ایران پرسمان

آخرين مطالب

حیات شبانه یا ممات شبانه؟ تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
حیات شبانه یا ممات شبانه؟
k ٣.٨
٠
وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اعضای شورای شهر به جای پرداختن به مشکلات عدیده شهری و رفع مشکلات شهروندان تهرانی همچنان به دنبال طرح‌های حاشیه‌ای مثل «حیات شبانه» هستند و حتی اخبار کذبی مانند موافقت پلیس را منتشر می‌کنند. به گزارش «وطن‌امروز» اعضای شورای شهر طرحی را در حال بررسی دارند که برخی فروشگاه‌ها در تهران حتی در نیمه‌شب فعال باشند. این طرح قرار است در 5 محور پایتخت از جمله میدان ولیعصر- فاطمی، میدان قدس- تجریش، صادقیه، نازی‌آباد و تهرانپارس اجرا شود که به صورت آزمایشی در برخی نقاط هم اجرا شد اما پلیس بشدت با آن مخالفت کرد. همچنین ساعت اجرای این طرح از 11 شب تا 3 بامداد در نظر گرفته است. اعضای شورای شهر ادعا کرده‌اند طرح حیات شبانه مغایرتی با سبک زندگی اسلامی ندارد و تنها برای رفع نیاز مردم پیش‌بینی شده است. اما با توجه به اینکه امنیت نقش محوری برای اجرای این طرح دارد، قطعا نظر پلیس حیاتی است. قبلا ساعت 24 همه صنوف باید در تهران تعطیل می‌کردند اما با موافقت نیروی انتظامی مدتی است که فروشگاه‌ها و صنوف تا ساعت یک بامداد نیز فعالیت می‌کنند و به نظر می‌رسد فعالیت صنوف تا این ساعت می‌تواند بسیاری از نیازهای فوری شبانه را رفع کند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این باره گفت: از طریق معاونت نظارت بر اماکن عمومی به همه صنوف اعلام کرده‌ایم زیست شبانه نداریم و صرفا صنوف تا یک بامداد مجاز به فعالیتند. سردار رحیمی 20 خرداد با بیان اینکه صنوف تنها در ماه مبارک رمضان اجازه فعالیت تا سحر را داشته‌اند و پس از پایان ماه رمضان این امر منتفی است، ساعت فعالیت صنوف را صرفا تا یک بامداد اعلام کرد و گفت: در صورت مشاهده عدم رعایت این موضوع با صنوف متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
در سراسر دنیا در ساعت معینی مغازه‌ها می‌بندند
در مورد حیات شبانه خیلی‌ها اظهارنظر کردند و نکات مثبت و منفی بسیاری گفته شده است. موافقان این طرح اعتقاد دارند زیست شبانه بسیاری از نیازهای فوری شهروندان را رفع می‌کند، اشتغال‌زایی رخ می‌دهد و ترافیک تهران تقسیم می‌شود اما مخالفان معتقدند زیست‌ شبانه از یک نیمه شب به بعد هزینه‌های انتظامی و امنیتی زیادی دارد. حتی موافقان این طرح نیز ملاحظات بسیاری برای اجرای زیست شبانه داشته و نسبت به اجرای موفق آن تردید دارند. به عنوان مثال قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراها در این باره گفت: اینکه بگوییم از چه ساعتی به بعد همه باید تعطیل باشند هنر نکرده‌ایم، البته در کشورهای دیگر سر یک ساعت معینی تمام مغازه‌ها می‌بندند و تنها برخی رستوران‌ها یا مغازه‌ها و تفریحگاه‌ها باز هستند اما برخی قوانین، موضوع امنیت، مقررات، سندیکا و اتحادیه در این مساله دخیل است و صِرف اینکه تنها یک نهاد بگوید این طرح اجرا نشود درست نیست، البته نیروی انتظامی مقصر نیست. وی با بیان اینکه باید شب‌های جمعه و تعطیلات در طرح حیات شبانه مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: این طرح برای تمام ساعت‌ها و تمام شبانه‌روز امکان‌پذیر نیست؛ حتی اگر در دنیا نگاه کنیم می‌بینیم یکشنبه‌ها و شنبه‌ها یا پنجشنبه و جمعه چنین وضعیتی را دارند.
چیزی به نام حیات شبانه را قبول نداریم
با وجود اینکه اعضای شورای شهر اعلام کرده‌اند پلیس موافق طرح زیست شبانه است اما مرور اظهارات مسؤولان انتظامی تهران نشان می‌دهد پلیس بشدت مخالف این طرح است. زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران 5 روز پیش اعلام کرد پلیس موافقت خود را با حیات شبانه اعلام کرده است اما چند روز بعد جانشین فرمانده ناجا به صراحت اعلام کرد زیر بار اجرای این طرح نمی‌روند!
سردار ایوب سلیمانی در این باره گفت: نیروی انتظامی قرار نیست جای کسی کار کند و مانع انجام وظایف قانونی دیگران باشد، بلکه فقط درباره نقش و جایگاه خود می‌توانیم حرف بزنیم؛ درباره طرح حیات شبانه، نیاز به شفاف‌سازی است. قبل از ماه مبارک رمضان، در تهران طرحی به اجرا در آمد تا مردم مؤمن روزه‌دار که در طول روز کمتر فرصت بیرون آمدن از خانه را دارند و شب‌ها به هیات‌های قرآنی می‌روند و به راز و نیاز می‌پردازند، زمینه خدمات مضاعف در سطح شهر را برای آنها مهیا کنیم. وی به آماده‌باش صد درصدی پلیس پایتخت در این طرح اشاره و بیان کرد: در تمام شب‌های ماه رمضان، نیروهای پلیس در همه معابر حضور یافته و وظیفه تأمین نظم، امنیت و آرامش مردم را برعهده داشتند. این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه این هدف توجیه‌پذیر بود و در شب‌های ماه رمضان، شلوغی خیابان‌ها تا سحر تفاوت چندانی با معابر در طول روز نداشت، افزود: بر اساس برآورد ما، حضور مردم در مناسبت‌های رمضان امسال، صددرصد بیشتر از سال گذشته بود. جانشین فرمانده ناجا به گلایه شورای شهر تهران مبنی بر اینکه چرا طرح مزبور بعد از ماه رمضان ادامه داده نشد، اشاره و تصریح کرد: ماه رمضان، ماه ویژه‌ای است و مناجات شبانه مورد تاکید دین ما است، در روزهای غیر از آن برای چه موضوعی این طرح را ادامه دهیم. حیات شبانه را قبول نداریم، این فرهنگ حتی در اروپا هم نیست و زیر بار آن نخواهیم رفت. ما در طول ماه رمضان می‌توانیم پاسخگوی نظم و امنیت باشیم اما در کل سال این ظرفیت برای برقراری نظم و امنیت وجود ندارد.
ممات شبانه یا حیات شبانه؟
اگر بخواهیم همه جوانب حیات شبانه را در نظر بگیریم باید اعتراف کنیم فعالیت صنوف یک نیمه‌شب می‌تواند درصد بالایی از نیازهای فوری شهروندان را رفع کند اما با توجه به حساسیت شهر تهران و هزینه بالای انتظامی و امنیتی در نیمه شب بعید به نظر می‌رسد شورای شهر تهران هزینه اجرای چنین طرحی را بپذیرد. این غیرطبیعی است که شورای شهر مصوبه‌ای را به تصویب برساند که هزینه برای ارگان و نهاد دیگری داشته باشد. ضمن اینکه آسیب‌های حیات شبانه نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. تاکنون فقط مزایای حیات شبانه اعلام شده و آسیب‌شناسی نشده است. قطعا اگر آسیب‌شناسی شود، طرح حیات شبانه به ممات شبانه تبدیل می‌شود.
درآمد غیرطبیعی شهرداری تهران از دستفروشان
گروه اجتماعی: شهرداری تهران برای ساماندهی دستفروشان و انضباط شهری مدتی است اقدام به برپایی غرفه‌هایی در سطح شهر کرده است اما این مساله از سوی دستفروشان با اقبال مواجه نشده و بسیاری از آنها همچنان پیاده‌روها و سکوهای پایانه‌های مسافری شهر تهران را محل مناسب‌تری برای پهن‌کردن بساط خود می‌دانند. به‌عنوان مثال شهرداری در پایانه مسافری پارک‌سوار آزادی اقدام به برپایی حدود 300 غرفه کرده و آنها را به دستفروشان با مبالغی بیش از 300 هزار تومان ماهانه اجاره داده است. «ابراهیم» یکی از این غرفه‌داران است که به خبرنگار «وطن‌امروز» می‌گوید: «ماهانه مبلغ 300 هزار تومان بابت اجاره غرفه‌ها به شهرداری پرداخت می‌کنیم، در صورتی که هیچ‌گونه امکانات رفاهی و امنیتی خاصی برای غرفه‌ها در نظر نگرفته‌اند؛ در فصل تابستان با گرما و در فصل زمستان با سرما دست و پنجه نرم می‌کنیم، همچنین مجبوریم هر شب وسایل خود را جمع‌آوری کرده و با خود به منزل ببریم یا در جای امنی همین حوالی به امانت بگذاریم تا روز بعد دوباره بساط کنیم، در صورتی که شهرداری تهران می‌توانست امنیت این غرفه‌ها را تامین کند». با توجه به گستردگی این شکل غرفه‌ها در سطح شهر، کاملا مشخص است شهرداری ماهانه مبالغ هنگفتی از این راه به دست می‌آورد، پس می‌تواند با درآمد حاصل، وسایل رفاهی و مسائل امنیتی غرفه‌داران را تامین کند تا شاید این مساله باعث اقبال بیشتر دستفروشان به این اماکن شود و دیگر شاهد بی‌انضباطی در سطح شهر نباشیم. علاوه بر این، موضوع دیگری که به چشم می‌آید این است که دیگر دکه‌های مستقر در حوالی پایانه میدان آزادی، اجناس خود را فراتر از قیمت تعیین شده قانونی به شهروندان می‌فروشند و هیچ‌گونه نظارتی هم در این زمینه نیست، موضوعی که گلایه شهروندان را در پی داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/23992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز