ایران پرسمان

آخرين مطالب

فرسودگی 35 درصد از ناوگان کشور اهمیت اسقاط را بیش از گذشته کرده است سازمان حفاظت محیط زیست

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست از نقش ناوگان فرسوده در آلودگی هوا و لزوم تسریع فرآیند اسقاط آنها سخن گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو تشریح کرد: در ادبیات مطالعات انتشار آلایندگی، عوامل آلاینده به دو گروه دارای منشا منابع متحرک و منابع ساکن آلایندگی تقسیم می شوند. انواع فاکتورهای آلایندگی به طور کلی شامل ذرات معلق و گازهای آلاینده (مانند مونواکسیدکرین، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و ترکیبات آلی فرار یا VOCs) می شوند. در این میان وسایل نقلیه به عنوان منابع متحرک آلایندگی سهم بالایی در انتشار آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرهای کشور دارند.
وی ادامه داد: در شهری مانند تهران بنابر آخرین مطالعات سازمان حفاظت از محیط زیست، وسایل نقلیه (منابع متحرک) مسئول انتشار 82.9% گازهای آلاینده و 60.8 %ذرات معلق هستند. خودروهای سواری مسئول انتشار 37.8% گازهای آلاینده و 13.9% ذرات معلق می باشند. در این میان موتورسیکلت ها (با وجود ظاهر بسیار کوچکتر نسبت به خودروهای سواری و اتوبوسها) به تنهایی مسئول 21.3% انتشار گازهای آلاینده و10.1 % ذرات معلق می باشند. لذا خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت ها مجموعاً مسئول انتشار بیش از نیمی از گازهای آلاینده (58%) و حدود یک چهارم (23%) ذرات معلق هستند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به نقش ناوگان فرسوده در آلودگی هوا خاطرنشان کرد: ناوگان فرسوده انتشار آلایندگی بسیار بیشتری نسبت به متوسط ناوگان دارند و یک خودروی فرسوده چند برابر سایر خودروها آلاینده منتشر می کند. بر آوردها نشان میدهد که 45 درصد از آلایندگی منابع متحرک سهم ناوگان فرسوده است. به طوری که از مجموع حدود 11.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور، حدوداً 9.5 میلیون دستگاه آن فرسوده هستند. (83% ناوگان موتورسیکلت فرسوده هستند). در مجموع، حدود 35% ناوگان وسایل نقلیه کشور(خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت) فرسوده می باشند که این امر اهمیت موضوع اسقاط را بیش از پیش مشخص می سازد.
میرزایی قمی ضمن تاکید بر لزوم اسقاط ناوگان فرسوده افزود: برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده باید از دو سیاست تشویق و جبر به صورت توامان استفاده کرد. در ماده 8 قانون هوای پاک به صراحت ذکر شده که وسایل نقلیه ای که به سن فرسودگی می رسند اجازه تردد نداشته و باید اسقاط شوند و به این صورت اجبار و الزام اسقاط وجود دارد. در کنار این باید شرایطی نیز ایجاد شود که دارندگان وسایل نقلیه فرسوده به سمت اسقاط وسیله خود هدایت شوند.
وی با اشاره به ابزارهای تشویقی به منظور تسریع فرآیند اسقاط در کشور اظهار داشت: بدین منظور باید با افزایش قیمت گواهی های اسقاط جذابیتی برای دارندگان این وسایل نقلیه ایجاد شود که به اسقاط خودروی خود روی آورند. بدین ترتیب قیمت گواهی اسقاط نیز براساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می گردد و هرچه تقاضا برای این گواهی ها افزایش یابد قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین به پیشنهاد سازمان محیط زیست منابعی برای استفاده از این گواهی ها تعیین شده است. به عنوان مثال تولیدکنندگان موتورسیکلت ها و خودروهای دیزلی برای شماره گذاری محصولات خود می بایست گواهی اسقاط معادل ارائه نمایند. درخصوص خودروهای سواری نیز درحال حاضر صرفا گواهی اسقاط در واردات خودرو کاربرد دارد که این محل نیز درحال حاضر بلا استفاده است. البته پیشنهاداتی از جانب سازمان ارائه شده که بتوان محل های مصرفی برای این گواهی ها به عنوان مثال در تولید خودرو، واردات قطعات خودرو و پرداخت عوارض آلایندگی کارخانجات ایجاد نمود.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با انتقاد از حذف تعیین سن فرسودگی ناوگان در قانون هوای پاک تصریح کرد: اخیرا ابطال آئین نامه ماده 8 قانون هوای پاک از جانب دیوان عالی عدالت اداری که سن فرسودگی وسایل نقلیه در آن تعیین شده بود نیز بر مشکلات پیش روی اسقاط افزوده است و اکنون عملا معیاری برای تشخیص خودروهای فرسوده وجود ندارد. این در حالی است که حجم وسایل نقلیه فرسوده در کشور با توجه به مشکلات موجود در خصوص نوسازی و اسقاط ناوگان، بسیار بالاست و تردد خودروهای مستعمل در شهرها علاوه بر کاهش ایمنی، اضافه نمودن مشکلات ترافیکی و مجهز نبودن این خودروها به سامانه های کنترل آلایندگی و تعلق فناوری آنها به سالیان قبل، باعث مصرف مضاعف سوخت و افزایش آلودگی هوای شهرها می شود.
میرزایی قمی راه اندازی مجدد فرآیند اسقاط را نیازمند مساعدت دستگاه های مختلف دانست و گفت: به منظور رونق فرآیند اسقاط در کشور باید استفاده از محل تقاضای این گواهی ها افزایش یابد که تحقق این امر نیازمند همکاری نهادهایی مانند وزارت صنعت، سازمان برنامه و بودجه و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت است.
وی تشریح کرد: در حال حاضر اسقاط ناوگان فرسوده وابستگی شدید و مستقیمی به واردات خودرو دارد. طی یکی از مصوبات دولت بتاریخ 24/5/96 واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو برحسب مصرف سوخت خودرو، مکلف به از رده خارج نمودن یک خودرو فرسوده می شدند. این امر پس از اعتراض وزارت صمت تنها مختص واردکنندگان خودرو شد و تولیدکنندگان خودروهای سواری هیچ سهمی در از رده خارج نمودن خودروها فرسوده را نپذیرفتند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: یکی از فاکتورهای تعیین زمان اسقاط خودروها، سن آنهاست. سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه نیز برای نخستین بار پس از انقلاب در سال 1387 تعیین شد. سپس در سال 1390 طی مصوبه برنامه کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور با اصلاحاتی روبرو شد. نهایتاً بر اساس ماده 8 قانون هوای پاک که سازمان و سایر دستگاههای اجرایی مکلف به تعیین سن فرسودگی شده بودند؛ آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک در سال 97 ابلاغ شد. اما این آیین نامه در تیرماه 99 طی رای دیوان عدالت اداری براساس نظر شورای نگهبان ابطال شد.
علاوه بر مشکلات فوق (عدم مشارکت خودروسازان در اسقاط و ابطال آیین نامه ماده 8 که کاملا طبق ماده قانونی تدوین شده بود)، در حال حاضر بعلت توقف واردات خودرو، مقدار اسقاط ناوگان مستعمل بسیار اندک است و در واقع تقاضایی برای گواهی اسقاط وجود ندارد و طبق اصل عرضه و تقاضا، بعلت کاهش تقاضای گواهی اسقاط (سند رسمی دال بر اسقاط خودرو طبق مقررات)، قیمت این گواهی بسیار پایین تر از ارزش واقعی آن است.
میرزایی قمی در پایان اظهار داشت: با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو در حال حاضر حتی قیمت خودروهای با سن بالای 20 الی 25 سال نیز افزایش یافته به نحوی که مالکان خودروهای فرسوده انگیزه و تمایلی به از رده خارج نمودن خودروی مستعمل خود ندارند چرا که در قبال اسقاط آن ،گواهی اسقاطی دریافت می نمایند که ارزش بسیار کمتری از قیمت خودروی مستعمل در بازار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/212947/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقیق و تفحص از شرکت شستا و شرکت‌های زیر مجموعه به قوه قضائیه ارجاع شد

دو روی سکه دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته

بازار کار تحت تاثیر هجوم سونامی‌وار هوش مصنوعی

چرا ثبت اطلاعات طلافروشان در سامانه جامع تجارت الزامی شد؟

بخش زیادی از تاریخ این سرزمین به مجاهدت و از خودگذشتگی شهدا بازمی‌گردد

پخت نان با اعمال شاقه!

انسان کریم در حدیث امام علی(ع)

زمانی که می فهمی دیگه به قدر کافی بزرگ شدی!

نقش چربی بازو در سنجش استحکام استخوان‌ها!

پرتاب نخستین انسان ایرانی به فضا تا 5 سال آینده

وزیر ارشاد: وزارت ارشاد باید در تولید پادکست و محتوای جدید هم وارد شود

واکنش کنعانی به بیانیه فرانسه در ارتباط با دو شهروند زندانی فرانسوی در ایران

رئیس قوه قضائیه: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

وزیر خارجه آمریکا وارد پایتخت اوکراین شد

یحیی سریع: در صورت ورود زمینی آمریکا آماده نبرد هستیم

درگیری‌ نیروهای مقاومت با اشغالگران صهیونیست در اردوگاه جبالیا

اردوغان: بیش از 1000 عضو حماس در بیمارستان‌های ترکیه درمان می‌شوند

سرمقاله رسالت/ راه و بیراهه بانک مرکزی در بازار طلا

راهی طولانی تا لبریز شدن کاسه صبر روحانی

انتخاب غیرمنتظره پوتین برای وزارت دفاع

مدیرعامل شرکت نفت: تا قبل از دولت سیزدهم مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی را معطل امر و نهی خارجی‌ها کرده بودند

قیمت بیت کوین و 5 ارز دیجیتال مهم

پشت پرده تعیین دستمزد سال 1403 چیست؟

دیگه ماشینتو کارواش نبر ... اونم با 198 تومن

فوران وحشتناک آتشفشان ایبو در اندونزی

پخت نان با اعمال ساقه!

خنده های دلربای یک عدد امید به زندگی!

تصویر روز ناسا ؛ لکه سیاهی که 250 برابر زمین وسعت دارد

چرا شاهنامه آخرش خوش است؟

گفتگوی متفاوت ناشر اهل یمن با رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره بازداشت زیباکلام: فعلا یک حُکم اجرایی شد

اظهارات واعظی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی: روحانی گفت اگر ماجرا را نگویید من می‌گویم

ملاکی‌شو؛ اولین جشنواره بهاره ملاک

چرا پوتین وزیر دفاع خود را کنار گذاشت؟

ماستمالی سومین پالس انتخاباتی اصلاح‌طلبان به آمریکا

آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان

برگزاری کارگاه فیلمسازی با موضوع "مستند خلاق" در کیش

برنده بزرگ مناقصه اکتشاف نفت و گاز عراق

قبر در بهشت زهرا(س) رایگان شد

پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری خرداد از ساعت 14 امروز

شوک قیمتی در بازار خودرو

رئیس بانک مرکزی برای گسترش همکاری با اتاق بازرگانی اعلام آمادگی کرد

سالانه 25 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود

قیمت طلای جهانی در انتظار سیاست‌گذاری فدرال رزرو

تقویم تاریخ/ لغو امتیاز تنباکو به واسطه فشار ناشی از فتوای "میرزای بزرگ شیرازی"

با رایانه دردسرساز کاوشگر «وویجر 1» بیشتر آشنا شوید

حکیم ابوالقاسم فردوسی کیست؟

عباس امیری‌فر: باز هم قالیباف رئیس مجلس می‌شود

ارزیابی اسلامی از مذاکرات با گروسی در ایران

واکنش رهبر انقلاب به اظهارات یک غرفه‌دار در نمایشگاه: هر روز کتاب‌ها را شارژ می‌کنیم یعنی چه؟