ایران پرسمان

آخرين مطالب

شناگرآب ندیده‌ ونزوئلا تحلیل روز

شناگرآب ندیده‌ ونزوئلا
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
شناگرآب ندیده‌ ونزوئلا
k ٢.٨
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری | مدعیان حکومت تحت حمایت ایالات متحده امریکا در ونزوئلا، هنوز قدرت را در اختیار نگرفته با پرونده‌های فساد و جنجال در مورد اختصاص بودجه کمک‌های خارجی به فراریان ارتش مواجه شده‌اند. جزییات فساد گسترده افراد منتسب به خوان گوایدو در مرزهای کلمبیا و ونزوئلا، توسط رسانه‌های کلمبیا و رسانه‌هایی که تمایلات نزدیک به مخالفان دولت حاکم در کاراکاس دارند، افشا شده است. این افشاگری از سوی رسانه‌های هوادار گوایدو باعث شده است تا او شخصا خواهان تحقیقات در مورد رفتار نمایندگانش در کلمبیا شود؛ نمایندگانی که بر اساس گزارش‌ها بخش عمده‌ای از کمک‌های بشردوستانه خارجی را که قرار بود برای رفاه ارتشیان فراری از ونزوئلا هزینه شود، به حساب‌های شخصی خود واریز کرده‌اند. در شرایطی که دولت ادعایی گوایدو از نظامیان ونزوئلا خواسته است، مسوولیت‌های خود را ترک کنند و به او بپیوندند تا در دولت او به عنوان «قهرمان» مورد تمجید و تحت پوشش رفاهی دولت خود قرار گیرند، اما حالا بسیاری از این افراد در کوکوتای کلمبیا، به دلیل فساد و سوءمدیریت در منابع اختصاص یافته دولت‌های غربی دچار مشکلات عدیده‌ شده‌اند، دولت کلمبیا تحقیقات گسترده‌ای را در مورد اختلاس در کمک‌های بین‌المللی توسط منصوبان گوایدو آغاز کرده و ده‌ها تن کمک‌های بین‌المللی در مرزهای ونزوئلا و کلمبیا به دلیل سوءمدیریت در حال پوسیدن است.
خوان گوایدو که برای سخنرانی در جمع هوادارانش به ایالت مریدای ونزوئلا سفر کرده ‌بود، روز شنبه در جمع آنها گفت: «ما این اتهامات را دقیقا بررسی می‌کنیم. هر ذره از بودجه عمومی باید مقدس شمرده شود. همه ما به عنوان جامعه ونزوئلا باید این قضیه را درک کنیم.» اصلی‌ترین اتهامی که مخالفان دولت ونزوئلا به حکومت نیکولاس مادورو در این کشور وارد می‌کنند، فساد سیستماتیک در دولت حاکم بر این کشور است. مخالفان دولت و حامیان آنها در وزارت خارجه امریکا علنا نیکولاس مادورو و اعضای دولتش را به سرقت اموال عمومی برای هزینه‌های شخصی متهم می‌کنند، اما حالا اپوزیسیون تحت حمایت امریکا، حتی قبل از آنکه رسما بتواند قدرت را در اختیار بگیرد، در جایگاه متهم اصلی فساد قرار گرفته است. به نوشته رسانه‌های کلمبیا، از زمانی که اسفندماه سال گذشته، عملیات امریکا و مخالفان دولت ونزوئلا برای رد کردن کامیون‌های حامل کمک‌های امریکایی از مرز کلمبیا به خاک ونزوئلا با شکست مواجه شد، خوان گوایدو در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تمامی فراریان ارتش که خدمت به دولت مرکزی را کنار بگذارند و برای پیوستن به حکومت او به کلمبیا فرار می‌کنند، استقبال خواهد کرد.
به نوشته پان‌ام پست، همین فرمان سنگ‌بنای فساد و هرج و مرج را در شهرهای مرزی کلمبیا گذاشت، بسیاری از افرادی که در گذشته از ونزوئلا مهاجرت کرده‌ بودند، با اسناد جعلی خود را به عنوان مقام‌های تازه جدا شده از دولت معرفی می‌کردند تا از پوشش خدمات مالی و رفاهی مخالفان در کوکوتای کلمبیا برخوردار شوند. بر اساس گزارش پان‌ام پست، گوایدو و همراهانش که در آن دوران تصور می‌کردند، سقوط حکومت مادورو نزدیک است و سربازان و مقام‌های فراری را در هتل‌های شهر مرزی کوکوتای کلمبیا اسکان دادند، اما حالا بعد از گذشت 4 ماه از آن زمان، بدهی‌های نمایندگان دولت ادعایی خوان گوایدو به هتل‌ها و مراکز خدماتی کوکوتا، سر به فلک کشیده است، در شرایطی که وزارت خارجه و خزانه‌داری امریکا مدت‌هاست با تحریم کمپانی نفت دولتی ونزوئلا، فواید حاصل از فروش نفت این کشور را برای هزینه‌های دولت خوان گوایدو اختصاص داده‌اند و منابع کافی به نمایندگان او در کلمبیا رسیده است.
خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نیکولاس مادورو، ضمن انتشار پیامی در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: «ما قبلا افشا کرده ‌بودیم که پولی که به کوکوتا ارسال می‌شود یک توطئه فاسد وسیع است که فقط برای استخدام تروریست‌ها توسط گوایدو انجام می‌شود.» لوییس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای قاره امریکا که از هواداران منطقه‌ای جدی خوان گوایدو محسوب می‌شود هم با انتشار توییتی خواهان «رسیدگی و تحقیقات جدی دستگاه‌های حقوقی مرتبط برای رسیدگی به این اتهام‌های بزرگ» شده است. وی با اشاره به گزارش پایگاه خبری پان‌ام پست نوشته است: «دموکراسی‌سازی زیر سایه فساد ممکن نمی‌شود.»
بر اساس آمار ارایه شده از سوی مخالفان دولت ونزوئلا، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 1400 نیروی ارتش ونزوئلا با ترک یگان خود به مخالفان در کلمبیا پیوسته‌اند. به نوشته پان‌ام پست دست‌کم 1285 نیروی پیشین ارتش ونزوئلا در کوکوتای کلمبیا اسکان داده ‌شده‌اند. اما آماری که پان‌ام پست منتشر کرده است، نشان می‌دهد مسوولان ناظر گمارده شده توسط خوان گوایدو، در گزارش‌های خود به دولت کلمبیا برای دریافت کمک‌های بیشتر اغراق کرده‌اند و رقم واقعی نظامیان فراری از 700 نفر فراتر نرفته است. بر اساس توافق میان کالدرون برتی، سفیر گوایدو در کلمبیا از میان 7 هتل منتخب در این شهر برای اسکان نظامیان فراری، فقط هزینه 2 هتل توسط سفارت پرداخت می‌شد. در این گزارش آمده است که دولت کلمبیا و آژانس پناهندگان ملل متحد (UNHCR) هزینه‌های اقامت نظامیان فراری در پنج هتل از جمله هتل همپتون این، ویلا آنتیگوا، ویلا دل روساریو را پرداخت کنند. سفارت گوایدو در کلمبیا هم موظف می‌شود، هزینه‌های اسکان در دو هتل آکورا و واسکونیا را بر عهده بگیرد. بوی فساد زمانی بلند می‌شود که هتل آکورا اعلام می‌کند، طلبش از سفارت ونزوئلا به 60 میلیون پزو (معادل 20 هزار دلار) رسیده است. این هتل بعد از اینکه طلب شش ماهه خود از نمایندگان گوایدو را دریافت نمی‌کند، مجبور می‌شود 65 نظامی فراری ونزوئلایی و خانواده‌های‌شان را از اتاق‌های خود اخراج کند.
روزانا بررا و کوین روخاس، دو فردی که از سوی گوایدو برای نظارت بر اسکان نظامیان فراری ونزوئلا در کلمبیا گمارده شده بودند، مسوولان اصلی این فساد گسترده شمرده می‌شوند. این دو فرد که هر دو از اعضای حزب اراده ملی، حزب متبوع خوان گوایدو هستند، در طول شش ماه گذشته مبالغ زیادی پول از طریق سفارت ونزوئلا و همچنین برگزاری مراسم خیریه برای تامین هزینه‌های اسکان نظامیان فراری جمع کرده‌اند. به نوشته پان‌ام پست، دولت کلمبیا به‌ شدت از رفتار خوان گوایدو و لئوپولد لوپز، رهبران اپوزیسیون و مدعیان قدرت در ونزوئلا ناخرسند است. بر اساس این گزارش هر دو فرد مذکور از فساد جاری در میان منصوبان‌شان در کلمبیا باخبر شده‌اند، اما هیچ واکنشی به این اتفاق نشان نداده‌اند. اولین واکنش خوان گوایدو در مورد اتهام‌های فساد، یک روز بعد از انتشار عمومی گزارش پایگاه خبری پان‌ام پست انجام شد.
پایگاه خبری پان‌ام پست همچنین ضمن اشاره به دخل و تصرف کلان در پول‌هایی که در اختیار روزانا بررا و کوین روخاس قرار داشته است، خبر می‌دهد که بخش عمده‌ای از کمک‌های بشردوستانه که توسط دولت‌های مختلف جهان برای پناهجویان ونزوئلایی در مرزهای کلمبیا ارسال شده است، به دلیل سوءمدیریت این افراد فاسد شده‌اند. به گفته شاهدان عینی که به شرط پنهان ماندن نام‌شان با پان‌ام پست صحبت کرده‌اند، وضعیت کمک‌های ارسالی به حدی وحشتناک است که بیش از 60 درصد آنها دیگر قابل استفاده نیستند و اگر دولت کلمبیا از میزان آلودگی و فسادی که در این کمک‌های ایجاد شده است، خبر داشت «همه این محموله‌ها را برای حفظ سلامت محیط اطراف به آتش می‌کشید.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/24686/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت نفت اندکی بالا رفت

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

وقتی همزمان هم خوشانسی و هم بدشانس

برخورد وحشتناک کودک با شیشه مغازه حین دوچرخه‌سواری

پیاده شدن مسافر از اتوبوس در حال حرکت

یک جاده کوهستانی در کارپات رومانیایی

عاقبت رانندگی با سرعت بالا در هوای مه آلود

نحوه صحیح حمل کیسه‌های سنگین

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد

جزئیات دادگاه منافقین/ قاضی: مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجار طبیعت اینجوری درخت رو قطع می‌کند

مسابقه بین چهارپایان!

بازی‌ توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر

رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند

وقتی برای اولین بار پشت ماشین سنگین میشنی

در قدیم مامان ها اینقدر صبور نبودن!

تا به حال ساعت مچی آفتابی دیده اید؟

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟