ایران پرسمان

آخرين مطالب

عالَم، فدک فاطمه است انديشه

عالَم، فدک فاطمه است

  بزرگنمايي:

برداشت هايي از خطبه حضرت فاطمه (س)

فاطمه اگر واجب بداند بلند مي شود و مي رود در اجتماع، مي رود در مسجد و حرفش را محکم و غرا مي زند. خطبه اي مي خواند که بداهه است اما شيوا و فصيح و منطقي. خطبه اي که تنها حرف از فدک نيست. از خيانت و فتنه اي است که روز به روز بيشتر مي شود. از تناقض ها و دروغ ها و بي عدالتي ها مي گويد. از عدالتي مي گويد که دستش را بسته اند. خطبه عربي اش لذت ديگري دارد که خودتان برويد دنبالش. اين جا نکات مهم اين خطبه را آورديم.

تصميم نهايي را گرفته اند. فاطمه(س) خبردار مي شود. به همراه زناني از خويشان و ياران راه مي افتد. جمعي از مهاجران و انصار نشته اند که وارد مي شود. پرده اي مي زنند.

فاطمه است و همه هم مي شناسند فاطمه را. اما خودش را معرفي مي کند، انگار که اين جماعت يادشان رفته است فاطمه را. پس با صدايي رسا مي گويد: «ايها الناس اعلموا اني فاطمه و ابي محمد... اي مردم من فاطمه ام و پدرم محمد است. اين حرف را نه يک بار که به طور مستمر مي گويم.» دوباره شفاف تر مي گويد: «اگر نسبت او را بجوييد و او را بشناسيد، در مي يابيد که او پدر من است و نه پدر زنان شما و برادر پسرعموي من است، نه برادر مردان شما»

مي نشيند و ناله اي مي کند. جمعيت گريه مي کنند. حضرت ساکت مي شود. مجلس که آرام مي گيرد، شروع مي کند: «الحمدا... علي ما انعم و له الشکر علي ما الهم و...»

گواهي مي دهد به پيامبر پيامبري خدا... چند بار هم با عبارت «پدرم» خطاب شان مي کند.

از پيامبر مي گويد و از خدماتش. از مراحل تربيت مردم توسط پيامبر مي گويد و از استقامت هايش. کم کم براي علي(ع) هم زمينه سازي مي کند تا مي رسد به اين جا که، هر گاه آتش جنگي به پا مي شد، پيامبر برادرش علي را در آن زبانه هاي آتش و فتنه مي انداخت و علي بر نمي گشت مگر اين که کار را تمام کرده بود و...

انگار که حضرت گوش شنوايي پيدا نمي کند. رو مي کند سمت قبر پاک پيامبر و درد دل مي کند با پدرش: «اي پيامبر! پس از تو خبرها و سختي هاي بزرگ رخ داد که اگر تو بودي چندان بزرگ نمي نمود. ما تو را از دست داديم، هم چون زميني که باران سرشارش را از دست بدهد... اي کاش پيش از تو مرگ به سراغ ما آمده بود...»

رو مي کند به انصار. از جوانمردي و نگهباني شان در دين مي گويد و بازخواست شان مي کند که: «آيا پدرم رسول خدا(ص) همواره نمي فرمود: حرمت هر کس در فرزندانش حفظ مي شود؟»

از مردم گله مي کند، از ايمان شان، از خيانت شان. «چنين کرديد با آن که هنوز از عهد و زمان پيامبر ديري نگذشته و زخم دل ما (در فراق پيامبر) هنوز باز بود...»

فاطمه از صبرش مي گويد و از دردش: «و ما در برابر فشارهاي شما مانند کسي که با کارد اعضايش را تکه تکه مي کنند، شکيبايي مي ورزيم و مانند کسي که سر نيزه بر شکمش فرو برند، پايداري مي کنيم.»

بعد از معرفي خودش، پدرش و همسرش و شناساندن مردم به خودشان، مي رسد به حق اش! به فدک. حالا سوالات اش شروع مي شود. يکي يکي جواب مي دهد. يکي يکي سرهايشان به زير مي افتد. همه را ميخکوب کرده است فاطمه. «اکنون شما مي پنداريد که ما را ارثي نيست؟....

کساني که در جنگ ها همراه پيامبر بودند به جايي مي رسند که حضرت مي گويد: «شگفتا اي فرزندان قبيله! (انصار) پيش چشم شما ميراث پدرم را به تاراج بردند و حال آن که انجمن و جماعت داريد و فرياد دادخواهي ام را مي شنويد و از احوالم آگاهيد...»

فاطمه با حرف هايش حجت را بر همه تمام کرد و در آخر خطبه اش هم آن ها را با خلافت و سلطنت شان تنها گذاشت: «اکنون اين شما و اين مرکب خلافت ارزاني تان باد! به آن محکم در آويزيد، اما بدانيد پشتش زخم و پايش لنگ است و داغ خشم الهي و نشان عار ابدي با او همراه است...»





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دسیسه‌هایی که در طول تاریخ باعث ضعف قشون ایران شد

رویارویی با انسانیت بعد از فاشیسم جنگ

هدایت همیشه اکنونی است

بی هنری و دوگانه "امید و انتقاد"

فلسفه‌ ملال نقد و بررسی می‌شود

شجاعی جشوقانی: برنامه شهید مطهری برای انقلاب اسلامی فعال کردن فلسفه‌های تطبیقی و انضمامی است

اگر بر اثر اقدامات نهادهای دولتی خسارتی به «شهروندان» وارد شود باید چگونه جبران شود؟

کنفرانس پیچیدگی در علوم و علوم انسانی برگزار می شود

سیر صعودی علم کلام در فرهنگ و تمدن اسلامی/ استقلال کلام اسلامی

حمایت علمای شیعه از عثمانی ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد

جنگ بین مؤمن و کافر تمام شدنی نیست/ ایمان و کفر مربوط به دل‌ها است نه روابط شهروندی

آیا فکر گناه نیز گناه محسوب می‌شود؟!

برای دریافت خسارت وارده بر اثر یک قرارداد باید چه اقداماتی کرد؟

فریب دادن طرف مقابل در انواع معاملات چه آثاری دارد؟

چرا استراتژی مشخصی در زمینه تولید و صادرات خدمات IT وجود ندارد؟

استفاده از «داوری» در قراردادها چه مزایایی دارد؟

آشنایی با انواع شروط ضمن عقد در معاملات و قراردادها

ابلاغ قانونی و واقعی به چه معناست و چه آثاری دارند؟

هر آنچه باید در مورد «دعوی متقابل» بدانید

پرولتاریا و بوژوازی هر دو می‌خواهند مردم را به سوی خود بکشند

چگونه با کتاب به جنگ بیماری برویم؟

آزاد ارمکی: پروژه نراقی در ایران ناتمام ماند/ تاکید محمدی بر تمایز روشنفکری و جامعه‌شناسی

کرسی ترویجی نقد الهیات اگزیستانس برگزار می‌شود

"سوره اخلاص"/معرفی سوره‌ای کوتاه با خواص بی شمار

باید به دنبال عدالت جنسیتی باشیم نه برابری جنسیتی!

آیا سردار اسعد در ترجمه خودسانسوری می‌کرد؟/ هستی‌شناسی ترجمه در دوران قاجار

اخلاق و عشق فقط در «قلمرو میان دو مرگ» می‌تواند روی دهد

بوعلی نخستین کسی بود که علم الهیات به معنی اعم را تاسیس کرد

فلسفه حکما تلاش برای شناخت وجود انسان در یک مبدا هستی است

«گفت‌وگو» در سنت و تفکر اسلامی چگونه است؟

چرا بازخوانی اندیشه‌های آخوند خراسانی مهم است؟

گفت‌وگو با ری آرمنتروت، فینالیست جایزه ملی کتاب 2018

قفل ذهنی نویسنده حاصل تعیین هدفی والا توسط خود اوست

بیل‌گیتس برای انسان‌های نگران چه کتابی را پیشنهاد می‌دهد

معجزه‌ حیرت‌انگیز نهفته در قرآن که احتمالاً از آن بی‌خبر هستید! +فیلم

علوم سیاسی علم مطالعه امکان‌های پیش روی جامعه است

مطالعه فکر اسپینوزا از منظر تاریخ اندیشه سیاسی جدی شده است

سیاستمداری که دغدغه اجتماعی داشت و به مردم می‌نگریست

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

ساروخانی: جامعه‌شناسی و کالاهایش در جامعه مصرف نمی‌شود!

بن‌بست عقل با شجاعت آدورنو به سر رسید

توانایی یالوم در ترکیب ادبیات و اگزیستانسیالیسم او را محبوب ایرانیان می‌کند

روانکاوی زاده طبع یک نابغه مرد است!

رویکردهای مادی انگار، نظریات روان شناسی را نارسا و محدودکرده است

اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی یونگ در قبال پرسش‌های انسان‌شناختی

در انقلاب اسلامی ایران همه مردم اعم از شیعه و سنی در صحنه بودند/انقلاب، اساس یک تمدن جدید در مقابل تمدن لیبرال دموکراسی غرب است

جامعه غرب مشکل ایدئولوژیک دارد

ایران و ترکیه می‌توانند یک طرح مشترک برای تمدن اسلامی تدوین کنند

فلسفه‌ورزی یادگیری چگونه مردن است