ایران پرسمان

آخرين مطالب

جزئیات گفتگوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سیاست روز

جزئیات گفتگوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
جزئیات گفتگوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان
٥٢٢
٠
جماران / عضو مجمع روحانیون مبارز با تأکید بر اینکه گفت و گوی شکل گرفته میان افراد اصلاح طلب و اصولگرا را نمی توان «گفت و گوی ملی» دانست، گفت: افرادی با سلایق مختلف دور هم می نشینند و راجع به مسائل جاری کشور صحبت می کنند، اما سازمان مشخصی ندارد که از چهره های مطرح جناح ها دعوت کنند.
حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص جزئیات آغاز به کار «گفت و گوی اصلاح طلبان و اصولگرایان» اظهار داشت: به نظر من این مسأله نباید به عنوان گفت و گوی اصلاح طلبان و اصولگرایان تلقی شود. چون گفت و گوی میان دو یا چند جناح سیاسی زمانی خواهد بود که افراد به نمایندگی از جریان، در ساز و کار تشکیلاتی انتخاب شوند و با هم گفت و گوهایی داشته باشند.
عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: فکر می کنم سال گذشته بود که آقای مازنی گفتند ما با آقای دکتر عارف صحبت کرده ایم تا با شخصیت های مختلف صحبت هایی راجع به مسائل روز کشور داشته باشیم. در پی این موضوع، آقای دکتر عارف از برخی اشخاص از جمله من و آقایان غلامعلی حداد عادل، احمد توکلی، محمدرضا باهنر، محمدحسن ابوترابی، سید محمد صدر و عزت الله ضرغامی دعوت کردند و به تدریج این جلسه شکل گرفت.
وی ادامه داد: این جلسات به صورت ماهیانه ادامه پیدا کرده و عمدتا در دفتر آقای دکتر عارف و چند بار هم در دفتر آقای باهنر و جاهای دیگر بوده است. اما همان طور که اشاره کردم، یک دور همی عادی است و نمی شود آن را «گفت و گوی ملی» اطلاق کرد. چون گفت و گوی ملی زمانی است که اشخاصی با هویت تشکیلاتی و جمعی خودشان و به نمایندگی از تشکل ها، با ساز کار روشن و برای اهداف مشخص دور هم جمع شوند و راجع به مسائل کلان کشور گفت و گو کنند و نتیجه بگیرند.
انصاری با اشاره به اینکه این جلسات ریشه اسلامی هم دارد، افزود: گفت و گوی برادران دینی و یا مشورت مسلمین با همدیگر یک کار پسندیده اسلامی است. این جلسات را فعلا در آن حوزه می شود تعریف کرد. افرادی با سلایق مختلف دور هم می نشینند و راجع به مسائل جاری کشور صحبت می کنند. اما سازمان مشخصی ندارد که از چهره های مطرح جناح ها دعوت کنند. به شکل طبیعی جلسه ای شکل گرفته و بعضی افراد مثل آقایان مازنی و عارف در همه جلسات شرکت کرده اند و بعضی ها یکی دو جلسه آمدند و دیگر نیامدند. مثلا فکر می کنم که آقای حداد عادل یک جلسه آمد و دیگر نیامد. خود من دو جلسه رفتم و دیگر توفیق ادامه حضور را نداشتم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مطالب مطرح شده در این جلسات، گفت: یک جلسه گفت و گوی دوستانه عادی است و افرادی هم که در آن شرکت می کنند همین چند نفری هستند که تا به حال شرکت کرده اند. ممکن است در جلسات بعد افراد دیگری هم ملحق شوند؛ ولی یک ساز کار تشکیلاتی و منتسب به جریانات سیاسی نیست. یک جلسه دوستانه از اشخاص حقیقی است و حقوقی نیست. اصرار آقای مازنی این بود که ببینیم مسائل روز کشور و اولویت ها چیست و آیا این مجموعه می توانند برای این موضوعات راهکاری ارائه دهند و پیگیری کنند؟ بیشتر در خصوص همگرایی در مسائل کلان کشور برای احیانا کمک یا ارائه راه حل است.
عضو مجمع روحانیون مبارز اظهار داشت: گرچه اوایل آقای مازنی متنی به عنوان اهداف نوشته بودند، از جمله اینکه مثلا مسائل روز را شناسایی و پیگیری و در جلسات با همدیگر صحبت و در جهت همگرایی و همکاری جریانات و اشخاص بهره برداری کنیم. حضرت امام هم تأکید می فرمودند که خوب است «همه با هم» باشند و جریانات سیاسی و با اختلاف سلایقی که دارند، برای کمک به حل مشکلات کشور همفکری و تعامل داشته باشند. ولی تا جایی که من در جریان هستم این نظرات آقای مازنی تبدیل به یک متن مصوب و یا یک آیین نامه، مرامنامه و چیزی از این دست نشده است. به تعبیر من، هنوز یک تشکل جدید نیست و بلکه یک «جلسه دورهمی» از مجموعه افراد درون انقلاب است.
وی همچنین در خصوص تأثیر این همفکری و همگرایی در حل مشکلات کشور، گفت: از دید من همفکری و همکاری در جهت هم افزایی قدرت ملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ما در شرایط بسیار ویژه ای قرار داریم. به هر حال، کاملا مشهود است که جنگ تمام عیار اقتصادی، روانی، سیاسی و تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران از طرف آمریکا، اسرائیل و همپیمانانشان در منطقه شکل گرفته و با همه امکاناتشان سعی می کنند که مردم را تحت فشار معیشتی و زندگی قرار دهند.
انصاری تأکید کرد: در این شرایط باید همه اشخاص و همه گروه ها از تک روی، انحصارطلبی در قدرت، سوداگری و منفعت طلبی و سودجویی شخصی، باندی و گروهی پرهیز کنند و به این فکر باشند که در این شرایط چه کار کنیم تا نقشه و توطئه دشمنان را خنثی کنیم و چه کار کنیم که مردم از تنگنا بیرون بیایند. فلسفه وجودی احزاب و تشکل ها در حقیقت تمرکز انرژی و تجمیع ملی برای خدمت کردن به مردم و پیشرفت کشور است. اگر غیر از این باشد، سوداگری های شخصی، باندی و گروهی است؛ و طبعا هر نوع اقدامی که به تفرقه، جدایی و تکه پاره شدن سازمان اجتماعی جامعه منجر شود، خواسته یا ناخواسته بازی کردن در زمین بدخواهان و دشمنان مردم و انقلاب است.
وی افزود: در یک جامعه بالنده وجود تشکل های سیاسی مختلف و اختلاف نظر، عقیده و سلیقه امری کاملا طبیعی است. به همین سبب در قانون اساسی و آموزه های امام خمینی(س) چند صدایی و رقابت سالم سیاسی به رسمیت شناخته شده است. اما رقابت سالم سیاسی با خصومت و کینه ورزی کاملا متفاوت است.
عضو مجمع روحانیون مبارز یادآور شد: ما در سال های اخیر شاهد بودیم که نوعی بداخلاقی فضای سیاسی کشور را فرا گرفت و جریانات بیشتر به دنبال زدن و متهم کردن یکدیگر و مچ گیری بودند و دستاورد شوم این نوع نگاه منفعت طلبی های شخصی و باندی، و طبعا فسادهای کلان سنگینی است که هر از چند گاه از جایی بروز می کند.
وی ادامه داد: اگر ما به رهنمود قرآنی تعاون بر تقوا، مسابقه در خیر و در یک نگاه کلی، امر به معروف و نهی از منکر، اهتمام بورزیم، طبیعی است که توان تشکل های سیاسی در جهت شفاف سازی، سالم سازی، مبارزه با فساد و کمک به حل مشکلات مردم هم افزا خواهد شد. در غیر این صورت شاهد از هم گسستگی اجتماعی و خدای نکرده آسیب رساندن به اقتدار و انسجام ملی خواهیم بود.
انصاری تأکید کرد: با این نگاه، من همیشه، از هر نوع نشست، گفت و گو و ائتلاف استقبال کرده ام و معتقد هستم این نوع جلسات و گفت و گوها، ولو اینکه میان اشخاص با صرف نظر از وابستگی حزبی و گروهی آنها باشد، می تواند به همکاری های بزرگ تر بین تشکل ها ختم شود. تشکل های سیاسی هم با قانونمند کردن رقابت سالم از روش های غیر اخلاقی و تخریبی گذشته فاصله بگیرند.
وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: هیچ اشکال ندارد که رقبای سیاسی با همدیگر نسبت به نحوه برگزاری بهتر مسابقه گفت و گو کنند؛ همچنان که پیش از برگزاری مسابقه ورزشی ممکن است تیم های مختلف نسبت به کلیات و نحوه برگزاری مسابقه سالم و دور از حاشیه با همدیگر گفت و گو و تفاهم کنند و در موقع مسابقه هم هرکس نهایت تلاش را برای پیروزی تیم خودش به کار گیرد. ولی نشستی که تا به حال بوده صبغه سیاسی- انتخاباتی هم نداشته و بیشتر حول مسائل مشترک کلان ملی گفت و گو شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/25064/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است