ایران پرسمان

آخرين مطالب

به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به نقلی) انديشه

به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به نقلی)

  بزرگنمايي:

پرسمان نیوز - در اكثر كتب تاریخی بزرگان اهل تشیّع و بعضی از بزرگان اهل تسنّن به این مطلب اذعان شده كه بیت مقدّس فاطمه علیها السلام مورد حمله و یورش قرار گرفته(1) و به نقل بعضی‏ها، تهدید به آتش(2) و به نقل بعضی دیگر به آتش كشیده شد(3) و فاطمه علیها السلام در این حمله و یورش بی‏رحمانه‏ ، به گونه‏ای میان در و دیوار قرار گرفت كه علاوه بر وارد آمدن صدمات سخت بر وجود گران مایه‏اش(4)، فرزند وی نیز سقط گردید(5)، و ضرباتی كه بر پیكرش فرود آمد، بدنش را مجروح و خون آلود ساخت و آثار عمیقی بر حضرت واردشدكه تا لحظه‏ی شهادت پا بر جا بود، و نیز ضربات شدید دیگری بر او وارد شد كه جسم و جان و روح ملكوتی‏اش را به شدّت آزرد(6). در كنار تمام این فشارها و دردها و رنج‏ها، سوگ پدر و گریه‏ی بسیار بر آن حضرت نیز از عواملی بود كه باعث شدّت بیماری آن حضرت می‏شد(7) و از طرف دیگر، ستم و خشونت و مواضع ناجوانمردانه‏ برخی از مسلمان نماها و نیز تحوّل ارتجاعی در سیستم سیاسی و دگرگونی كارها و تغییر اوضاع و شرایط به سود ارتجاع و جاهلیّت(8) را نیز می‏توان از عواملی بر شمرد كه دردها و رنج‏ها را هر لحظه بیش‏تر می‏ساخت و خورشید وجود گل سر سبد آفرینش را به سوی افق مغرب پیش می‏برد. و آن چه آن عزیز را سخت رنج می‏داد و پیكر مطهّرش را ضعیف می كرد، امواج رنج‏ها و دردها و مصیبت‏هایی بود كه هر روز بر آن افزوده می‏شد و این فشارهابود كه بر درد و بیماری برخاسته از صدمات وارده در حمله و یورش دژخیمان حكومت غاصب به بیت مقدّسش، كمك كرد تا بانوی سرفراز گیتی و آفرینش را به بستر شهادت بكشاند.
نحوه‏ شهادت مظلومانه‏ زهرا علیها السلام: به دستور دختر پیامبر، بسترش را به وسط اطاق آوردند و فاطمه علیها السلام پس از تدبیر امور منزل و نظافت و شست و شوی بدن مبارك و لباس هایش، رو به قبله در بستر خویش آرمید. از برخی روایات چنین به نظر می‏رسد كه امیرمؤمنان علیه السلام به همراه دو فرزندش در واپسین لحظات زندگی بانوی جهان هستی، در منزل نبودند و تنها اسماء بنت عمیس در خدمت حضرتش حضور داشت، لحظه‏های آخر فرا می‏رسید و از پی آن، شرایط پرواز روح ملكوتی برترین بانوان هستی فراهم می‏آمد. فاطمه علیها السلام نگاهی عمیق به اطراف افكند و فرمود: درود بر فرشته‏ی وحی، سلام بر پیامبر رحمت و عدالت، بار خدایا مرا به همراه پیامبر گران مایه‏ات برانگیز و غرق در مهر و خشنودیت ساز، و در جوار رحمت و خانه‏ی مهر و منزل گاه سلامت خویش پناه ده. آن گاه فرمود: آیا آن چه من می‏بینم شما نیز می‏بینید؟ پرسیدند مگر شما چه می‏بینید؟ فرمود: این ها، انبوه انبوه، از فرشتگان آسمان‏ها هستند و این نیز فرشته‏ی وحی است و آن هم پدر بزرگوارم پیامبر صلی الله علیه وآله كه می‏فرماید: "دخترم، به نزد ما بشتاب كه آن چه نزد ما برای تو است از دنیا و تمام ارزش های دنیوی بهتر و پسندیده‏تر می باشد. بشتاب به نزد من كه در شوق دیدار توأم... فاطمه علیها السلام لحظاتی چشمان خود را روی هم نهاد و آنگاه فرمود: "سلام بر تو ای دریافت دارنده‏ جان ها به فرمان خدا، هر چه زودتر روح مرا از این تن خاكی زمینی برگیر، سپس فرمود: به سوی تو روانم و ای پروردگار پر مهر؛ نه به سوی آتش. سپس پلك و دیدگان را روی هم نهاد و جهان را بدرود گفت.برخی معتقدند فاصله شهادت زهرا با پدرش 75روز و برخی 95روزبوده است، براین اساس ایامی را به این منظور اختصاص داده و عزاداری می كنندكه به ایام فاطمیه مشهور است.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
- بانوی نمونه، ابراهیم امینی.
پی‌نوشت‌ها:
1) ابن قتیبه الدینوری، الامامه و السیاسة المعروف به تاریخ الخلفاء، ج 2 1 در یك مجلد ص 30، تحقیق علی شیری، ناشر الشریف الرضی، المطبعة امیر، قم ؛ عماد الدین طبری، كامل بهائی، ص 305، از جزء اول كتاب، سوق بین الحرمین، پاساژ مهتاش ؛ احمد بن علی بن ابی‏طالب طبسی، الاحتجاج، دار النعمان، نجف اشرف، ج 1، ص 181، و انتشارات اسوه قم، 1413، تحقیق: ابراهیم بهادری و محمد هادی به.
2) بعد از آنكه عمر با عده‏ای به در خانه علی ـ علیه السلام ـ آمد، گفت: "والذی نفس عمر بیده: لتخرجنّ أو لأحرقنّها علی من فیها، فقیل له یا أبا حفص: إن فیها فاطمة؟ فقال و إن". ابن قتیبه الدینوری، الامامه و السیاسة، قم، منشورات الرضی، 1363 ه ش، ص 12.3) سلیم بن قیس هلالی: ص 868 863 585، تحقیق: محمد باقر انصاری، مؤسسه الهادی، قم، 1415 ه. ؛ مؤتمر علماء بغداد، مقاتل بن عطیة، ص 135 137، دار الارشاد الاسلامی،بیروت 1415 ؛ علی بن حسین مسعودی، اثبات الوصیه، ص 143، نجف اشرف، بصیرتی، قم / شیخ عبداللّه بحرانی اصفهانی، عوالم العلوم، از شاگردان علامه مجلسی، ج 11، ص 443 441 404 400، مدرسه امام مهدی علیه السلام قم، 1363 ش. ؛ ابوجعفر طوسی، تلخیص الشافی، (460 ه( ج 3، ص 76، تحقیق سید حسین بحر العلوم، دار الكتب الاسلامیه، قم 1349 ه.
4) ابراهیم بن محمد بن الجوینی خراسانی، فرائد السمطین (730 (ج 2، ص 35 34، تحقیق شیخ محمد باقر محمودی، مؤسسه المحمودی، بیروت. ؛ محمد بن علی بن الحسین بن بابویه قمی، امالی صدوق، الصدوق (381 ) مؤسسه اعلمی، بیروت، 1400 ه، ص 101 99. ؛ محمد بن حسن حرّ عاملی، اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات، (1104 ه(، ج 1، ص 281 280، علمیه، قم. ؛ طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 216 210. ؛كتاب سلیم بن قیس، تحقیق، محمد باقر انصاری، ص 907 و594 و 586
5) علی بن حسین مسعودی (346 ) اثبات الوصیه، ص 143، نجف الاشرف، بصیرتی قم.؛ ابی الفتح محمد بن عبدالكریم بن ابی‏بكر احمد الشهرستانی، (548 - 479 ه ق(، الملل و النحل، ج 3 2 1 در یك مجلد ص 57، در شرح احوال ابراهیم بن سیار بصری معروف به نظام از متكلمین معروف متزلی، تحقیق محمد سید گیلانی، شركة مكتبة و مطبعة مصطفی البابی الحلبی و اولاده بمصر ؛ ابن ابی الحدید معتزلی، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 135، ملتزم الطبع و النشر، دار المعرفة، دار الكتاب العربی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، لبنان. ؛ عماد الدین طبری، كامل بهائی، جزء اول، ص 309، سوق بین الحرمین، پاساژ مهتاش.؛ نور اللّه الحسینی المرعشی، ج 2، ص 373، منشورات مكتبه الاسلامیه، با تعلیقه آیة اللّه سید شهاب الدین النجفی، به اهتمام حسن غفاری. حقاق الحق و ازهاق الباطل،
6) حسین بابویه قمی، صدوق، امالی، ص 118 101 99، مؤسسه اعلمی، بیروت، 1400 ه./ محمد بن حسن حر عاملی، اثبات الهداة، ج 1، ص 281 280، علمیه، قم. ؛ علی بن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل ابی‏طالب، ج 2، ص 209، مؤسسه انتشارات علامه خیابان حضرتی، المطبعة العلمیة، قم /الشهرستانی، الملل و النحل، ج 3 2 1، در یك مجلد، ص 57، تحقیق سید گیلانی ؛ شیخ ابوالقاسم جعفر بن قولویه، كامل الزیارات، ص 335 332، المطبعة المرتضویة، نجف اشرف 1356 ؛سید هاشم بن سلیمان بن اسماعیل بحرانی، غایة المرام و حجة الخصام، ص 48، انتشارات انجمن آثار ملی، تهران.
7) عسی بن ابی الفتح الاربلی، كشف الغمه فی معرفة الائمة، ج 1، ص 498، و علق علیه سید هاشم الرسولی، تبریز، سوق المسجد الجامع ؛ علی بن حسین بن بابویه قمی )صدوق(، الخصال، ج 1، ص 272، دفتر نشر اسلامی، 1403 قم.؛ علی بن شهر آشوب مازندرانی، مناقب علی ابی طالب، ج 3، ص 362، انتشارات علامه، قم، المطبعة العلمیه، بقم؛ نوراللّه الحسینی المرعشی، احقاق حق، ج 10، ص 438، تعلقة آیةاللّه شهاب الدین النجفی، به اهتمام حسن غفاری، المطبعة الاسلامیة.
8) از جمله می‏توان به غصب فدك توسط حكومت غاصب اشاره نمود. / عماد الدین طبری، كامل بهایی، جزء اول، ص 309، سوق بین الحرمین، پاساژ مهتاش./ ابی الفتح الاربلی، كشف الغمه فی معرفة الائمه، ج 1، ص 478 477 476، علق علیه هاشم الرسولی، تبریز، سوق المسجد الجامع. / بن ابی الحدید معتزلی، شرح نهج البلاغه، ج 16، ص 236، به تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، 1962، دار احیاء الكتب العربیه، عیسی البابی الحلبی و شركاء.
9) السید محمد كاظم القزوینی، فاطمة الزهراء علیها السلام من المهد الی اللحد، ص 617 616 615، الطبعة الاولی (1397 ه 1977 م(دار الصادق‏طبع، نشر، توزیع، شارع الام جیلاس، البنایة المركزیة، الطابق الرابع، بیروت، لبنان ؛ میرزا محمد تقی سپهر، ناسخ التواریخ، در كر فضائل فاطمه زهرا علیها السلام چاپ سوم از انتشارات اسلامیّه، تهران، 1354 ش، ص 223 222 ؛ علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 43، ص 172 183 200، مكتبه اسلامیه، طهران شارع بوذر جمهری، المطبعة الاسلامیه، 1391.؛ علی بن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل ابی‏طالب، ج 3 ص 394، انتشارات علامه، قم، المطبعة العلمیه، بقم.
مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات ـ حوزه علمیه قم




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

علوم سیاسی علم مطالعه امکان‌های پیش روی جامعه است

مطالعه فکر اسپینوزا از منظر تاریخ اندیشه سیاسی جدی شده است

سیاستمداری که دغدغه اجتماعی داشت و به مردم می‌نگریست

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

چرا برخی دوست دارند کانون توجه باشند؟! / عواقب خودستایی چیست؟

ساروخانی: جامعه‌شناسی و کالاهایش در جامعه مصرف نمی‌شود!

بن‌بست عقل با شجاعت آدورنو به سر رسید

توانایی یالوم در ترکیب ادبیات و اگزیستانسیالیسم او را محبوب ایرانیان می‌کند

روانکاوی زاده طبع یک نابغه مرد است!

رویکردهای مادی انگار، نظریات روان شناسی را نارسا و محدودکرده است

اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی یونگ در قبال پرسش‌های انسان‌شناختی

در انقلاب اسلامی ایران همه مردم اعم از شیعه و سنی در صحنه بودند/انقلاب، اساس یک تمدن جدید در مقابل تمدن لیبرال دموکراسی غرب است

جامعه غرب مشکل ایدئولوژیک دارد

ایران و ترکیه می‌توانند یک طرح مشترک برای تمدن اسلامی تدوین کنند

فلسفه‌ورزی یادگیری چگونه مردن است

نویسندگان باید نشاط فکری را در جامعه ترویج دهند

قرآن پیامبر(ص) را رحمه للعالمین می‌داند/ وحدت برای مقابله با دشمن

آثار وحدت در کلام حضرت علی (ع)

شش عنصر موثر در موفقیت بیداری اسلامی و آزادی قدس

اسطوره‌ها در همه اعصار حضور دارند/ضعف علوم انسانی در اسطوره پژوهی

70 سال برنامه ریزی از نگاه اقتصاد دانان

سخنرانی انقلابی علامه مصباح در نقد انجمن حجتیه: وظیفه ی خودشان می دانستند که «شاهنشاه اسلام پناه!» را ترویج کنند/ آیا دفاع از کیان اسلام را هم مشروط به آمدن امام زمان(عج) می دانید؟ / پاسخ اساتید حوزه به اتهام چراغانی موسسه «درراه‌حق» در نیمه شعبان 57

منطق نزاع طبقاتی

عصمت حضرت معصومه

مخمصه هویت

خاستگاه و چیستی موسیقی زیرزمینی از منظر جامعه‌شناسی (بخش دوم)

خاستگاه و چیستی موسیقی زیرزمینی از منظر جامعه‌شناسی (بخش نخست)

تهران؛ شهر بی نماد

طبقه تاجر صفت

سمِ سرگشتگی فقهی

دموکراسی از جاده تغییر اجتماعی می‌گذرد

تراژدی زوال موسیقی

جزئیات اختلاف در سالروز شهادت حضرت زهرا علیها السلام

به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به نقلی)

به مناسبت سالروز وقوع جنگ جمل

به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله سید محمد حجت كوه كمری موسس مدرسه حجتیه

کلانشهر و نگرش دلزده

به مناسبت سالروز رحلت فقیه نامدار آیت الله العظمی سیداحمد خوانساری

چه دین و ایمانی اجازه کشتار نمازگذاران را می دهد؟

نظر قرآن كريم درباره نهضت توليد علم و جنبش نزم افزاري را بيان فرماييد.

حضرت هود (ع) که بود؟ و قوم او چه مشخصه اي داشتند؟

آدم و حوّا در بهشت

ماجراي ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و قتل هابيل

مزه گوشت برادر مرده

جانشين نوح (ع) که بود؟

ماجراي ساخت كشتي و حوادث بعد از آن

مشخصات نوح (ع) و قوم او

مشخصات ادريس (ع) و هدايت مردم

آفرينش حضرت آدم (ع)

فلسفه فضيلت روزه در ماه رجب