ایران پرسمان

آخرين مطالب

امام(ره) به هيچ وجه اجازه نمي‌دادند حق کسي ضايع شود انديشه

امام(ره) به هيچ وجه اجازه نمي‌دادند حق کسي ضايع شود

  بزرگنمايي:

 

به گزارش خبرگزاري ما از قزوين، حاج عيسي جعفري خادم امام راحل در بازديدي که از دفتر اين خبرگزاري در استان قزوين داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ما از زواياي پنهان زندگي ايشان سخن گفت، از توجه ايشان به مسائل فرهنگي کشور، احترامي که براي حقوق ديگران قائل بودند و از اينکه به دليل بيماري امکان روزه‌داري برايشان مقدور نبود؛ اما اجازه نمي‌دادند در ماه مبارک رمضان در طول روز براي ايشان غذايي طبخ شود.

از حال و هواي امام راحل در ماه مبارک رمضان بگوييد.

با توجه به اينکه پزشکان به دليل بيماري حضرت امام(ره) اجازه روزه گرفتن به ايشان نداده بودند، ايشان نمي‌توانستند روزه بگيرند؛ اما به کسي هم اجازه نمي‌دادند براي ايشان پخت‌وپز کند و ترجيح مي‌دادند در ماه مبارک رمضان که بقيه روزه هستند، در طول روز پخت‌وپزي در منزل انجام نشود.

از افطاري معروفي که تمام مسئولان در خدمت امام راحل بودند، بگوييد

افطاري معروفي که تمام مسئولان کشور در خدمت حضرت امام(ره) بودند و هم‌اکنون هم گاهي اوقات تصاوير مربوط به آن از تلويزيون پخش مي‌شود، به وسيله حاج احمدآقا ترتيب داده شد و در آن 200 تن از مسئولان حضور پيدا کردند. در اين افطاري امام راحل سخنراني نداشتند و فقط با مسئولان افطار کردند.

همچنين در برنامه افطاري ديگري نيز نيروهاي سپاه در خدمت حضرت امام(ره) افطار کردند که ايشان در اين برنامه نيز سخنراني نداشتند.

ديدگاه حضرت امام(ره) در مورد احترام به حقوق مردم چه بود؟

امام راحل در انجام تمام امور حتي امور روزمره و عادي خود سعي مي‌کردند همواره حقوق مردم را در نظر بگيرند و اجازه نمي‌دادند به هيچ وجه حق کسي ضايع شود.

ايشان همواره به اهل منزل سفارش مي‌کردند که در انجام امور مختلف دقت داشته باشند تا حق کسي ضايع نشود.

حتي زماني هم که از آب استفاده مي‌کرديم، سفارش مي‌کردند که آب حق مردم است و نبايد بيشتر از مقدار نياز صرف شود.

به خاطر دارم در زمان ساخت حسينيه جماران هنگامي که گچ‌کار به قسمت سفيدکاري ساختمان حسينيه رسيد امام(ره) وارد آنجا شدند و خواستند که ديوارها سفيدکاري نشود؛ زيرا دليلي نمي‌ديدند که گچ اضافه مصرف شود و کارگران وقت بيشتري براي حسينيه بگذارند.

از سبک زندگي امام راحل بگوييد

حضرت امام خميني(ره) زندگي بسيار ساده‌اي داشتند. صبح‌ها که از خواب بيدار مي‌شدند خودشان چاي را آماده مي‌کردند و به حدي در اين کار به مسئله جلوگيري از اسراف دقت داشتند که خدمتکار ايشان مي‌گفت حضرت امام(ره) طوري چاي درست مي‌کنند که حتي يک قطره آن نيز اسراف نمي‌شود.

صبحانه ايشان هميشه نان، پنير و چاي بود و براي ناهار نيز فقط آب گوشتي که پخته شده بود، مي‌خوردند و هيچ گاه گوشت نمي‌خوردند.

براي شام نيز اصولاً غذاي حاضري که شامل نان و پنير و انگور يا خربزه بود، مي‌خوردند.

ساعت خواب ايشان بين 10 شب تا 2 بامداد بود و از 2 بامداد که براي نماز شب بيدار مي‌شدند ديگر نمي‌خوابيدند و به عبادت و امور ديگر مشغول مي‌شدند تا 10 صبح.

اصولاً بين ساعت 10 تا 11 صبح استراحت کوتاهي داشتند. بعد از نماز مغرب و عشا نيز نامه‌هايي را که به ايشان مي‌رسيد مطالعه مي‌کردند و جواب مي‌دادند.

امام خميني(ره) چه ورزشي انجام مي‌دادند؟

ايشان هر روز يک ساعت قدم مي‌زدند که نيم ساعت آن صبح و نيم ساعت ديگر عصرها بود. هنگام قدم زدن نيز ذکري را با خود زمزمه مي‌کردند.

از زماني که قطع‌نامه سازمان ملل مبني بر پايان جنگ ايران و عراق به دست امام(ره) رسيد، خاطره‌اي به ياد داريد؟

زماني که قطع‌نامه سازمان ملل مبني بر اينکه جنگ ايران و عراق به صلح بيانجامد را به دفتر امام راحل رساندند، کسي جرئت نداشت اين نامه را به امام(ره) نشان دهد تا اينکه يک روز اين نامه را به بنده دادند که به دست امام خميني(ره) برسانم.

نامه را به حاج احمدآقا دادم و ايشان به امام(ره) رساندند، امام هم با ناراحتي قطع‌نامه را پذيرفتند و فرمودند که آن را مانند جام زهر سر کشيدم.

امام راحل تا چه حد به مسائل فرهنگي کشور اشراف داشتند و به آن توجه مي‌کردند؟

توجه و اشراف زيادي به مسائل فرهنگي کشور داشتند و همواره موضوعات فرهنگي را پيگيري مي‌کردند. در سال‌هاي نخست انقلاب سريالي به نام «سال‌هاي دور از خانه» از تلويزيون پخش مي‌شد که طرفداران زيادي نيز داشت.

در همان سال در روز ولات حضرت زهرا(س) يکي از خبرنگاران راديو با خانمي مصاحبه کرده و از وي پرسيده بود که الگوي شما در زندگي کيست که وي جواب داده بود الگوي من در زندگي نقش اول سريال سال‌هاي دور از خانه يعني «اوشين» است.

امام راحل با شنيدن اين مصاحبه طي نامه‌اي به رئيس سازمان صدا و سيماي وقت دستور دادند اگر پخش اين مصاحبه از روي عمد بوده خبرنگار راديو بايد اخراج شود و کسي که در مصاحبه چنين حرفي زده نيز بايد اعدام شود که با اصرار فراوان توانستند امام(ره) را به زنداني کردن اين خانم راضي کنند.

اين برخورد امام چه علتي داشت؟

علت برخورد تند امام(ره) نيز اين بود که انتظار نداشتند در روزي ولادت حضرت زهرا(س)، در يک کشور اسلامي وقتي از خانمي سئوال مي‌شود که «الگوي شما کيست؟» يک شخصيت غربي که به لحاظ شخصيتي تفاوت‌هاي زيادي با يک زن مسلمان ايراني دارد به عنوان الگو مطرح شود.

زماني که ما مسلمانان شخصيت بزرگواري مانند حضرت زهرا(س) را به عنوان کامل‌ترين الگو براي زنان دنيا داريم، الگو قرار دادن يک شخصيت غربي به هيچ وجه قابل قبول نيست.

اين موضوع نشان مي‌دهد که در دوران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در خصوص مسائل اسلامي و ديني فرهنگ‌سازي خوبي در کشور صورت نگرفته بود.

اين اتفاق علاوه بر اينکه نشان از توجه و دقت فراوان حضرت امام(ره) نسبت به فعاليت‌هاي فرهنگي دارد، اهميت کار راديو و تلويزيون را که در فرهنگ‌سازي در جامعه نقش مهمي ايفا مي‌کند، نشان مي‌دهد.

شما به عنوان خادم امام(ره) چه کارهايي را در منزل ايشان انجام مي‌داديد؟

وظيفه من رسيدگي به نظافت اتاق امام راحل و باغچه و درختان حياط بود. علاوه بر اين امور، بيشتر ساعات شبانه‌روز را در دسترس امام راحل بودم تا اگر کاري داشتند براي ايشان انجام دهم.

امام راحل اعتقادي  به وجود خدمتکار داشتند يا صرفاً بنا به خواسته حاج احمدآقا شما به خدمت امام درآمديد؟

من بنا به خواسته حاج احمدآقا به بيت امام(ره) رفتم و در مدتي که در خدمت امام خميني(ره) بودم ايشان محبت و احترام زيادي براي من قائل بودند که اين موضوع موجب شده بود به ايشان بسيار نزديک باشم و اگر کسي کاري با امام(ره) داشت به من مي‌گفت که به امام(ره) انتقال دهم.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دسیسه‌هایی که در طول تاریخ باعث ضعف قشون ایران شد

رویارویی با انسانیت بعد از فاشیسم جنگ

هدایت همیشه اکنونی است

بی هنری و دوگانه "امید و انتقاد"

فلسفه‌ ملال نقد و بررسی می‌شود

شجاعی جشوقانی: برنامه شهید مطهری برای انقلاب اسلامی فعال کردن فلسفه‌های تطبیقی و انضمامی است

اگر بر اثر اقدامات نهادهای دولتی خسارتی به «شهروندان» وارد شود باید چگونه جبران شود؟

کنفرانس پیچیدگی در علوم و علوم انسانی برگزار می شود

سیر صعودی علم کلام در فرهنگ و تمدن اسلامی/ استقلال کلام اسلامی

حمایت علمای شیعه از عثمانی ریشه در سیره اهل بیت(ع) دارد

جنگ بین مؤمن و کافر تمام شدنی نیست/ ایمان و کفر مربوط به دل‌ها است نه روابط شهروندی

آیا فکر گناه نیز گناه محسوب می‌شود؟!

برای دریافت خسارت وارده بر اثر یک قرارداد باید چه اقداماتی کرد؟

فریب دادن طرف مقابل در انواع معاملات چه آثاری دارد؟

چرا استراتژی مشخصی در زمینه تولید و صادرات خدمات IT وجود ندارد؟

استفاده از «داوری» در قراردادها چه مزایایی دارد؟

آشنایی با انواع شروط ضمن عقد در معاملات و قراردادها

ابلاغ قانونی و واقعی به چه معناست و چه آثاری دارند؟

هر آنچه باید در مورد «دعوی متقابل» بدانید

پرولتاریا و بوژوازی هر دو می‌خواهند مردم را به سوی خود بکشند

چگونه با کتاب به جنگ بیماری برویم؟

آزاد ارمکی: پروژه نراقی در ایران ناتمام ماند/ تاکید محمدی بر تمایز روشنفکری و جامعه‌شناسی

کرسی ترویجی نقد الهیات اگزیستانس برگزار می‌شود

"سوره اخلاص"/معرفی سوره‌ای کوتاه با خواص بی شمار

باید به دنبال عدالت جنسیتی باشیم نه برابری جنسیتی!

آیا سردار اسعد در ترجمه خودسانسوری می‌کرد؟/ هستی‌شناسی ترجمه در دوران قاجار

اخلاق و عشق فقط در «قلمرو میان دو مرگ» می‌تواند روی دهد

بوعلی نخستین کسی بود که علم الهیات به معنی اعم را تاسیس کرد

فلسفه حکما تلاش برای شناخت وجود انسان در یک مبدا هستی است

«گفت‌وگو» در سنت و تفکر اسلامی چگونه است؟

چرا بازخوانی اندیشه‌های آخوند خراسانی مهم است؟

گفت‌وگو با ری آرمنتروت، فینالیست جایزه ملی کتاب 2018

قفل ذهنی نویسنده حاصل تعیین هدفی والا توسط خود اوست

بیل‌گیتس برای انسان‌های نگران چه کتابی را پیشنهاد می‌دهد

معجزه‌ حیرت‌انگیز نهفته در قرآن که احتمالاً از آن بی‌خبر هستید! +فیلم

علوم سیاسی علم مطالعه امکان‌های پیش روی جامعه است

مطالعه فکر اسپینوزا از منظر تاریخ اندیشه سیاسی جدی شده است

سیاستمداری که دغدغه اجتماعی داشت و به مردم می‌نگریست

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

ساروخانی: جامعه‌شناسی و کالاهایش در جامعه مصرف نمی‌شود!

بن‌بست عقل با شجاعت آدورنو به سر رسید

توانایی یالوم در ترکیب ادبیات و اگزیستانسیالیسم او را محبوب ایرانیان می‌کند

روانکاوی زاده طبع یک نابغه مرد است!

رویکردهای مادی انگار، نظریات روان شناسی را نارسا و محدودکرده است

اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی یونگ در قبال پرسش‌های انسان‌شناختی

در انقلاب اسلامی ایران همه مردم اعم از شیعه و سنی در صحنه بودند/انقلاب، اساس یک تمدن جدید در مقابل تمدن لیبرال دموکراسی غرب است

جامعه غرب مشکل ایدئولوژیک دارد

ایران و ترکیه می‌توانند یک طرح مشترک برای تمدن اسلامی تدوین کنند

فلسفه‌ورزی یادگیری چگونه مردن است