ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا کتاب خواندن برای کودکان اهمیت دارد؟ خردنامه

چرا کتاب خواندن برای کودکان اهمیت دارد؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
چرا کتاب خواندن برای کودکان اهمیت دارد؟
٦
٠
یو کن / کتاب خواندن یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید فرزندان خود را به آن تشویق کنید. کتاب خواندن سرگرم‌کننده، اندیشه برانگیز و برای موفقیت در زندگی کاملاً حیاتی است. یک کتاب‌خوان فعال بودن تا کلاس سوم ابتدایی عامل اصلی در موفقیت آتی کودک است. خواندن برای بچه‌ها فقط سرگرمی نیست، بلکه دروازه‌ای برای یادگیری در مورد افراد، مکان‌ها و ایده‌های دیگر با امکانات بی‌حدوحصر است. با یوکن همراه باشید تا درهایی از این دنیا را بگشاییم.
چرا خواندن برای کودکان مهم است؟
مهارت‌های واژگان و زبان را توسعه می‌دهد
قبل از اینکه بچه‌ها بتوانند خودشان بخوانند، مهم است که در اوایل عشق به کتاب را در آن‌ها پرورش دهید. خواندن با صدای بلند برای آن‌ها در سن کودکی یک راه عالی برای ارتقاء مهارت‌های ارتباطی کلامی بین والدین و کودک است.
همان‌طور که بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، ما با آن‌ها به طور روزانه صحبت می‌کنیم، اما واژگان و موضوعاتی که در معرض آن‌ها قرار دارند محدود و اغلب تکراری هستند. کتاب خواندن واژگان فرزند شما را بهبود می‌بخشد و آن‌ها را با انواع مختلف ساختار جمله، سبک نوشتن و شیوه بیان آشنا می‌کند.
نه تنها درک خواندن فرزندان شما در طول زمان بهبود می‌یابد، بلکه تأثیر مثبتی بر مهارت‌های نوشتاری و ارتباطات آن‌ها نیز خواهد داشت. برای کودکانی که دو زبانه هستند یا زبان دوم یاد می‌گیرند، خواندن، بخش مهمی برای حفظ واژگان است.
حس تشنگی برای دانش را تشویق می‌کند
در مورد هر موضوع قابل تصور، بسیاری از سطوح مختلف برای خواندن وجود دارد. هنگام خواندن کتاب، فرزندان شما به موضوعات مختلف، فرهنگ‌ها و ایده‌های جدید معرفی خواهند شد. آن‌ها همچنین متوجه می‌شوند که چقدر دانش برای کشف وجود دارد و به موضوعاتی که علاقه‌شان را جذب می‌کند، بیشتر می‌پردازد.
در بسیاری از موارد، آن‌ها از محتوای کتاب آن‌قدر لذت می‌برند که حتی نمی‌فهمند در حال به دست آوردن اطلاعات زیادی در مورد یک موضوع خاص هستند.
همدلی را افزایش می‌دهد
کودکان درک بسیار کمی از جهان اطرافشان دارند. این امر به خاطر تعداد محدود تجربیاتی است که با آن مواجه بوده‌اند و بر اساس شرایطی که در آن رشد کرده‌اند. خواندن کتاب‌هایی در مورد انواع مختلفی از افراد که طیف وسیعی از تجربیات را داشته‌اند، به بچه ها اجازه می‌دهد که نه تنها تنوع را درک کنند، بلکه همچنین می‌توانند خود را جای فرد دیگر بگذارند. انجام این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا با افرادی که وجه اشتراک کمی با آن‌ها دارند همدردی کنند که باعث توسعه شخصیتشان می‌شود.
بهترین فرم سرگرمی است
در عصر حاضر فناوری تبدیل به سرگرمی بزرگسالان و بچه‌ها شده است. اگر چه برنامه‌های تلویزیونی و برنامه‌های کودک می‌تواند منبع خوبی برای یادگیری باشد، کتاب‌ها همیشه انتخاب بهتری هستند.
به جای صرف ساعت‌ها در مقابل یک صفحه، بچه‌ها را تشویق کنید که کتاب را به عنوان منبع پیش‌فرض سرگرمی در نظر بگیرند. مطالعات نشان می‌دهد که در خانواده‌هایی که خواندن در آن تاکید شده است، کودکان بیشتر به طور مستقل مطالعه می‌کنند و در طولانی مدت علاقه‌ای به کتاب در آن‌ها ایجاد خواهد شد.
همبستگی ایجاد می‌کند
روش‌های متعددی وجود دارد که کتاب خواندن پیوندی میان والدین و کودک ایجاد می‌کند. از دوران کودکی، خواندن با صدای بلند، همبستگی را از طریق گذراندن وقت با هم و نزدیک بودن از نظر فیزیکی ایجاد می‌کند.
همان‌طور که فرزند شما بزرگ‌تر می‌شود، می‌توانید به خواندن با صدای بلند ادامه دهید یا همان کتاب را به طور جداگانه بخوانید و در مورد قسمت‌هایی که بیشتر از آن لذت بردید صحبت کنید.
از خواندن به عنوان یک فرصت برای تعامل با فرزندتان استفاده کنید، از آن‌ها درباره اندیشه‌های خود در مورد موضوعاتی که در کتاب آمده است بپرسید.
مغز آن‌ها را تمرین می‌دهد
خواندن نیاز به قدرت بیشتری نسبت به تماشای تلویزیون دارد. وقتی بچه‌های ما کتاب می‌خوانند، از بخشی از مغز خود استفاده می‌کنند که با ادغام چند حس، بین کلمات و تفکر بصری ارتباط برقرار می‌کند.
برای خوانندگان مبتدی، تصاویر می‌تواند ابزار مفید برای کمک به آن‌ها در درک بهتر روایت باشند. خوانندگان پیشرفته‌تر، از مغز خود هنگام جمع‌آوری سرنخ‌های متنی استفاده می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند کلمات یا عبارات نا آشنا را تشخیص دهند.
خواندن همچنین تفکر انتقادی را تحریک می‌کند و بچه‌ها را به ایجاد ارتباط بین کتاب و زندگی واقعی و تشکیل نظرات در مورد داستان تحریک می‌کند.
تمرکز را بهبود می‌بخشد
خواندن یک کتاب نیاز به تمرکز دارد، که مهارتی ضروری برای کار کردن بر روی آن است، حتی برای کودکان نوپا که نمی‌توانند یک گوشه بنشینند.
پیوسته کتاب خواندن برای بچه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا آرامش ذهن داشته باشند و بدن خود را برای تمرکز بر یک کار در یک دوره زمانی مشخص تمرین دهند.
با از بین بردن حواس پرتی‌ها و دادن فضا برای خواندن و درک به آن‌ها، توجه‌شان جلب می‌شود و توانایی تمرکزشان در طول زمان بهبود می‌یابد.
باعث موفقیت آن‌ها در مدرسه و زندگی می‌شود
مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد کتاب خواندن برای کودکان در سنین اولیه تأثیر پایدار بر موفقیت آن‌ها در مدرسه دارد که اغلب به طور مستقیم به موفقیت در محل کار مرتبط است. اما مزایا آن فقط به ‌موفقیت علمی ختم نمی‌شود.
خواندن یک تجربه یادگیری درازمدت است که رشد و پیشرفت را به ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود فرزندان شما به طور کلی فرد (همسران، کارفرمایان و دوستان) بهتری باشند.
خلاقیت و تخیل را ترویج می‌دهد
هنگام خواندن یک داستان، کودکان ما تصویری از داستان را در ذهن خود، با استفاده از خلاقیت و تخیل ایجاد می‌کنند. هر فرد یک تصویر متفاوت را در ذهن خود می‌بیند که با هربار خواندن کتاب ممکن است تغییر کند.
خواندن همچنین دنیاهای جدید، چه حقیقی چه خیالی را به کودکان معرفی می‌کند. غوطه‌ور شدن در کتاب اجازه می‌دهد تا بچه‌ها تجارب و سناریو‌های جدید که هرگز فکر نمی‌کردند ممکن باشد را تصور کنند. آن‌ها می‌توانند این ایده‌ها را به زمان بازی خود بیاورند و از خلاقیت خود استفاده کنند تا از محدودیت‌های زندگی روزمره بیرون بیایند.
از کجا شروع کنید
اکنون که از مزایای بسیاری که خواندن می‌تواند برای بچه‌هایتان فراهم کند، آگاه هستید، قدم بعدی چیست؟ اگر فرزند شما هنوز خواندن را دوست ندارد، برای شروع خیلی دیر نشده است.
1. کتاب خواندن را به یک انتخاب تبدیل کنید، نه یک کار اجباری
کتاب خواندن را به یک وظیفه اجباری یا تمرین اختصاصی تبدیل نکنید. بچه‌ها را تشویق کنید و یادآوری کنید که کتاب بخوانند، اما اجازه دهید تصمیم‌گیری نهایی در مورد خواندن و مدت‌زمان آن را خودشان بگیرند. احساس اجبار در نهایت لذت این تجربه را از آن‌ها خواهد گرفت.
اگر یک خواننده بی‌میل دارید، سعی کنید دریابید که علت اصلی بی‌میلی او چیست. اگر فرزند شما با کلمات مشکل دارد، چند کتاب زیر سطح خواندن او پیدا کنید تا اعتماد به نفسش در شناخت واژه‌هایی که از قبل می‌داند را افزایش دهید. به تدریج به کتاب‌های سخت‌تر روی آوردن باعث می‌شود بیشتر مایل به خواندن داوطلبانه باشند.
جایگزین دیگر کتاب‌های صوتی هستند. شنیدن صدای شخص دیگر که با اعتماد به نفس می‌خواند، راهی عالی برای سلاست است، او قادر خواهد بود از کتاب لذت ببرد بدون آنکه برای خواندن آن به مشکل بربخورد.
اگر محتوا مسئله است و خواندن را خسته کننده می‌داند، او را به انواع مختلفی از موضوعات معرفی کنید.
2. انواع موضوعات برای خواندن را پیشنهاد کنید
خواندن می‌تواند در بسیاری از فرم ها صورت بگیرد و هر فرم چیزی را به خواننده معرفی می کند. اگر کودک در لذت بردن از خواندن مشکل دارند، ممکن است به این دلیل باشد که ژانر مورد علاقه خود را پیدا نکرده است.
کتاب های سنتی در بسیاری از ژانرها، از جمله رمز و راز، تاریخ، بیوگرافی، فانتزی، علمی تخیلی و غیره عرضه می شوند. برخی از کتاب ها در سبک های منحصر به فرد و سرگرم کننده نوشته شده اند، از قبیل کتاب های ماجراجویی، رمان خاطرات گونه، یا رمان فکری.
اگر به دنبال موضوعاتی هستید که بیشتر بصری و تحریک کننده اند یک رمان گرافیکی، مجله یا کتاب سفر را امتحان کنید. کتاب ها همچنین منابع عالی برای یادگیری مهارت های جدید هستند. کتاب جوک، کتاب شعبده بازی و کتاب آشپزی نمونه های بزرگی از این هستند.
فراموش نکنید که بچه ها را به سمت خواندن عملی نیز راهنمایی کنید. از کمک آن‌ها در خواندن لیست مواد غذایی در فروشگاه استفاده کنید یا از آن‌ها بخواهید هنگام آشپزی دستورالعمل غذا را بخوانند.
3. کتاب را دست اول تجربه کنید
همان‌طور که بچه‌های شما کتاب‌های بیشتری را می‌خوانند، ممکن است شروع به تصور این کنند که اگر یکی از شخصیت‌های کتاب بودند چه میشد؟یک راه عالی برای حمایت عشق به خواندن، کمک کردن به آن‌ها برای مجسم کردن بخش‌های مورد علاقه خود از کتاب است.
یکی دیگر از راه‌های جالب برای جشن گرفتن تمام‌ کردن یک کتاب، تماشای تفسیر فیلمی از آن است. مشاهده شخصیت‌های محبوب به روی صفحه نمایش یک راه آسان برای افزایش لذت بردن از خواندن است.
4. یک الگو باشید
شما شخصی‌ترین فردی هستید که فرزندانتان از آن ها الگو برداری می‌کنند. بچه‌ها عاشق کپی کردن از والدین خود و انجام کارهایی هستند که پدر و مادرشان هر روز انجام می‌دهند. فقط به آن‌ها نگویید که بخوانند. با انجام دادن به آن‌ها نشان دهید. دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
هنگامی‌که شما عشق خود را به خواندن و کتاب‌ها الگو قرار می‌دهید و به آن‌ها نشان می‌دهید که شادی به زندگی شما می‌بخشد، بچه‌ها نیز تمایل خواهند داشت همان شادی را احساس کنند.
5. زمانی برای مطالعه کنار بگذارید
برای یک کودک با یک برنامه پرمشغله و بسیاری از فعالیت‌های سرگرم‌کننده روی صفحه نمایش، کنار گذاشتن وقت برای خواندن می‌تواند دشوار باشد.
این تصمیم را با ایجاد زمان اختصاصی که فقط برای خواندن است، کمی ساده‌تر کنید. زمان مطالعه می‌تواند درست قبل از خواب‌، درست بعد از انجام تکالیف، یا هر زمان که برای برنامه‌های شلوغ خانواده‌تان بهترین است باشد. این زمان می‌تواند برای خواندن با صدای بلند با کودک یا خواندن مستقل مورد استفاده قرار گیرد.
6. کتاب را به زندگی بیاورید
پیدا کردن ارتباطات زندگی واقعی با کتاب‌هایی که بچه‌های شما می‌خوانند، لذت تجربه خواندن را گسترش می‌دهند. آیا بچه‌های شما یک کتاب در مورد زندگی در مزرعه را تازه تمام کرده‌اند؟ آن‌ها را به بازدید از یک مزرعه محلی ببرید و بگذارید آنچه خواندند را در زندگی واقعی نیز تجربه کنند. خواندن یک کتاب درباره سیاره‌ها و فضا می‌تواند منجر به سفر به مرکز نجوم شود. برای یک سفر به یاد ماندنی، به سفر خانوادگی خارج از کشور بروید، مانند بازدید از لندن پس از اتمام سری هری پاتر.
7. کتاب را در دسترس داشته باشید
یک کتابخانه عالی در منطقه خود پیدا کنید تا فرزندانتان را به آنجا ببرید و اجازه دهید سحر و جادو از امکان بی‌حد‌و‌مرز را تجربه کنند. کارت کتابخانه برایشان بگیرید و آن‌ها را تشویق کنید که مالکیت ماجراجویی خواندن را خود بدست بگیرند.
مجموعه‌ای کوچک از کتاب را در خانه خود درست کنید تا بچه‌هایتان همیشه کتاب در دسترس داشته باشند. از یک کتابفروشی بازدید کنید، آنلاین جست‌وجو کرده یا برای اشتراک ماهانه ثبت نام کنید. دستیابی به کتاب‌های جدید به صورت منظم، کتاب خواندن را هیجان انگیز و سرگرم‌کننده نگه می‌دارد.
8. یک باشگاه کتابخوانی راه بیندازید
داشتن افراد دیگر به شما کمک می‌کند انگیزه برای خواندن بیشتر و کشف کتاب‌های جدید داشته باشید. بچه‌های خود را تشویق کنید تا یک باشگاه کتاب، با همسالان خود یا با شما، شروع کنند. یک کتاب انتخاب کنید که همه از آن لذت ببرند و مهلتی برای دور هم جمع شدن و صحبت درباره‌ی آن تعیین کند. مهلت مقرر ملموس انگیزه زیادی برای ادامه در مسیر و به صورت منظم خواندن به شما می‌دهد.
کلام آخر
پرورش عشق برای خواندن در کودکان یکی از بزرگ‌ترین هدایایی است که می‌توانید به آن‌ها بدهید. خواندن کتاب می‌تواند آن‌ها را به هر جا که می‌توانند تصور کنند ببرد. مزایایی که برای آن‌ها در کوتاه مدت و درازمدت فراهم می‌کند بی شمار است.
از این نکات استفاده کنید تا به طور فعال کتاب خواندن را تشویق کرده تا به یک فعالیت لذت‌بخش در زندگی آن‌ها تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/24889/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است