چرا هیچ نهادی به پرونده خودروسازها ورود نمیکند؟
تحلیل روز
بزرگنمايي:
ایران پرسمان -
چرا هیچ نهادی به پرونده خودروسازها ورود نمیکند؟
k ١.٥
٠
رجا / متن پیش رو در رجا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
خودروسازان دلیل عدم تحویل این خودروها را کمبود و یا نقص قطعات عنوان میکنند و لازم به ذکر است که طبق آمارهای موجود، بیش از 150 هزار خودرو در پارکینگهای دو خودروساز بزرگ متوقف شده است.
موضوع پیشفروش خودرو توسط خودرو ساز ها و بد قولی این شرکت ها در تحویل به موقع خودرو به مشتریان، موضوعی است که هر از چندگاهی با شکایات مردمی در اخبار رسانهها مطرح میشود.
بدعهدی های متعدد خودرو سازان در تحویل خودرو های پیش خرید شده توسط مردم، به طوری بود که در 13 خرداد ماه سال جاری، سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبهای به این موضوع اشاره کرده و گفت: « تا خودروهای مشتریانی که پشت نوبت هستند تحویل داده نشود، نباید پیش فروشی صورت گیرد.»
علیرغم این مصاحبه سراج، شرکت ایران خودرو طی هفته ای که گذشت، در اطلاعیه هایی، از طرح پیش فروش های جدیدی خبر داد.
در 18 خرداد ماه 1398 ایران خودرو اقدام به فروش خودروی دنا پلاس اتوماتیک کرد که میزان پیش پرداخت این خودروها 80 میلیون تومان و زمان تحویل آنها فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر 1399 اعلام شده است!
این شرکت خودرو سازی در 20 خرداد ماه 1398 بخشنامه طرح فروش فوری تنظیم بازار را منتشر کرد که موعد تحویل خودرو ها حداکثر 30 روز اعلام شده است.
گروه خودرو سازی سایپا نیز چندی است که روزانه اقدام به پیش فروش محصولات خود کرده و کته جالب توجه در این پیش فروش این است که در آن اعلام نشده که زمان تحویل خودرو چند روزه است.
پیش فروشهای جدید ایران خودرو و سایپا درحالی است که بنا به گفته سراج، شرکتهای خودرو ساز موظف بودند تا وقتی که خودرو های مشتریانی که پشت نوبت هستند را تحویل داده ندهند، پیش فروش جدیدی انجام ندهند.
طبق مصاحبهای که احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان در اول خرداد امسال با رسانه ها داشته است، «سایپا و ایران خودرو حدود 600 هزار خودرو به مردم تعهد دارند که باید آنها را تحویل بدهند!»
اکنون این پرسش مطرح است که آیا تعهدات ایران خودرو در سال 1398 انجام شده که این خودروساز دوباره اقدام به پیش فروش خودرو های خود نموده است؟
پارکینگهای پر و ادعاهای خودروسازان
طی چند وقت اخیر، بد قولی شرکت های خودرو ساز در تحویل خودروهای پیش فروش شده، داد مردم را در آورده است و از آنجایی که بدعهدی خودروسازان مسبوق به سابقه است، مردم از عملکرد شرکت های خودرو ساز دل خوشی ندارند.
خودروسازان دلیل عدم تحویل این خودروها را کمبود و یا نقص قطعات عنوان میکنند و لازم به ذکر است که طبق آمارهای موجود، بیش از 150 هزار خودرو در پارکینگهای دو خودروساز بزرگ متوقف شده است.
«اکنون سوالی که باید از مسئولین از مدیران ایران خودرو پرسید این است که که ایران خودرو چگونه اقدام به پیش فروش خودروی دنا نموده است، در حالی که طبق اطلاعات ارائه شده توسط انجمن خودروسازان این خودرو تنها 70 درصد داخلی سازی شده و برای تکمیل 30 درصد دیگر آن باید واردات انجام شود و این در حالی است که صنعت خودروسازی ایران با تحریم رو به روست و واردات قطعات خودرو به داخل کشور با ابهاماتی مواجه است.
چه تضمینی وجود دارد که خودروسازان بتوانند خودروهای پیش فروش شده دنا را در یک سال آینده تحویل بدهند و در آن زمان نیز بهانه نقص قطعات را جهت عدم تحویل نیاورند؟»
جدای از این، با توجه به این رفتار های خودرو سازان، سوالی که به ذهن مردم متبادر میشود این است که اول؛ چرا نهاد های ذیربط-از دولت و مجلس گرفته تا سازمان حمایت از مصرف کنندگان- تاکنون با بدعهدی های شرکتهای خودرو سازی بر خورد جدی نداشته اند و این شرکت ها را وادار به عمل به تعهدات نکرده اند؟ و دوم اینکه چرا با وجود بد قولی های متعدد خودرو سازان، این شرکتها همچنان اقدام به پیش فروش تولیدات خود میکنند؟
سوم؛ چرا سازمان حمایت از مصرف کنندگان که در چنین برهه هایی باید به کمک مصرف کنندگان بیاید، به ماجرای تعلل شرکتهای خودرو ساز در تحویل به موقع خودرو به مشتریان، ورود نمیکند؟
لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/25032/