ایران پرسمان

آخرين مطالب

جنگ فرودگاه‌ها؛ دادوستدی انسانی مقالات

جنگ فرودگاه‌ها؛ دادوستدی انسانی

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -
جنگ فرودگاه‌ها؛ دادوستدی انسانی
k ٢
٠
ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حمله پهپادی اخیر پایگاه هوایی ملک‌ خالد واقع در منطقه خمیس مشیط عربستان را چندین انفجار به لرزه درآورد، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، پهپادهای یمنی مدل قاصف‌K‌2 که عامل انفجارهای گزارش شده در این منطقه هستند، انبارهای سلاح، رادارهای پیشرفته و جدید و نیز اتاق‌های کنترلی در این فرودگاه را هدف قرار دادند.
سایت شبکه ماهواره‌ای المسیره یمن در گزارشی نوشت، پهپادهای یمنی به حملات خود علیه برخی اهداف مهم در مرزهای جنوبی عربستان ادامه می‌دهند و نه فقط یک فروند از این پهپادها بلکه تعداد زیادی از آنها در پنجمین عملیات علیه فرودگاه‌های جنوبی عربستان مشارکت داشتند. این عملیات‌ها که از حدود سه هفته قبل آغاز شده از 20 مه به بعد با فاصله‌های اندکی انجام شده‌اند.
عصر شنبه این پهپادها که یمن تعداد آنها را مشخص نکرد، به فرودگاه جیزان حمله کرده و آشیانه‌های جنگنده‌های عربستانی، اتاق‌های کنترل و مدیریتی موجود در فرودگاه را هدف قرار دادند. این دومین حمله از اواخر مه گذشته علیه این فرودگاه بود که طی آن پروازها در این فرودگاه برای چندین ساعت متوقف شده و تعدادی از پروازها نیز به فرودگاه جده منتقل شدند، مسؤولان عربستانی بنا بر عادت خود مدعی سرنگونی پهپاد یمنی شدند اما تغییر در برنامه پروازها در فرودگاه جیزان دروغ بودن ادعاهایشان را رسوا کرد.
به گفته برخی منابع نظامی در یمن، ریاض بخشی از فعالیت‌های فرودگاه غیرنظامی جیزان را به فعالیت‌های نظامی برای عملیات‌ها علیه یمن تغییر داده و در این فرودگاه غیرنظامی چندین آشیانه جنگنده و اتاق کنترل برای هدایت پهپادهای ساخت آمریکا و چین که در عملیات علیه یمن استفاده می‌کند، ایجاد کرده است. گفتنی است پنج فروند از این پهپادها به تازگی در صنعاء، صعده و حدیده سرنگون شده‌اند.
پهپادهای قاصف که 100 درصد ساخت صنعت نظامی یمن است، به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که رادارها نمی‌توانند آنها را رهگیری و سرنگون کنند. این پهپادها موفق شدند سکوهای شلیک موشک‌های پاتریوت در فرودگاه نجران را هدف قرار دهند که این به منزله پیشرفت چشمگیری برای یمن بود. فرودگاه نجران که مسؤولان عربستانی تنها یک روز پس از بازگشایی آن در مه گذشته دوباره آن را تعطیل کردند، دو بار هدف حمله پهپادی قرار گرفت، در واقع پس از عملیات نظامی گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اوایل ژوئن کنونی که در آن 20 پایگاه عربستانی در اطراف شهر نجران هدف قرار گرفتند، بار دیگر امیدهای ریاض برای بازگشایی فرودگاه نجران از دست رفتند.
به استثنای حمله‌ای که در دهه اول ماه رمضان گذشته علیه خطوط انتقال نفت عربستان از شرق این کشور به سوی بندر ینبع در غرب دریای سرخ انجام شد و به دلیل تنش‌هایی که آمریکا در منطقه ایجاد می‌کند و ادامه سکوت جامعه جهانی نسبت به جنایت ائتلاف عربی در یمن که آن هم با حمایت آمریکا انجام می‌شوند، آن حمله ماجرای متفاوتی دارد اما حملات پهپادی یمن علیه دو فرودگاه نجران و جیزان نتیجه نبود اطلاعات نظامی و یا برای انتقام‌گیری از کشورهای ائتلاف عربی انجام نشدند، بلکه تنها نشان دادند صنعاء تا چه اندازه از نظر فنی و تکنولوژی پس از عملیات نهم رمضان پیشرفت داشته و اگر ریاض در محاسبات خود بازنگری نکند، عملیات نظامی یمن گسترده‌تر خواهند شد.
توییت محمد عبدالسلام، رئیس هیئت ملی یمن در مذاکرات و اینکه او حملات هماهنگ علیه فرودگاه‌های نجران و جیزان عربستان را به محاصره اعمال شده علیه فرودگاه صنعاء ارتباط داد، هدف اصلی از افزایش حملات پهپادی علیه این دو فرودگاه یعنی اجبار ریاض به لغو محاصره فرودگاه صنعاء را منعکس کرد؛ محاصره‌ای که از بیش از سه سال قبل آغاز شده و در پی ممنوعیت سفر زخمی‌های یمنی برای مداوا، هزاران تن از آنها جان خود را از دست دادند.
در واقع توییت عبدالسلام راه را برای هدف قرار دادن فرودگاه‌های جنوبی عربستان و در راس آنها فرودگاه منطقه‌ای و حساس أبها گشود.
پرونده‌ای که صنعاء تصمیم به گشودن آن گرفته فرودگاه‌های جنوبی عربستان در مقابل فرودگاه صنعاء است و این معامله اگر ریاض و ابوظبی سرسختی نکنند، قابل توسعه است، گفتنی است فرودگاه منطقه‌ای أبها بارها هدف حملات پهپادی قرار گرفته است و کمترین ویژگی پهپادهای k 2 اینست که رادارها قادر به رهگیری و انهدام آن نیستند و ویژگی‌های فنی و قابلیت‌های انفجاری بیشتری از پهپادهای قاصف دارند که در سال 2018 دو بار متوالی باند فرودگاه أبها را هدف قرار دادند.
توییت عبدالسلام اشاره آشکاری به ناتوانی سازمان ملل در انجام مسؤولیت‌هایی در مناطق درگیری است که برای اجرای آنها تاسیس شد، در واقع صنعاء از تلاش‌های سازمان ملل برای بازگشایی فرودگاه این شهر ناامید شد و حتی این سازمان نتوانست در بعد انسانی نیز این فرودگاه را برای انتقال بیماران باز کند و آنها را در یمن رها کرد تا به تدریج جان خود را از دست دهند.
این جنایت به دلیل ترس سازمان ملل از خشم عربستان و نگرانی از توقف حمایت‌های این کشور از نهادهای آن انجام شد و به نظر می‌رسد حمایت‌های ریاض شبیه به رشوه و حق سکوتی در پرونده‌های مختلف و در راس آنها تعطیلی فرودگاه صنعاء است که برخلاف بندهای قطعنامه شماره 2216 این سازمان است.
صنعاء در زمینه کاهش شدت تحریم‌ها و محاصره یمنی‌ها حق دارد که حساب خود را از سازمان ملل جدا کند. این سازمان نه تنها ریاض را از لیست کشورهای کودک‌کش خود خارج کرد، بلکه در ادامه برای پاک‌ کردن کارنامه عربستان تلاش کرده و توافق‌نامه‌ای را با این کشور به عنوان رسیدگی به کودکان یمنی به امضاء رساند که به منزله رسوایی بی‌سابقه‌ای برای جهان بود.
در نتیجه در رابطه با تعطیلی کامل فرودگاه‌های جنوبی عربستان قطعاً طرف یمنی که همواره در ارسال پیام‌های نظامی خود صبر پیشه می‌کند، می‌تواند پیام‌های منفی از فروپاشی نیروهای عربستانی و شکست استراتژیک آنها منتشر کرده، از ایجاد تغییراتی در میادین درگیری به ویژه پس از حمله علیه دو ایستگاه نفتی در الدودامی و عفیف و نیز توقف پمپاژ نفت در خط نفتی 1200 کیلومتری عربستان خبر داده و ریاض که این جنگ را برای نمایش قدرت خود در سال 2015 به راه انداخت، در موقعیت ضعیف نشان دهد.
سوالی که اکنون در ذهن ما ایجاد می‌شود، اینست که آیا پهپادهای کوچک یمنی که با قیمتی پایین تولید شده‌اند، می‌توانند کاری که سازمان بزرگی همانند سازمان ملل با تمامی امکانات خود از مجمع عمومی گرفته تا شورای امنیت و بودجه سنگین آن نتوانست برای لغو محاصره فرودگاه صنعاء انجام دهد، عملی کنند و در واقع ریاض تا چه زمانی می‌تواند هزینه‌های لجبازی‌های خود را بپردازد؟ اما در نهایت در هر دو حالت ریاض شکست می‌خورد، اگر این پهپادها به اهداف خود برسند، نشان‌دهنده توانایی آنها در حمله به اهدافی در عمق خاک عربستان هستند و اگر هم عربستان همانگونه که ادعا می‌کند پهپادها را با موشک‌هایی که قیمت هر کدام از این پهپادها 3000 برابر آنهاست، ساقط کند، باز هم شکست خورده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

جنجال انتخاب نماینده ایران در اسکار

ناکامی عربستان در یمن با وجود ماهی 6 میلیارد دلار هزینه

روایت روزنامه کیهان 29 مرداد 1332 از کودتا

فارن پالیسی: امکان آغاز مجدد مذاکرات هسته ای وجود دارد؟ ​​​​​​​

سودان در مسیر تونس؟

عراقچی: دستور ارزی از رئیس‌جمهور داشتم

عصر جدید روابط آنکارا و واشنگتن؟

آمبولانس های تقلبی!

رئیس علیه رئیس

آیا گرت بیل، جک لندن خانواده رئال می‌شود؟

نهضت ملی در دام باندگرایی

واکاوی عملکرد «سازمان افسران حزب توده» در کودتای 28 مرداد

داغ ترور در جشن وصل

روزی 1200 میلیارد تومان نقدینگی تولید می شود!

آقایان رعایت‌ کنید

خطر اقدام نمادین در گام سوم ایران

سیستان و بلوچستان؛ زندگی در غبار

گره پیچیده آقاخانی؛ متهم دهه هفتادی در دسترس نیست

عربستان برسر دوراهی؛ نا امنی یا مذاکره

طر‌حی که به حضور بیگانه در منطقه پایان می‌‌د‌هد

رقابت حدادعادل و باهنر بر سر لیدری اصولگرایان

مسیر کاهشی دلار

تکنوکرات‌ها در مسیر تغییر!

فرار متقاضیان واقعی از بازار مسکن

توضیح وزارت اطلاعات پیرامون خبر کیهان درباره بازداشت حسن عباسی

جدال شیخین

چرا مصدق دست رد بر سینه حزب توده زد؟

نوبت خداحافظی علی‌عسگری با جام جم!

سرمقاله رسالت/ تشخیص مصلحت بفرمایید!

سرمقاله شرق/ 28 مرداد و مفروض‌های آن

سرمقاله اعتماد/ لطفا کمی آهسته

سرمقاله ایران/ تا آخر تابستان وقت دارید

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اولویت گمشده فناوری

سرمقاله جمهوری اسلامی/ مرثیه‌ای برای عدالت

سرمقاله آرمان ملّی/ فاسدترین فسادها برخورد سیاسی با فساد است

سرمقاله اطلاعات/ واپسین دولت مشروطه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ماجرای جلوگیری اسرائیل از ورود دو نماینده کنگره به سرزمین های اشغالی

سرمقاله خراسان/ خدا، انسان را رها نکرد

سرمقاله کیهان/ با پوزش از حضرات آیات!

آقای پروین! ای کاش زودتر منتقد می شدی

فاز دوم برنامه کلان آمریکا علیه ایران

مسیر پرهزینه؛ ارزیابی راهکارهای جایگزین جبران کسری بودجه

پل پیلار: ابوظبی راهش را از کاخ سفید جدا کرد

ماجرای ممانعت اسرائیل از ورود دو نماینده کنگره به سرزمین های اشغالی

فلسفه کونگ‌فو در خیابان‌های هنگ‌کنگ

سالار صرافان؛ نکته‌هایی درباره‌ی متهم ارزی که مفقود است

ماجرای هزینه هنگفت طراحی سمند و صندوق 206

واکاوی وضعیت اشتغال مقاطع تحصیلی مختلف

غروب پاتریوت‌های سعودی با رکوردشکنی شگفت‌انگیز 10 پهپاد