

برای دریافت خسارت وارده بر اثر یک قرارداد باید چه اقداماتی کرد؟

فریب دادن طرف مقابل در انواع معاملات چه آثاری دارد؟

چرا استراتژی مشخصی در زمینه تولید و صادرات خدمات IT وجود ندارد؟

استفاده از «داوری» در قراردادها چه مزایایی دارد؟

آشنایی با انواع شروط ضمن عقد در معاملات و قراردادها

ابلاغ قانونی و واقعی به چه معناست و چه آثاری دارند؟

هر آنچه باید در مورد «دعوی متقابل» بدانید

پرولتاریا و بوژوازی هر دو می‌خواهند مردم را به سوی خود بکشند

چگونه با کتاب به جنگ بیماری برویم؟

آزاد ارمکی: پروژه نراقی در ایران ناتمام ماند/ تاکید محمدی بر تمایز روشنفکری و جامعه‌شناسی

کرسی ترویجی نقد الهیات اگزیستانس برگزار می‌شود

"سوره اخلاص"/معرفی سوره‌ای کوتاه با خواص بی شمار

باید به دنبال عدالت جنسیتی باشیم نه برابری جنسیتی!

آیا سردار اسعد در ترجمه خودسانسوری می‌کرد؟/ هستی‌شناسی ترجمه در دوران قاجار

اخلاق و عشق فقط در «قلمرو میان دو مرگ» می‌تواند روی دهد

بوعلی نخستین کسی بود که علم الهیات به معنی اعم را تاسیس کرد

فلسفه حکما تلاش برای شناخت وجود انسان در یک مبدا هستی است

«گفت‌وگو» در سنت و تفکر اسلامی چگونه است؟

چرا بازخوانی اندیشه‌های آخوند خراسانی مهم است؟

گفت‌وگو با ری آرمنتروت، فینالیست جایزه ملی کتاب 2018

قفل ذهنی نویسنده حاصل تعیین هدفی والا توسط خود اوست

بیل‌گیتس برای انسان‌های نگران چه کتابی را پیشنهاد می‌دهد

معجزه‌ حیرت‌انگیز نهفته در قرآن که احتمالاً از آن بی‌خبر هستید! +فیلم

علوم سیاسی علم مطالعه امکان‌های پیش روی جامعه است

مطالعه فکر اسپینوزا از منظر تاریخ اندیشه سیاسی جدی شده است

سیاستمداری که دغدغه اجتماعی داشت و به مردم می‌نگریست

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

ساروخانی: جامعه‌شناسی و کالاهایش در جامعه مصرف نمی‌شود!

بن‌بست عقل با شجاعت آدورنو به سر رسید

توانایی یالوم در ترکیب ادبیات و اگزیستانسیالیسم او را محبوب ایرانیان می‌کند

روانکاوی زاده طبع یک نابغه مرد است!

رویکردهای مادی انگار، نظریات روان شناسی را نارسا و محدودکرده است

اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی یونگ در قبال پرسش‌های انسان‌شناختی

در انقلاب اسلامی ایران همه مردم اعم از شیعه و سنی در صحنه بودند/انقلاب، اساس یک تمدن جدید در مقابل تمدن لیبرال دموکراسی غرب است

جامعه غرب مشکل ایدئولوژیک دارد

ایران و ترکیه می‌توانند یک طرح مشترک برای تمدن اسلامی تدوین کنند

فلسفه‌ورزی یادگیری چگونه مردن است

نویسندگان باید نشاط فکری را در جامعه ترویج دهند

قرآن پیامبر(ص) را رحمه للعالمین می‌داند/ وحدت برای مقابله با دشمن

آثار وحدت در کلام حضرت علی (ع)

شش عنصر موثر در موفقیت بیداری اسلامی و آزادی قدس

اسطوره‌ها در همه اعصار حضور دارند/ضعف علوم انسانی در اسطوره پژوهی

70 سال برنامه ریزی از نگاه اقتصاد دانان