ایران پرسمان

آخرين مطالب

انفجار تراکنش در بازار مسکن تحلیل روز

انفجار تراکنش در بازار مسکن
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
انفجار تراکنش در بازار مسکن
k ١٤
٠
سازندگی / متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بر اساس آمار ارائه شده توسط یکی از نمایندگان مجلس بین سال 1385 تا 1395 بالغ بر 66 درصد معاملات مسکن از نوع سوداگری بوده؛ در‏حالی‏‌که این رقم در سال‌‏های 1355 تا 1365 حدود 20 درصد بوده است. بهارستان‏‌نشینان معتقدند یکی از دلایل رشد پی‌در‌پی قیمت مسکن به معاملات غیر‌مصرفی مربوط می‏‌شود
بهراد مهرجو| «یک تریلیون تومان. یعنی هزار هزار میلیارد تومان. عددی تشکیل شده از یک و 15 صفر در مقابل آن.» براساس اطلاعاتی که سازندگی به دست آورده، حجم تراکنش های بازار مسکن به سالیانه یک تریلیون تومان رسیده است. رقمی برابر با نیمی از کل نقدینگی و تشکیل دهنده یکی از عجیب ترین و پنهانی ترین بازارهای اقتصاد ایران. طی یکسال گذشته رکود در بازار مسکن سایه انداخته ولی همزمان قیمت ها بالا می رود و همچنان معاملاتی نیز در بازار صورت می گیرد که از قواعد مالی بر موقعیت طبقه متوسط پیروی نمی کند. خریداران و فروشندگان بازار مسکن هر دو به یک اندازه ناشناخته شده اند. چه کسانی در شرایط پیچیده سال 1398 برای خرید خانه هایی با قیمت هر متر مربع 70 میلیون تومان و در تعداد زیاد سرمایه در اختیار دارند؟ گسترش دامنه فساد در اقتصاد ایران افراد یا نهادهایی را صاحب منابع سرشار کرده است. این گروه های صاحب نفوذ و سرمایه با حضور در بازار مسکن که از طریق هیچ نهاد نظارتی نیز تبادلات مالی آن پیگیری نمی شود، بزرگ ترین بازار زیرزمینی را شکل داده اند. طبقه متوسط با فشارهای مالی در حال پیوستن به بخش های فرودست قرار دارد. منابع مالی و حتی پرداخت تسهیلات مسکن نیز کاهش یافته ولی قیمت ها یکسره رشد پیدا می کنند. منظومه پیچیده ای در بازار مسکن حاکم شده است. چه کسانی بازار یک تریلیون تومانی را اداره می کنند؟
در بازار مسکن چه خبر است؟
براساس آمارهای بانک مرکزی رشد قیمت مسکن به عدد 112 درصدی رسیده است. این میزان رشد بی سابقه در شرایطی رخ می دهد که سیاست های سه دولت گذشته (دولت های دهم و یازدهم و دوازدهم) کنترل قیمت ها و افزایش سهم مالکان به نسبت مستاجران از بازار مسکن بوده است. آخرین آمارها نشان می دهد نسبت مالکان به مستاجران به 37 درصد رسیده است. براین اساس طی 35 سال گذشته 14 درصد جمعیت مالکان کشور به طبقه مستاجران سقوط کرده اند. شاخص دسترسی به مسکن برای خانوارهای شهری درحال حاضر به رقم 16 سال نزدیک شده درحالی که سند چشم انداز پیش بینی کرده بود تا سال 1400 میزان انتظار خانوارها برای خرید خانه به رقم 5 سال برسد. محاسبات دیگری نشان می دهد نسبت پس انداز خانوارهای طبقه متوسط برای خرید خانه در تهران نزدیک به 56 سال شده است. این آمارها تایید می کنند موقعیت طبقه متوسط شهری به خصوص در پایتخت به شدت دچار بحران شده و حتی موقعیت شهرهای پیرامونی تهران را نیز در خطر قرار داده است. روند قیمت گذاری ها در بازار مسکن حتی از قاعده نرخ تورم نیز پیروی نمی کند به طوری که طی 25 سال گذشته متوسط رشد قیمت مسکن 5 درصد بالاتر از سطح تورم بوده است. این اعداد طی دو ماهه گذشته تغییرات پیچیده ای پیدا کرده اند و متوسط رشد قیمت مسکن 73 درصد بیش از نرخ تورم شده است. بررسی وضعیت معاملات در شهر تهران مشخص می کند تمایل به خرید واحدهای مسکونی جدید از منطقه 5 تهران به سمت دیگر نقاط درحال تغییر است. این منطقه تهران بیشترین تعداد واحدهای نوساز را در اختیار دارد. به خصوص در حاشیه اتوبان همت به سمت خروجی اتوبان تهران به کرج، تجمعی از این واحدهای نوساز صورت گرفته است. حداقل طی دو سال گذشته بیشترین رشد قیمت که تا عدد 90 درصد هم پیش رفته و بیشترین تعداد معاملات در این بخش صورت گرفته است. بنیادها، نهادها و بانک ها در کنار سازندگان شرکتی در این نقطه از شهر تهران حضور جدی دارند و با استفاده از برخی روابط بافت جدید شهری را ایجاد کرده اند.

اطلاعاتی که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده نیز مشخص کرده است با وجود رکود بازار مسکن، 41 درصد معاملات که بالاترین سهم به حساب می آید به واحدهای مسکونی نوساز مربوط است. این آمارها و مقایسه آنها با قدرت خرید طبقه متوسط تایید می کند، بخش قابل توجهی از معاملات در فرآیندهایی خارج از قواعد عرفی بازار صورت می گیرد.
بررسی های سازندگی از آمارهای رسمی تایید می کند هر خانوار شهری به طور متوسط 35,5 درصد از هزینه های خود را صرف مسکن می کند. این عدد برای دهک های کمتر برخوردار به رقم کم سابقه 50 درصد می رسد. کمال اطهاری محقق اقتصادی و پژوهشگر مسکن نیز اعتقاد دارد: «بهای مسکن به طور متوسط به 18 برابر درآمد سالانه خانوار افزایش یافته است. این نسبت پیش از این حدود 12 تا 15 برابر بود. در حالی که در یک اقتصاد سالم، بهای مسکن نباید از 5 برابر درآمد متوسط خانوار بیشتر باشد. همین عامل سبب شده که بازار مسکن در 10 سال گذشته در وضعیت قفل شدگی و نه رکود قرار گیرد و این وضعیت به سایر بخش های اقتصاد نیز سرایت کرده است.»همزمان با توجه به فشارهای سیاسی و اجتماعی دولت از مسیر اصلاح نظام یارانه ای کشور نیز منحرف شده است و درنهایت خانوارهای طبقه فرودست 23 برابر کمتر از خانوارهای دهک های بالایی از یارانه های غیرنقدی برخوردار می شوند. در این شرایط خانوارهای دهک اول تا ششم زیر فشار تورمی بدون حمایت مالی قرار گرفته اند و برخلاف آنها خانوارهای دهک های هشتم تا دهم از تمام مزیت های توزیعی یارانه دولتی برخوردار شده اند.
ساکنان دهک های متوسط و پایین کشور در دسته جمعیت 37 درصدی غیرمالک به حساب می آیند که باید هزینه های افزایش 23 درصدی نرخ اجاره بها در شهرستان ها و بیش از 50 درصدی در تهران را پرداخت کنند. وزیر مسکن و شهرسازی معتقد است فشار هزینه های مسکن برای برخی اقشار ساکن تهران به 80 درصد هم می رسد.
بازار را چه کسانی اداره می کنند؟
برآوردها نشان می دهد اندازه بازار مسکن به عدد یک تریلیون تومان رسیده است. این رقم 15 سال قبل نزدیک به 420 هزار میلیارد تومان بود. بررسی وضعیت شاخص های موثر بر بازار مسکن تایید می کند این بخش با بحران عرضه مواجه نیست. حتی برخی آمارها نشان می دهد بیش از 2,5 تا 3 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد. برآورد این عدد برای تهران رقم 500 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه است. محاسبه قیمتی همین تعداد واحد مسکونی براساس متراژ متوسط بیش از 70 متر و قیمت متوسط هر متر مربع 12 میلیون تومان به رقمی بیش از هزار هزار میلیارد تومان می رسد. این درحالی است که پیگیری های سازندگی مشخص کرده که گردش سالیانه معاملات بازار مسکن (برمبنای تراکنش های صورت گرفته سالیانه) برابر با هزار هزار میلیارد تومان (یک تریلیون تومان) است. این عدد نیمی از نقدینگی کل کشور به حساب می آید. یک تریلیون تومان تراکنش سالیانه در این بازار، موقعیت مسکن را از یک مولفه کالای مصرفی به بازار پیچیده مستغلات تبدیل کرده که ذی نفعان قدرتمند و بسیاری را درگیر خود کرده است. خانوارهای مالک خانه طبقه متوسط به طور متوسط در فاصله زمانی بین 5 تا 10 سال اقدام به تغییر ملک خود می کنند. براین اساس گردش سالیانه یک تریلیون تومانی به این گروه تعلق ندارد و بخش های دیگر اقتصادی درگیر آن شده اند. این رقم یکی از پیچیده ترین معادلات پنهان اقتصاد ایران را ترسیم کرده است. به گفته کمال اطهاری محقق اقتصادی و پژوهشگر مسکن، 70 درصد نقدینگی کشور در بازار مسکن قفل شده است. او حتی معتقد است رشد کنونی قیمت ها با ادغام چند موسسه و بانک در بانک سپه و بالا نشان دادن دارایی های این بانک ها که اغلب در املاک و مستغلات سرمایه گذاری شده است، رابطه مستقیمی دارد.
بررسی های سازندگی تایید می کند بین سال های 1385 تا 1395، 10 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده، در حالی که در همین دوره زمانی تنها 2 میلیون و 400 هزار خانوار جدید صاحب خانه شده اند. این محاسبات نشان می دهد 77 درصد تقاضای خرید مسکن در کشور مصرفی نیست.

همزمان طی دو ماه سپری شده از سال 98 میزان تقاضای خرید مسکن به طور ماهیانه کاهش می یابد ولی قیمت ها روند صعودی را ادامه می دهند. برخی تحلیل گران بازار معتقدند در جریان معاملات ماه های گذشته شبکه سوداگری بیشترین نقش را بر عهده داشته است. این شبکه حتی معاملات در فضای مجازی را نیز در اختیار گرفته اند. این شبکه غیرمنسجم، با خرید و فروش های متوالی و نرخ گذاری های جدید، قیمت ها را تا بالاترین سطح ارتقاء می دهند و پس از اوج گیری بهای مسکن با فروش دارایی خود از بازار خارج می شوند. شبکه سوداگری در دوره های زمانی مختلف از این روش برای تغییر بافت قیمتی بازار مسکن استفاده می کند. بر مبنای آمارهای مربوط به ازدواج های جدید تقاضای مصرفی بازار مسکن سالیانه عددی بین 500 تا 800 هزار مورد است. این تقاضای مصرفی به طور مشخص طی یک سال گذشته به دلیل عدم هماهنگی میان قدرت خرید و نرخ های موجود موفق به دریافت مالکیت مسکن نشده اند. با این حال هم روند ساخت وساز ادامه پیدا کرده و هم قیمت ها سیر صعودی را رها نکرده اند. این دو شاخص تایید می کند قیمت ها در بازار مسکن تابع حضور خریداران مصرفی نیست و روال نرخ گذاری ها از فاکتورهای دیگری پیروی می کند. حتی بررسی آمارهای بانک مسکن هم خبر از تحولات پنهانی در بازار مسکن می دهد. بانک مسکن طی دو ماهه ابتدایی امسال تنها 1446 فقره تسهیلات مشارکت مدنی به حوزه مسکن به ارزش 177 میلیارد و 664 میلیون و 100 هزار تومان پرداخت شده است. مدیر اداره امور اعتباری بانک مسکن گفته است 72 میلیارد از این اعتبارات صرف خرید خانه در مجتمع های مسکونی شده است. این نوع ساخت وسازها در اختیار شرکت ها، سازندگان بزرگ و شرکت های وابسته به بانک ها یا ارگان های رسمی است. در سوی مقابل تعاونی های مسکن که بخش متکی به تشکیل شرکت هایی با حضور اعضایی از گروه های مختلف است، 23 میلیارد تومان از این وام ها را به خود اختصاص داده است. این گروه عموما ساخت مسکن را نیز بر عهده می گیرند و تعداد کمی از واحدهای مربوط به این گروه وارد بازار سوداگری می شود. اقشار خاص کمتر برخوردار هم طی دو ماهه گذشته 5 میلیارد تومان وام خرید مسکن دریافت کرده اند. برهمین اساس هم روزنامه دنیای اقتصاد روزگذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می داد قیمت ها برای هر متر مربع آپارتمان در تهران از 15 میلیون آغاز می شود تا 70 میلیون تومان هم پیش می رود. در گزارش این روزنامه آمده بود: « بازار آپارتمان های بزرگ و لوکس متراژ با مساحت بیش از 150 مترمربع درحال حاضر کانون عرضه نوسازها در بازار مسکن محسوب می شود، طوری که به اذعان واسطه ها از هر سه فایل در این دامنه متراژی، دو مورد نوساز و تازه ساز هستند. با این حال از آنجاکه اغلب این واحدها در محله های متوسط به بالا و لوکس تهران با میانگین قیمت بین 35 تا 60 میلیون تومان به ازای هر مترمربع قرار دارند، دامنه مشتریان آنها محدودتر است و در نتیجه معامله در این بخش از بازار، با وجود عرضه ملک نوساز، بسیار ناچیز است.» پیش از این متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران عدد 12 میلیون تومان برآورد شده بود.
تضاد منافع در اوج
اطلاعات دقیقی از تعداد افراد یا شرکت های اصلی حاضر در بازار مسکن وجود ندارد. بازار مسکن یکی از حوزه های اقتصاد ایران به شمار می آید که انتقال پول به آن از طریق مبادی مرسوم شناسایی منابع قابل پیگیری نیست. به همین دلیل طی یک دهه گذشته بخشی از دارایی های مشکوک به این بازار منتقل شده است. پیش از این طرح هایی مانند سامانه کاداستر برای شناسایی سرمایه گذاران و صاحبان املاک راه اندازی شد ولی همه این ایده ها به دلیل نامعلومی شکست خوردند. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند جریان های صاحب نفوذ و قدرت در این بازار بیشترین میزان لابی را برای جلوگیری از تصویب قوانین موثر درباره رهگیری موقعیت مالکان در بازار مسکن انجام می دهند.
طی 150 سال گذشته کشورهای مختلف جهان به منظور جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن از روش مالیات برعایدی سرمایه (CGT) استفاده کرده اند. این مکانیزم در 170 کشور جهان در حال اجراست و اجازه نمی دهد مسکن از کالایی مصرفی به محلی برای سوداگری و پولشویی تبدیل شود. در تعریف این نوع مالیات آمده است: «مالیات بر عایدی سرمایه به عبارتی مالیات بر سود حاصل از خرید و فروش املاک مازاد بر نیاز افراد است. با وضع مالیات بر سود حاصله، سود انتظاری افراد از این فعالیت اقتصادی که مهم ترین عامل هدایت نقدینگی آنان است، به طور چشم گیری کاهش پیدا کرده و نگاه سرمایه ای را به خرید و فروش مسکن از صرفه می اندازد. از جمله آثار اجرای مالیات بر عایدی سرمایه ذکر شده در تحقیقات علمی می توان به کاهش قیمت مسکن در کوتاه مدت و جلوگیری از نوسانات قیمتی مسکن در بلندمدت، افزایش درصد مالکان، کاهش نابرابری، هدایت نقدینگی از خرید و فروش مسکن به ساخت مسکن متناسب با نیاز مصرفی و... اشاره کرد.» تا سال 1380 دو نوع مالیات بر خانه های خالی و ماده 60 قانون مالیات های مستقیم بر بازار مسکن حاکم بود و اجازه نمی داد موقعیت این بازار برهم بریزد. حضور ناگهانی بانک ها در بازار مسکن و قدرت آنها موجب شد تعادل بازار مسکن برهم بریزد و با اعمال نفوذهای جدی که طی این دوره زمانی صورت گرفت، قانون مالیات برعایدی سرمایه به تصویب نرسید. شهریور ماه سال گذشته مجلس بررسی این نوع مالیات را در دستور کار قرار داد ولی دولت پس از آن اعلام کرد به منظور ارائه لایحه ای تخصصی و کارشناسی شده، این طرح از دستور کار مجلس خارج شود و سازمان مالیاتی لایحه مورد نظر را تدوین کند. معاون وزیر مسکن در آن دوره زمانی اعلام کرده بود که به منظور بررسی دقیق تر این طرح از دستور کار مجلس خارج و به دولت ارجاع شده بود. مدتی بعد وزیر مسکن و شهرسازی در حاشیه جلسه با کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد وزارت خانه از طرح مالیات برعایدی مسکن حمایت می کند. پس از او سرپرست وقت سازمان امور مالیاتی هم خبر داد بررسی این طرح آغاز شده است. با این حال سازمان امور مالیاتی از آن دوره زمانی تاکنون و حتی با وجود تغییر رئیس خود، اقدام جدی برای ارائه این لایحه انجام نداده و موضوع مسکوت مانده است. در این قانون پیش بینی شده بود که افراد خانه اصلی محل سکونت خود را برمبنای خوداظهاری ثبت کنند. براین اساس هر فرد می توانست یک واحد مسکونی به نام خود داشته باشد. اما املاک ثبت نشده در دوره زمانی تعیین شده، در زمان فروش مشمول مالیات عایدی سرمایه می شدند. انواع معاملات دیگر مسکن مانند وکالتی و مبایع نامه نیز برای جلوگیری از سوء استفاده و دور زدن قانون، شامل این نوع مالیات می شدند. در بررسی های مربوط به این قانون پیش بینی شده بود برای صحت سنجی قیمت ثبت شده فرآیند مالیات گیری به نحوی تنظیم شود که تعارض منافع بین خریدار و فروشنده باعث ثبت قیمت صحیح شود و همزمان با استفاده از ضرایب تعیین شده ارزش معاملاتی املاک در ماده 64 قانون مالیات های مستقیم می توان بازه ای حدودی را برای قیمت واقعی ملک تعیین کند. در این نوع مالیات، خانه های نوساز از پرداخت مالیات معاف می شدند تا سرمایه های موجود در بازار مسکن از سفته بازی به سمت ساخت مسکن و نوسازی بافت های فرسوده پیش برود. درمورد مالیات برسرمایه عایدی که قرار بود در بازار مسکن اجرایی شود، معافیت مالیاتی به تعداد افراد هر خانوار اعطا می شد. درنتیجه عمده واحدهای مسکونی از این نوع مالیات معاف می شدند و همزمان سوداگران بازار فرصت انتقال بار مالیاتی به خریداران جدید را نمی یافتند.
برخی منابع آگاه نقل می کنند مخالفان جدی در برابر تعیین این نوع مالیات وجود دارند. این گروه در منافع حاصل از وضعیت بازار مسکن، صاحب سهم هستند و بنابراین اجرای مالیات برعایدی مسکن را نیز به سرنوشت کاداستر دچار می سازند. یک سال قبل کمیسیون اقتصادی مجلس این طرح را تایید کرد ولی پیش از بررسی در صحن موضوع به دولت ارجاع شد. یکی از سایت های خبری در مورد این موضوع نوشته بود: «مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن پس از حدود یک سال بحث و بررسی بین موافقان و مخالفان، ظاهراً با اراده کمیسیون اقتصادی مجلس به سمت اجرا نزدیک می شود. موافقان این پیشنهاد که غالب آنها را نمایندگان تشکیل می دهند می گویند که مالیات به کاهش سوداگری و کاهش قیمت مسکن منجر می شود. بر اساس آمار ارائه شده توسط یکی از نمایندگان مجلس بین سال 1385 تا 1395 بالغ بر 66 درصد معاملات مسکن از نوع سوداگری بوده؛ در حالی که این رقم در سال های 1355 تا 1365 حدود 20 درصد بوده است. بهارستان نشینان معتقدند یکی از دلایل رشد پی در پی قیمت مسکن به معاملات غیر مصرفی مربوط می شود.» نمایندگان مخالف این طرح معتقدند در صورت اجرای این ایده بخش خصوصی سازنده مسکن در کشور دچار خسارت مالی می شود. همین خط فکری از سوی دیگر فعالان صنعت ساختمان و به خصوص انجمن های آنها نیز پیگیری می شود. پیش از این خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته بود که تولیدکنندگان از این مالیات معاف هستند. در این گزارش آمده بود: « براساس این طرح هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری های مسکونی، اداری و تجاری که پس از تاریخ اجرای این قانون خریداری (به انتقال گرفته) شوند، مشمول «مالیات بر عائدی سرمایه» خواهد شد و نرخ این مالیات در سال اول اجرا 5 درصد، در سال دوم 10 درصد، در سال سوم 15 درصد و از سال چهارم به بعد 20 درصد عائدی ملک یعنی ما به التفاوت قیمت خرید و فروش خواهد بود. البته در این طرح تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واقعی مسکن از پرداخت مالیات معاف شده اند.» پیگیری های سازندگی نشان می دهد سازمان امورمالیاتی هنوز اقدام جدی برای این قانون انجام نداده است. فعلا بازار با گردش یک تریلیون تومان در همین وضعیت باقی می ماند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/25075/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ