ایران پرسمان

آخرين مطالب

دگرگونی رویه بازارساز ارز؟ تحلیل روز

دگرگونی رویه بازارساز ارز؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
دگرگونی رویه بازارساز ارز؟
١٥٧
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در سومین روز هفته، قیمت دلار تا زیر سطح 13 هزار و 500 تومانی پایین رفت. حدود ساعت 4 بعدازظهر دیروز، شاخص ارزی در معاملات کف بازار با قیمت 13 هزار و 490 تومان معامله می‌شد که 210 تومان کمتر از روز یکشنبه بود. به گفته برخی فعالان، دلار در 3 روز اخیر در بازه 13 هزار و 450 تا 13 هزار و 750 تومان گرفتار شده است و نتوانسته است از هر سوی این محدوده خارج شود. پس از اینکه دیروز دلار نتوانست از سطح 13 هزار و 800 تومانی عبور کند و به سوی محدوده پیشین عقب‌نشینی کرد، برخی از معامله‌گران عنوان کردند «بازار رنج شده است» و توان افزایشی یا کاهشی خاصی ندارد. عده‌ای از تحلیلگران چنین وضعیتی را به تغییر رویه بازارساز در بازار نسبت می‌دادند.
از نظر این عده بازارساز در 3 روز اخیر بیشتر از آنکه به دنبال کاهش شدید قیمت‌ها و ضرری کردن معامله‌گران باشد، به دنبال مدیریت قیمت‌ها در یک دامنه بسته و محدود بود. این در حالی است که در یک ماه گذشته، تحلیلگران باور داشتند، بازارساز تاکتیک نقره داغ نوسان‌گیران را دنبال می‌کرد: عرضه زیاد و پایین بردن شدید قیمت‌ها به مقصود متضرر کردن معامله‌گران و کاهش قدرت آنها در بازار. در این میان، البته عده‌ای از فعالان بازار باور داشتند، بازارساز این تاکتیک را برای کوتاه‌مدت در پیش گرفته است و طی روزهای آینده قیمت را بار دیگر به زیر مرز 13 هزار تومانی خواهد برد. این عده احتمال می‌دادند، اگر قیمت دلار به زیر محدوده 13 هزار و 400 تومانی برود، می‌تواند به معنای بازگشت بازارساز به تاکتیک پیشین باشد. در روزهای اخیر، قیمت سکه نیز بیش از هر عامل دیگر تابع روند دلار بوده است؛ به دنبال پیروی از این روند، دیروز سکه همسو با افت قیمت دلار رویه نزولی گرفت و با 80 هزار تومان کاهش به بهای 4 میلیون و 690 هزار تومان رسید. دیروز تا ساعت 3 بعدازظهر بهای اونس در بازارهای جهانی نیز برخلاف انتظار معامله‌گران داخلی و جهانی رویه افزایشی را پی نگرفت و تا حدود ساعت 4 بعدازظهر با عقب‌نشینی از محدوده هزار و 340 دلار به ابتدای محدوده هزار و 330 دلار نزدیک شد. به این ترتیب، دیروز نقش اونس نیز در بازار داخلی سکه و طلا کاهنده بود.
دو نگاه به تغییر تاکتیک بازارساز
قیمت دلار از اول تا 19 خرداد هزار و 700 تومان از ارزش خود را از دست داد و از نقطه 14 هزار و 400 تومانی به نقطه 12 هزار و 700 تومانی عقب‌نشینی کرد. افت حدودا 12 درصدی دلار در این بازه زمانی برای بسیاری از معامله‌گران غیرمنتظره بود و برخی از فعالان در تحلیل آن عنوان می‌کردند که بازارساز با افزایش عرضه ارز به دنبال آن است که قیمت‌ها تا حدی کاهشی شوند که نوسان‌گیران ضرری شوند و دلارهای بالا خرید روی دستشان باقی بماند.
با این حال، در هفته جاری، قیمت دلار دوبار کاهش را تجربه کرده است ولی میزان نوسانات کاهشی نسبت به قبل معقول‌تر شده و خبری از نزول‌های شدید نبوده است. کاهش دامنه نوسانات دیروز حتی در روند قیمتی روزانه نیز مشهود بود؛ دیروز قیمت دلار عمدتا در دامنه 13 هزار و 450 تا 13 هزار و 600 تومان نوسان کرد. این موضوع از نگاه برخی تحلیل‌گران نشان‌دهنده تغییر تاکتیک بازارساز نسبت به گذشته بود. با این حال، نسبت به دلایل این تغییر رویه دو نگاه متمایز وجود داشت. یک دسته باور داشتند، این تغییر تاکتیک ناشی از واقعیت‌های پیرامونی است و عده دیگری آن را به تغییر احتمالی تفکر بازارساز نسبت می‌دادند.
دسته اول باور دارند، انتقادات زیادی به بازارساز پس از ورود دلار به کانال 12 هزار تومانی مطرح شد و برخی از رسانه‌ها حتی آن را کاهشی مصنوعی دانستند. (این کاهش قیمتی پیش از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران رخ داد). در این میان، برخی از تحلیل‌گران نیز عنوان می‌کردند که چنین کاهشی ممکن است با هزینه‌کرد زیادی ارزی به دست آمده باشد. برخی از فعالان باور دارند ممکن است، چنین انتقادها و برآوردهای بازارساز از آنها، منجر به تغییر ذهنیت او شده باشد.
این در حالی است که دسته دوم باور دارند، بازارساز پس از آنکه قیمت دلار را با شیب زیادی کاهش داد، به یکباره با حملات سفته‌بازانه در کانال 12هزار تومانی مواجه شد، امری که از نظر برخی معامله‌گران ناشی از جوسازی نوسان‌گیران پیرامون تغییر برخی خوشبینی‌های سیاسی بود و موجب شد که با افزایش خریدها، قیمت به اواخر کانال 13 هزار تومانی برسد. در این شرایط، از نظر برخی تحلیلگران، بازارساز احساس کرده است که در شرایط کنونی، واقع‌بینانه‌تر است که به جای افت شدید قیمت ها، بیشتر اقدام به مدیریت نوسانات کند. به خصوص آنکه احتمال تاثیرگذاری اخبار سیاسی طی دو هفته جاری در نگاه برخی نوسان‌گیران وجود دارد. جوسازی پیرامون کاهش تعهدات هسته‌ای ایران و تصمیم FATF در مورد ایران دو فاند خبری هستند که نوسان‌گیران بر آنها تاکید دارند. در این میان، برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند، بازارساز با مدیریت نوسانات راحت‌تر می‌تواند در برابر شوک‌های خبری ایستادگی کند و حتی با مدیریت قیمت‌ها می‌تواند نوسان‌گیران را خسته و زمینه خروج تدریجی آنها از بازار را فراهم کند. در کنار این، در برابر نوسانات میان‌مدت نیز بازار ایمن‌تر خواهد شد.
نشانه تغییر تاکتیک بازارساز
یکی از علامت‌هایی که از تاکتیک مدیریت نوسان بازارساز حکایت می‌کرد، نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی بود. دیروز صرافی‌های بانکی در ابتدای روز قیمت خود را نسبت به روز یکشنبه تغییر ندادند و همان عدد 13هزار و 500 تومانی را بر تابلوی خود ثبت کردند. در ادامه روز نیز صرافی‌های بانکی قیمت خود را تا 13 هزار و 350 تومان پایین آوردند که 150 تومان پایین‌تر از روز قبل بود. این اتفاق در حالی رخ داد که روز یکشنبه بازارساز حدود 500 تومان به قیمت دلار در مجموع افزوده بود. علامت دوم عرضه حواله درهم بود. به گفته فعالان دیروز بازارساز اجازه نداد قیمت حواله درهم در کانال 3 هزار و 700 تومانی باقی بماند و قیمت را به کانال 3 هزار و 600 تومانی برد. با این حال به نظر می‌رسد بازارساز به دنبال کاهش شدید قیمت درهم نبود و سعی کرد با نوسان کاهشی محدود بازار را مدیریت کند. به گفته برخی از کارشناسان، بازارساز در دوران تحریم بیشتر از طریق شماری از صرافی‌های معتمد اقدام به تنظیم نرخ حواله درهم می‌کند. این صرافی‌ها نیز بیشتر عرضه‌کننده ارز پتروشیمی‌ها هستند. در این میان، برخی از فعالان عنوان می‌کنند، عرضه ارز در کف بازار نیز طی هفته‌های اخیر بالا رفته است. شماری از کارشناسان علت این موضوع را به افزایش ورودی ارز پتروشیمی‌ها مرتبط دانسته‌اند. از نظر آنها، منابع ارزی پتروشیمی‌ها افزایش یافته است و بازارساز بخشی از ارز آنها را به‌صورت اسکناس در بازار توزیع می‌کند و از این طریق در برابر نیروهای نوسان‌ساز مقاومت کرده است. در این میان؛ عده‌ای از تحلیل‌گران نیز باور دارند، پتروشیمی‌ها در آستانه فصل مجامع معمولا بخشی از منابع ارزی خود را به ریال تبدیل می‌کنند و همین موضوع در افزایش ورودی ارز بازار تاثیر گذاشته است.
سومین نشانه‌ای که حکایت از تغییر تاکتیک بازارساز داشت را می‌توان از زاویه دید تحلیل‌گران ارز مشاهده کرد. به گفته فعالان، دیروز اکثر تحلیل‌گران فنی به معامله‌گران توصیه می‌کردند از خرید و فروش خودداری کنند. در واقع از نظر این گروه دلار حداقل طی این روز نه رویه افزایشی خواهد داشت و نه رویه کاهشی. به این ترتیب، می‌توان گفت که تحلیل‌گران فنی نیز انتظار نداشتند اتفاق خاصی در سمت عرضه رخ دهد و بازارساز به دنبال کاهش شدید قیمت‌ها باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/24900/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس