ایران پرسمان

آخرين مطالب

گفتگوي با محمدجواد لاريجاني درباره راهبرد جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات ژنو و مذاکرات آينده سیاست روز

گفتگوي با محمدجواد لاريجاني درباره راهبرد جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات ژنو و مذاکرات آينده
  بزرگنمايي:

لاريجاني درباره راهبرد جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات ژنو و مذاکرات آينده گفت: اولين نکته اي که درمورد اين مذاکرات بايد گفت و دنيا بايد بداند اين است که هيئت ايراني همچنين دکتر روحاني حمايت کامل مردم ايران را دارد. مذاکره کنندگان ايراني پشت‌گرم و پابرجا هستند. اين مسئله را مذاکره کننده ها به خوبي مي دانند.

انتقاداتي که در کشور صورت مي‌گيرد نشانه سرزندگي فضاي سياسي کشور ماست
 
وي با اشاره به اين که براي گروه 1+5 مشروعيت قائل نيستم، افزود: انتقاداتي که در کشور {درباره مذاکرات} صورت مي‌گيرد نشانه سرزندگي فضاي سياسي کشور ماست.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه درباره محرمانه بودن مذاکرات عنوان کرد: سوال اين است که از سير تا پياز مذاکرات بايد منتشر شود؟ جواب خير است. انتشار جزئيات مذاکرات توهين به طرف مذاکره‌کننده است و اين در تمام مذاکرات مرسوم است. کلمه محرمانه در مورد مذاکرات مورد مناقشه است؛ من اين اصطلاح را در قاموس مذاکرات بين المللي متوجه نمي شوم، اما واقعيت ميزان بيان رسانه اي است.

وي با تاکيد بر اين مسئله که آيا محرمانه بودن مذاکرات و بازگو نکردن اين مسئله در رسانه ها درست است يا خير گفت: درست نيست که همه چيز در رسانه ها پخش شود و محرمانه بودن در مذاکرات امري عادي است، چرا که برخي مسائل کاملا محرمانه است.
 
دبير ستاد حقوق بشر ادامه داد: خاموشي رسانه اي نيز به مصلحت جامعه نبوده چرا که دولت دکتر روحاني دولت اعتدال است پس اين افراط و تفريط ها شايسته نيست.

به دولت تدبير و اميد اعتماد داريم

لاريجاني با اشاره به اعتماد به دولت تدبير و اميد گفت: ما به اين دولت اعتماد داريم و مذاکرات دوطرف براي رفع تجاوز انجام مي شود و اين در حاليست که حقوق اقتصادي ما مورد تجاوز وسيع يکجانبه قرار گرفته و حال اين سوال پيش مي آيد که آيا ديپلماسي مي تواند مانع اين تجاوز شود؟ در پاسخ بايد بگويم که اين مسئله صحيح نيست، چرا که استراتژي ما نبايد براساس ديپلماسي ما باشد بلکه ديپلماسي ما بايد بر اساس استرتژي ما باشد.

دبير ستاد حقوق بشر افزود: به طور مسلم ديپلماسي به تنهايي نمي‌تواند از عهده اين کار برآمده و اين امر در حوزه استرتژي ملي است.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک اظهار داشت: دوستان مذاکره کننده ما بايد بدانند که اگر پوشش خبري مناسبي از مذاکرات نداشته باشند باعث فشار مردم بر دولت خواهد شد و بنابراين درجه پوشش خبري لازم است.

لاريجاني تصريح کرد: مذاکرات در مورد مسائلي مشخص بوده و مي‌توان بخشي از اخبار مرتبط با آن را از طريق افراد وابسته به حکومت و بخشي ديگر را نيز از طريق مطبوعات بيان کرده و بدين ترتيب عطش طبيعي مردم را برآورده کنند.

دبير ستاد حقوق بشر افزود: اين مسئوليت دولت است که نوعي مديريت رسانه‌اي ايجاد کند و آن‌ها نبايد کلمه محرمانه را به کار برند و اين واژه مورد مناقشه است.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک اظهار داشت: کلمه مناقشه گاهي براي موارد معمولي همچون نزاع دو کشور برسر حق آب يا حق نفت به کار مي‌رود اما اين کلمه براي بحث مورد نظر ما مناسب نيست.

لاريجاني افزود: مناقشه آنجايي است که هر دو طرف درجه‌اي از مشروعيت را داشته و باهم به بده بستان مي‌پردازند و اصطلاح فني بازي برد برد براي اين نوع مناقشات است چراکه ما در اين بازي به طرف مقابل مي‌گوييم بخشي از منافع شما در برنامه راهبردي ما گنجانده شده است.

دبير ستاد حقوق بشر تاکيد کرد: آنچه که واضح است حقوق ملت ما به طور وسيعي از طرف آمريکا و غربي‌ها مورد تجاوز واقع شده و استراتژي ما اين است که اين تجاوز را دفع کنيم.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک تصريح کرد: اگر بخواهيم تمام اين مشکلات را با ديپلماسي حل کنيم دچار نوعي زياده‌خواهي از ديپلماسي شده‌ايم.

لاريجاني افزود: البته ديپلماسي زمينه‌سازي کرده و نداي ما را به دنيا مي‌رساند ديپلماسي سبدي است که ميوه توفيقات استراتژيک ما در آن جاي مي‌‌گيرد.

بايد يک استراتژي دفع تجاوز اقتصادي داشته باشيم؛ امري شبيه روحيه دوران دفاع مقدس

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک در ادامه گفت: در دوران جنگ تحميلي شاهد تجاوز صدام به سرزمين خودمان بوديم در آن زمان نيز عده‌اي مي‌گفتند بايد اين مشکل را از طريق ديپلماسي حل کرد و البته مي‌دانيم که ديپلماسي توانايي ايستادگي در مقابل آن مشکلات را به تنهايي نداشته است.

لاريجاني افزود: ما بايد يک استراتژي دفع تجاوز اقتصادي داشته باشيم امري شبيه روحيه دوران دفاع مقدس.

دبير ستاد حقوق بشر تاکيد کرد: بايد شاه‌رگ‌هاي اصلي و حياتي خود را زنده نگه داشته و امکانات ملي را بسيج کنيم همچنين علماٰٰ روشن فکران و مساجد بايد افکار عمومي را آگاه کنند و آن زمان است که ديپلماسي معنا پيدا مي‌کند.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک اظهار داشت: امروزه غرب فهميده است که ما راه مقابله را پيدا کرده‌ايم.

دبير ستاد حقوق بشر تاکيد کرد: اگر ما همه تخم‌مرغ‌هاي در سبد ديپلماسي بگذاريم غرب از اين امر سواستفاده مي‌کند البته اعتقاد من اين است که ديپلماسي اخير به دليل پشتوانه قدرتمند خود نتايج خوبي خواهد داشت.

اگر تحريم‌ها براي اين بوده که توان هسته‌اي صلح‌آميز ما کاسته شود واضح است که اين تحريم‌ها شکست خورده‌اند

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک تصريح کرد: امروزه غرب استراتژي تهاجمي خود را شکست خورده مي‌داند.

لاريجاني اظهار داشت: اگر تحريم‌ها براي اين بوده که توان هسته‌اي صلح‌آميز ما کاسته شود واضح است که اين تحريم‌ها شکست خورده‌اند و اگر هدفشان آسيب رساندن به مردم و مملکت ما بوده راهکار حقيقي توصيه مقام معظم رهبري مبني بر پيگيري اقتصاد مقاومتي است.

لاريجاني تاکيد کرد: اقتصاد مقاومتي يک تز بر اقتصاد سياسي است که بايد اجرا شود و قطعا اجراي اين پروژه به ديپلماسي ما کمک قابل توجهي خواهد کرد.

دبير ستاد حقوق بشر افزود: ما بايد انتظاراتمان را از ديپلماسي مشخص کنيم و بدانيم که دفع تجاوزي به اين وسعت تنها با ديپلماسي ميسر نيست.

بايد ديپلماسي خود را براساس استراتژي خود بنا کنيم نه بالعکس

کارشناس مسائل ارشد سياسي و استراتژيک تصريح کرد: نبايد استراتژي اقتصادي ما منتظر گشايش‌ها در حوزه ديگري باشد البته نمي‌توان به راحتي نظر دکتر روحاني را در مورد کاهش روند ناصحيح بين‌المللي در مورد ايران را به راحتي رد کرد اما ما بايد ديپلماسي خود را براساس استراتژي خود بنا کنيم نه بالعکس.

لاريجاني در پاسخ به سوالي مبني بر تغيير رويکرد و لحن طرف غربي در مذاکرات گفت: تغيير لحن آن‌ها در بيشترين حد مورد نظر تعديل مقداري از انتظارات آن‌ها بوده است.

دبير ستاد حقوق بشر در ادامه افزود: ما به خاطر داريم در دوران اول مذاکرات طرف غربي هيچ حقي براي ما قائل نبود و مي‌خواستند که به بهانه رفع شک ما را عاري از تمام توانمندي‌هايمان کنند.

کارشناس مسائل ارشد سياسي و استراتژيک تاکيد کرد: آن‌ها فکر مي‌کردند که ما ليبي هستيم اما بعيد مي‌دانم امروزه هيچ فرد عاقلي در غرب و در اين کشورهاي طرف مذاکره ايران باشد که اين مسئله را قابل طرح بداند.

لاريجاني اظهار داشت: طرف‌هاي غربي به خوبي مي‌دانند که ديگر نبايد خودشان را سخره فضاي بين‌المللي کنند.

ما بايد بتوانيم در صورت نياز سوخت نيروگاه‌هاي خود را تامين کنيم

دبير ستاد حقوق بشر افزود: ما بايد بتوانيم که در صورت نياز سوخت نيروگاه‌هاي خود را تامين کرده و همچنين اگر خواستيم بتوانيم براي مصارف غير انرژي اورانيوم لازم را تهيه کنيم.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک افزود: طرف غربي بايد بداند امروزه ما مباحث آر.اند.دي را دست پايين نمي‌گيريم چراکه دانش و تکنولوژي هسته‌اي متوقف شدني نبوده و ما بايد در داخل کشور به اکتشافات خود ادامه دهيم.

ايران با عضويت در ام.پي.تي صرفا از مضرات آن برخوردار بوده است

لاريجاني تاکيد کرد: ايران عضو ام.پي.تي است عضويتي که صرفا از مضرات آن برخوردار بوده و شامل هيچ يک از محسنات آن نمي‌شود.

دبير ستاد حقوق بشر تصريح کرد: اين پيمان چه زهرماري است که هيچ نفعي براي ملت ما ندارد.

کارشناس مسائل سياسي و استراتژيک تصريح کرد: پيمان ام.پي.تي شامل پايه اساسي است از جمله عدم اشائه سياسي هسته‌اي امحاي سلاح‌هاي اتمي و همکاري که در هيچ يک از اين موارد برخورد عادلانه‌اي با کشورهاي منطقه نمي‌شود.

لاريجاني افزود: ايران وارد پيماني شده که هيچ محاسني در آن براي اين کشور وجود نداشته و صرفا شاهد بازرسي‌هاي مکرر از کشورمان هستيم.

دبير ستاد حقوق بشر تصريح کرد: اين انتظار احمقانه‌‌اي است و طرف غربي بايد بداند آقايي و شرافت بسياري به خرج داده که هنوز پاي اين پيمان ايستاده چراکه طرف غربي عملا مي‌خواهد زيرآب معاهده ام پي تي را با رفتار خود و با مسلح کردن رژيم صهيونيستي به سلاح‌هاي هسته‌اي بزند.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک اظهار داشت: خواسته ايران کاملا مشخص است و امروزه آمريکا و ديگر کشورهاي غربي به خوبي مي‌دانند که بخشي از اين خواسته‌ها به هيچ وجه دست زدني نيست و اين امر دستاورد بزرگي است که به خاطر مقاومت ملت ايران ايجاد شده و ما براي اينکه به اين نقطه برسيم بهاي سنگيني را پرداخت کرده‌ايم.

لاريجاني افزود: اين دستاورد براي تيم مذاکره کننده ما سرمايه بزرگي بوده که البته قابل مصرف کردن نيست بلکه پايگاهي است براي پرتاب به موضعي بالاتر نسبت به طرف مقابل.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک تاکيد کرد: نبايد عده‌اي فکر کنند که مي‌توانند مقداري از اين دستاوردها را در راه بده بستان‌ها مصرف کنند.

لاريجاني همچنين تصريح کرد: مسائل منطقه‌اي و شکست‌هاي بزرگ آمريکا در خاورميانه و همچنين ظهور ايران به عنوان يک عضو قدرتمند در تغيير لحن طرف غربي موثر بوده است.

دبير ستاد حقوق بشر افزود: قطعا تغيير لحن غرب بي معنا نبوده و ما نيز آن را مي‌پذيريم البته بايد بدانيم که تغيير لحن طرف مقابل ما همراه با شيطنت خواهد بود چراکه ما با يک دولت قلدر مغرور و آلوده به نژادپرستي و خودبزرگ بيني روبروييم که صرفا منطق زور را مي‌فهمند و به همين دليل است که زماني که ما پرزور مي‌شويم حرف ما را مي‌فهمند در غير اين صورت اگر طرف مقابل ما اهل منطق بود هيچ کدام از اين موارد لازم نبود.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک اظهار داشت: تغيير لحن غرب مي‌تواند جدي باشد اما مسئله مهم اين است که ايستگاه بعدي ما چه بوده و انتظارات ما چيست.

طرف‌هاي غربي تا به حال پاي هيچ يک از قراردادهاي خود نايستاده‌اند

لاريجاني در پاسخ به سوالي مبني بر درخواست غرب براي اعتمادسازي گفت: مي‌توان با تسامخ پذيرفت که آن‌ها به ما بي‌اعتمادند و فکر مي‌کنند که ما در پي ساخت بمب هسته‌اي و کلاهک اتمي هستيم و به اصطلاح به سرمايه گذاري هسته‌اي ما مشکوک‌اند.

دبير ستاد حقوق بشر افزود: اما در طرف مقابل ما نه تنها به آن‌ها اعتمادنداشته بلکه به خوبي به دشمني آن‌ها عليه خود واقفيم و موضع ما فراتر از بي‌اعتمادي است.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک اظهار داشت: ضربه زدن به منافع ايران در دوران جنگ تحميلي و بسياري موارد ديگر که پرداختن به آن‌ها مثنوي 70 من کاغذ است از جمله اين موارد است.

لاريجاني تاکيد کرد: طرف‌هاي غربي تا به حال پاي هيچ يک از قراردادهاي خود نايستاده‌اند حتي آلماني‌ها با وجود ادعاهاي گزاف خود يکي از عهد شکن‌ترين کشورهاي اروپايي هستند.

دبير ستاد حقوق بشر تصريح کرد: به هيچ يک از امضاهاي غرب نمي‌توان اعتماد کرد.

به غرب مي‌گوييم شما مي‌توانيد خواستار شفاف‌سازي بيشتر باشيد

کارشناس مسائل سياسي و استراتژيک گفت: آن‌ها مي‌گويند به دليل بي اعتمادي ما بايد همه فعاليت‌هاي خود را متوقف کنيد اما ما مي‌گوييم که شما مي‌توانيد برمبناي سخنان خود خواستار شفاف سازي بيشتر باشيد.

لاريجاني افزود: طرف غربي صرفا مي‌تواند خواستار شفافيت بيشتر آن هم به نحو موضعي و مشخص باشد آن‌ها بايد بگويند که چرا وبه چه نقطه‌اي مشکوک‌اند و اين سخن برمبناي قوانين ام پي تي است.

دبير ستاد حقوق بشر تصريح کرد: ما مسئله شفافيت بيشتر را خواهيم پذيرفت چراکه به طور واضح خواستار ساختن بمب هسته‌اي نيستيم.

کارشناس ارشد مسائل سياسي و استراتژيک تاکيد کرد: دليل اين امر فتواي مقام معظم رهبري و اين استدلال است که بمب هسته‌اي به هيچ وجه توانمندي دفاعي ما را بالا نخواهد برد.

خواسته ما از طرف غربي توقف تجاوز به حقوق خودمان است

لاريجاني افزود: خواسته ما از طرف غربي توقف تجاوز به حقوق خودمان است و آن‌ها بايد دست از تجاوز خود بردارند چراکه اين يک معادله است.

اين نظريه پرداز و تحليلگر سياسي با اشاره به اينکه ما بايد براي نيروگاه هايمان سوخت تامين کنيم گفت: ما بايد براي نيروگاه هايمان هم سوخت بسازيم و هم بتوانيم بخريم.
 
وي با اشاره به اينکه اسب سنگين اراک يک سيستم رآکتوري پيشرفته است افزود: اين آب سنگين براساس دوتريوم کار مي کند، البته پلوتونيوم ميزان آلودگي اش از دوتريوم زياد است، به گونه اي که ممکن است نيروگاه هايي که با دوتريوم کار مي کنند کوچک باشد که به همين ميزان هم مطلوب به نظر مي رسد.

لاريجاني با اشاره به اينکه براي پلوتونيوم تکنيک هاي رباتيکي پيدا شده که آلودگي را کاهش مي دهد خاطرنشان کرد: تاسيسات فردو خيلي معقول به نظر مي رسد.

اين ميزي که اوباما از آن صحبت مي‌کند پوسيده است

اين نظريه پرداز با اشاره به اينکه اين بچه لوس غير قانوني منطقه که رژيم صهيونيستي به حساب مي آيد درصدد تهديد همه کشورها به خصوص ايران است، افزود: رژيم صهيونيستي حرف مفت مي زند زيرا تهديد اقدامي بسيار زشت و ناپسند است.

وي با اشاره به اينکه آمريکايي ها به خصوص اوباما مدام مي گويند که تهديد بر روي ميز است اظهار داشت: اين ميزي که اوباما از آن صحبت مي کند پوسيده است و آنها بايد خجالت بکشند که دولتي را مدام اقدام به تهديد مي کنند.

ممکن است احتياجمان براي مصارف صلح‌آميز هسته‌اي به 40 درصد غني‌سازي برسد

اين کارشناس ارشد راهبردي با اشاره به اينکه غني سازي ايران در چارچوب ان پي تي به صورت مشخص تعريف نشده است خاطرنشان کرد: امروز ممکن است خواستار 20 درصد سوخت براي رآکتور تهران باشيم و فردا ممکن است احتياجمان براي مصارف صلح آميز تغيير کند و به 40 درصد برسد.
 
وي با اشاره به اينکه پرو تر از آمريکا و هم پيمانانش کسي در دنيا نيست گفت: ما مي توانيم راجع به تک تک مباحثي همچون غني سازي تحقيقاتي در سطوح مختلف و تهيه سوخت نيروگاه با 1+5 بحث و گفتگو کنيم.
 
لاريجاني با اشاره به اينکه انتظار همه ملت ايران اين است که جمهوري اسلامي بتواند از حقوق هسته اي خود به خوبي دفاع کند افزود: هيچ يک از حقوق ما نبايد در مذاکرات مرود تجاوز قرار بگيرد.
 
اين نظريه پرداز با بيان اينکه ما و ديپلمات‌هايمان مي خواهيم که از حقوقمان به خوبي پاسداري شود افزود: ديپلمات هاي ما بايد در اين چارچوب حرکت کنند و تمام حقوقمان در چارچوب ان پي تي را رعايت کنند.
 
لاريجاني با اشاره به اينکه شفافيت تنها چيزي است که 1+5 از ما مي خواهند افزود: پروتکل الحاقي سندي است که ممکن است بخشي از آن بودار باشد.
 
اين نظيريه پرداز با اشاره به اينکه ما نمي خواهيم حقوق ان پي تي مان را از دست بدهيم گفت: ما بايد بتوانيم سوخت را از مارکت مثل همه کشورها بخريم، زيرا آنها بايد سوخت را به ايريان بفروشند و ما هم نيز بتوانيم همچون ساير کشورها از آن استفاده و بهره لازم را ببريم.
 
وي اظهار داشت: ما بايد غني سازي هاي بالاتري را در چارچوب ان پي تي و در ساير اقراض ديگر صنعتي بکار بگيريم.

توصيه‌ام به دکتر روحاني اين است که بر روي دانش و فناوري هسته‌اي سرمايه‌گذاري عظيمي در کشور صورت گيرد

وي با اشاره به اينکه چرا بايد لوازم مورد نياز براي سکيوريتي نيروگاه را برايمان تحريم کنند افزود: نيروگاه ها نياز به امکانات تکنيکي مختلفي دارند پس چرا ما نبايد بتوانيم در بازار با يک کمپاني قرارداد ببنديم و از سوخت مورد نظرمان استفاده کنيم.
 
لاريجاني با اشاره به اينکه ما بايد امکانات خود را با تحقيقات و توسعه جلو ببريم خاطرنشان ساخت: ما خيلي از کارها را در حوزه تکنولوژي هسته اي انجام نداده ايم که در اين راستا نيازمند زمان و امکانات لازم هستيم.
 
وي گفت: توصيه بنده به حجت الاسلام حسن روحاني اين است که بايد بر روي دانش و فناوري هسته اي سرمايه گذاري عظيمي در کشور صورت گيرد.
 
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با اشاره به اينکه افق هاي بسيار زيادي پيش روي ايران است اضافه کرد: همه کارها را نمي توانيم يک‌روزه انجام دهيم.
 
وي با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي هيچ گاه از حقوق هسته اي خود و منافع پيش رويش کوتاه نمي آيد ادامه داد: ما حق را از خودمان ضايع نخواهيم کرد، زيرا بر روي اين قضيه ملت رهبري و نمايندگان مجلس حساس هستند.

آينده مذاکرات به گونه‌اي نيست که دوطرف بعد از مذاکره اظهار خوشبيني کنند

اين تحليلگر سياسي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه ارزيابي جنابعالي از نشست بعدي ژنو و نشست هاي آتي چيست گفت: براساس تکنيک هاي مذاکره اي که از آمريکايي ها ديده ايم آينده مذاکرات به گونه اي نيست که دوطرف بعد از مذاکره اظهار خوشبيني کنند.
 
لاريجاني با اشاره به اينکه 1+5 در ابتدا باغ سبزي را به ايران نشان داد و ما هم در مقابل به آنها باغ سبز ديگري را نشان داديم افزود: هردو طرف بر روي بسياري از مسائل حساس هستند.
 
اين کارشناس ارشد مسائل راهبردي با اشاره به اينکه آمريکايي ها مي خواهند به ما بگويند که اگر شما فلان کار را انجام ندهيد ما هم شما را تهديد خواهيم کرد اظهار داشت: در يکي دو روز آينده بعيد نيست که ما قدمهاي موفقيت آميز ديگري را به آنها نشان دهيم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل