ایران پرسمان

آخرين مطالب

ایران به دنبال کشف چارچوبی برای همکاری با روسیه، چین و هند می‌گردد/انگیزه‌ی اصلی همکاری‌های چندجانبه‌ی امنیتی برنامه‌ی پسا برجامی «ترجیح شرق به غرب» چیست؟ /غول‌های آسیاسی برای مبارزه با آمریکا به کمک تهران می‌آیند؟ سیاست روز

  بزرگنمايي:

پرسمان_ایران با برگزاری اولین نشست «گفتگوهای امنیتی منطقه‌ای‌»اش در اواخر سپتامبر 2018 که با شرکت مشاوران امنیت ملی کشورهای روسیه، چین و هند برگزار شد، گامی مهم به سوی شکل‌دهی به چارچوب همکاری‌های امنیتی در منطقه‌ی اوراسیا در مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا برداشت. ظاهراً قرار بود نشست به مبارزه با تروریسم در افغانستان اختصاص داشته باشد اما بیانیه‌ی پایانی نشست بیانگر موضوعات گسترده‌ای از جمله از سوریه تا همه‌ی آسیای مرکزی می‌شد.

اگرچه ایران هم به لحاظ تاریخی هم به لحاظ جغرافیایی ذاتاً یک قدرت اوراسیایی است، تهران در تعامل با همسایگان شرقی خود مشکلاتی داشته است. سیاست «نگاه به شرق» ایران در دوره‌ی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد (2005-2013) علیرغم روابط تجاری قوی با چین و روسیه، در شکل‌دهی به یک اتحاد بین مسکو و پکن و تهران حول یک سیاست ضد آمریکایی به مشکل بر خورد. برنامه‌ی پسا برجامی «ترجیح شرق به غرب» ایران در یک چارچوب چند جانبه برای همکاری‌های جمعی امنیتی که شامل روسیه، چین و هند می‌شود این بار به دنبال موفقیت بیشتر است.

اگرچه روسیه، چین و هند ایران را به‌عنوان یک کشور شیعه به عنوان شریکی طبیعی در مبارزه با تهدید مشترک گروه‌های افراط‌گرای سنی می‌بینند، بند 9 بیانیه پایانی گفتگوهای امنیتی منطقه‌ای انگیزه‌ی اصلی همکاری‌های چندجانبه‌ی امنیتی را رقابت بر سر ساختار در حال ظهور ارتباط تجاری اوراسیایی بیان می‌کند. بند 9 بیان می‌کند «یکی از اهداف» چنین همکاری‌هایی «توسعه اقتصادی و تجاری» شامل « برقراری راه‌های تجاری امن با استفاده از زیرساخت‌های موجود و همچنین ایجاد زیرساخت‌های جدید» است.

برای پکن مسیر عظیم تجاری اوراسیا – کمربند و جاده ابریشم- ایران گره‌گاه مهمی در مسیر راه‌آهن چین به اروپا است که از قلمرو روسیه عبور نمی‌کند. مسیر برنامه‌ریزی شده‌ی فعلی چین از طریق راه‌آهن باکو – تفلیس- قارص نیازمند عبور از عرض دریای خزر از آسیای مرکزی به آذربایجان است. یک ارتباط راه‌ آهنی از طریق ایران می‌تواند یک مسیر پیوسته‌تر و مقرون به صرفه‌تر فراهم می‌کند. مرتبط شدن به راه‌آهن شمال –جنوب ایران می‌تواند یک محور عمودی ضروری باشد که کریدور شرق به غرب چین را به خاورمیانه و دریای عرب متصل می‌کند. در طی ژانویه و فوریه‌ی 2016، اولین محموله‌ی قطار باری بین ایران و چین سفرش را که از استان شرقی چجاینگ در جنوب شانگهای شروع کرده بود فقط در عرض 14 روز به ایران به پایان رساند که دو سوم زمان سفر دریایی از شانگهای به بندرعباس است.

در حالی که ایران و هند به طور سنتی در افغانستان علیه پاکستان متحد بوده‌اند، سرمایه‌گذاری جدید هند در بندر اقیانوسی چابهار و ارتباط‌های حمل‌ونقلی در آسیای مرکزی در اصل به انگیزه‌ی رقابت اقتصاد با چین در کریدور بین‌المللی شمال – جنوب انجام شده است. در حالی که دسترسی هند به آسیای مرکزی از طریق پاکستان مسدود شده است، بندر چابهار و کریدور حمل و نقل شمال –جنوب از طریق ایران و افغانستان می‌تواند دهلی‌نو را به بازارهای آسیای مرکزی، روسیه و نهایتاً بازارهای اروپایی متصل کند که این کار می‌تواند هند را به شکلی مؤثر برای رقابت با چین آماده کند. بندر چابهار، در فاصله‌ی 72 کیلومتری غرب بندر گوادر پاکستان که چین آن را ساخته قرار دارد و به عنوان دسترسی اقیانوسی هند به کریدور شمال – جنوب تخمین زده می‌شود که 30 درصد مقرون به صرفه‌تر است از مسیر سنتی دریایی از طریق دریای سرخ، کانال سوئز و دریای مدیترانه‌ای است.

روسیه هم در کریدور شمال – جنوب منافع مشترکی با هند دارد گرچه دغدغه‌ی فوری‌تر روسیه تضمین نفوذ روسیه بر قفقاز جنوبی و حوضه‌ی دریای خزر است. موفقیت شراکت نقل و انتقال انرژی ترکیه با آذربایجان، آنکارا را قادر ساخته است که نفوذش را در قفقاز جنوبی گسترش دهد و آن را به ترکمنستان و دیگر جمهوری‌های آسیای مرکزی تسری دهد. گسترش بالقوه‌ی نفوذ آنکارا در میان ترک‌های قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی، همین طور ترک‌های داخل مرزهای روسیه و چین، برای چین و روسیه یک چالش پایدار محسوب می‌شود. در رقابت برای نفوذ در لبه‌ی جنوبی سرزمین‌های وسیع اوراسیا، ناحیه‌ای که شامل خاورمیانه و قفقاز می‌شود، ایران یک شریک غیرقابل جایگزین برای روسیه، چین و هند است. در مقابله با تحریم‌های بین‌المللی به رهبری آمریکا، تلاش‌های تهران برای توسعه‌ی همکاری‌های چند جانبه‌ی امنیتی چارچوبی را فراهم کرده که در آن غول‌های آسیایی می‌توانند با ایران شراکت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/15085/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای زنده شنیدنی قطعه «طلع البدر»

قاری بین المللی «کریم منصوری»؛ آیه ای که قبل مرگ تلاوت می‌کنم

تلاوت زیبای شاگرد کریم منصوری

بازیافت زباله‌های پلاستیکی با سلولزهای گیاهی

نشود فاش کسی آنچه میان من و تو ست

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

گردشگری/ تصاویر غم‌انگیز از فروریختن یک عمارت تاریخی

تلاوت بهشتی «کریم منصوری»

تصویری که باعث بغض و شرمندگی مجری شد

دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف

وقتی لاریجانی پای امیرحسین ثابتی را به دادگاه کشاند

سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه

آمریکا: بازگشت آرامش میان اسرائیل و لبنان بسیار اهمیت دارد

حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق

لحظه تماشایی پرواز یک طاووس

ساحل دستیر در هرمزگان

یک عارضه عصبی نادر؛ مردی که چهره دیگران را به‌شکل «شیطانی» می‌بیند

افشای رازهای جهان به زبان طنز

از گوشهٔ بامی که پریدیم ، پریدیم

تصاویری از بهزاد نبوی، مصطفی معین و شریعتمداری در یک مراسم

ستاد انتخابات کشور: در روز انتخابات 1254 نفر دستگیر شدند

دیدار نوروزی وزیر دفاع با قالیباف

دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور

پس‌لرزه‌های جنگ در دو گوشه جهان

احمدی‌نژاد منتظر انتخابات 1404 است؟

تلاوت زیبای دختر بچه خردسال در برنامه محفل

ضربات کاری گوسفندان به چوپان نگون بخت

آیا Starship به انتقال انسان به مریخ موفق خواهد شد؟

سردار شکارچی: ملت‌ها از دولتمردان خود بخواهند سفارتخانه‌های رژیم اسرائیل را تعطیل کنند

رئیسی در دیدار با نخاله: انفعال سران برخی کشورهای اسلامی در قبال فلسطین، موجب تأسف است

آمریکا تمام اطلاعات حمله تروریستی مسکو را به روسیه نداد

بازداشت افراد مرتبط با داعش در افغانستان

پوتین در کمین ناتو

گوناگون/ شرح دعای سحر؛ سلطنت مطلق از آن خداست

تولید ارزان‌قیمت الکتروکاتالیست‌هایی برای عرضه هیدروژن سبز

به ادب با همه سر کن

عکس سفیر ایران با یک زن خارجی جنجالی شد!

حدادعادل: نوه‌هایم در پیش‌بینی فوتبال قائل به پیغمبری من هستند!

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

عاملان حمله اخیر مسکو تروریست اعلام شدند

«محمد مصطفی» نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد

مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در حومه دمشق

زهرا شجاعی، زنی که «زنان» و «بانوان»‌ را جانشین «خواهران» کرد

تفاوت عجیب فرهنگ کشورهای مسلمان با سایرین

طراحی شبیه‌ساز آموزش پزشکی با قابلیت ویزیت مجازی بیماران

شعرخوانی چند بیت از مولانا از زبان الهی قمشه ای

رهبر انقلاب در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: رژیم صهیونیستی قادر به شکست نیروهای مقاومت نیست

بررسی معطلی 10 ساله برخی از توافقات و قراردادهای بین‌المللی با حضور رئیسی

قالیباف: عملیات طوفان‌الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین، جهان اسلام و تمام دنیا است

امیرعبداللهیان: رایزنی‌ها با ترکمنستان در زمینه انرژی و ترانزیت ثمربخش بود