ایران پرسمان

آخرين مطالب

بودجه 40 میلیارد تومانی شلمچه - بصره این خط آهن را به کجا می‌رساند؟ اقتصاد روز

بودجه 40 میلیارد تومانی شلمچه - بصره این خط آهن را به کجا می‌رساند؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / در لایحه بودجه 1403 برای کمک به طرح احداث راه‌آهن شملچه - بصره، 40 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و با آغاز این طرح از شهریورماه سال گذشته، باید دید این خط ریلی اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد. 
برای کمک به طرح احداث راه‌آهن شملچه - بصره در جدول اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) دستگاه‌های اجرایی در لایحه بودجه 1403، بالغ بر 40 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره از 20 سال گذشته مطرح بوده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، این پروژه‌ بارها به تعویق افتاده است.

آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه - بصره در سال 1400، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ به‌خصوص اینکه مسیر مورد نظر برای ساخت راه‌آهن میان دو کشور به مین‌روبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی - وزیر فقید راه و شهرسازی - دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند.
البته در این میان از گوشه و کنار هم اخباری مبنی‌بر عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده می‌شد؛ اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسئولان جمهوری اسلامی کشور از جمله مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی - و سید میعاد صالحی - مدیرعامل شرکت راه‌آهن - به پیگیری‌ها درباره این پروژه ادامه دادند.
فروردین‌ماه سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه - بصره و پل متحرک توسط دو کشور خبر داد و در عین حال اعلام شد که عراق وعده داده بابت احداث این پروژه 215 میلیارد دینار عراقی هزینه کند. همچنین اینطور مطرح شد که کشور عراق به انجام این پروژه در سال 2023 تاکید کرده است؛ هرچند که به نظر می‌رسد فرآیند احداث خطوط ریلی در این ناحیه تا کنون به مین‌روبی زمین‌ها محدود شده است.
درنهایت شهریورماه سال گذشته عملیات اجرایی 32 کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره در نقطه صفر مرزی در خاک عراق، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر عراق آغاز شد. همان زمان اعلام کرد طبق تفاهم امضاشده، برای کل پروژه بدون در نظر گرفتن مدت زمان ساخت پل، 18 ماه در نظر گرفته شده است. مدت زمان احداث پل بازشو به طور موازی، حدود 18 ماه تا حداکثر 2 سال اعلام شده.
در آخرین اظهار نظرات درباره راه‌آهن شلمچه - بصره، سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت‌ راه‌آهن- فروردین‌ماه سال جاری بیان کرد: سال گذشته راه‌اندازی قطار ترکیبی ایران - کربلا به‌صورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راه‌آهن شلمچه - بصره است و اکنون در حال مین‌روبی زمین‌های باقی‌مانده هستیم.
به گفته او، طی جلساتی که برگزار شده، مقرر شده زمین این مسیر ریلی را برای احداث به ایران تحویل ‌دهند. 
هرچند این مسیر به گفته مقامات عراقی، نمی‌تواند برای انتقال کالا مورد استفاده قرار گیرد که دلیل آن دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین‌شده است؛ اما با راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره، این مسیر می‌تواند به‌عنوان یک مسیر خوب برای جابه‌جایی زائران ایرانی به‌سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود؛ همچنین زائران عراقی می‌توانند با استفاده از قطار به ایران سفر کنند و به شهرهای زیارتی قم و مشهد مشرف شوند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1117678/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

موتور خودروهای برقی روشن شد

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

با کریمان کارها دشوار نیست

تصاویری زیبا و متفاوت از گل‌آرایی حرم مطهر رضوی

حال و هوای حرم رضوی هنگام زیباسازی صحن ها به مناسبت ولادت امام رضا(ع)

صوت/ خواننده‌ای که فکر کرد لایق آوازخوانی برای امام رضا(ع) نیست

چگونه قرآن بخوانیم؟

با هر زبون و گویشی؛ تولدتون مبارک آقا جان

کجای جهان را چنین جایی است؟

آشنایی با زندگانی و سیره امام رضا(ع)

گوناگون/ موزه‌هایی که حداقل یک‌بار در طول عمر باید دید

خدام درحال گل‌آرایی زیبای پنجره‌ای رو به آسمان...

وقتی بجای شش موتور بیست هزار موتور سوار برای دیدن کودک سرطانی می‌آیند!

اینشتین در مورد منطقه عجیب اطراف سیاهچاله‌ها درست می‌گفت

تأثیر مطالعه بر سلامت روان

وزیر ارشاد: بیش از 75 درصد مردم ایران از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند

متکی: به چیزی جز ریاست مجلس فکر نمی‌کنم

گزارش صداوسیما از جزئیات سفر رئیس جمهور به آذربایجان و دیدار با علی‌اف

کاندیدای نایب رییسیِ مجلس: دو گزینه مطرح ریاست از من درخواست داشتند که کمکشان کنم

تندروهای کابینه نتانیاهو خواستار انحلال شورای جنگ شدند

حمله پهپادی اوکراین به مینی بوس حامل غیرنظامیان در خرسون

جان فیتسو دیگر در خطر نیست

راهبه‌ها دور پاپ حلقه زدند و دستش را بوسیدند

اردوگاه جبالیا زیر بمباران ارتش رژیم صهیونیستی

موضع‌گیری جدید اردن درباره غزه

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

مهر مدعی شد: حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

آغاز به کار نخستین خط مونوریل معلق تجاری چین

نوجوان عاشق امام رضا(ع) به آرزویش رسید

آنباکس آیفون 14 پرومکس گلد با طلای 24 عیار

گوناگون/ عجیب اما واقعی؛ در این کشور هیچ باغ‌ وحشی وجود ندارد!

گونه‌های خروس سیاه در کشور آذربایجان

آبشار نگین دشت شیمبار

تصویر روز ناسا؛ شفق شمالی آسمان

طرح جدید ناسا برای ساخت اولین موتور هیبریدی-الکتریکی موشک

نمایشگاه کتاب دوحه میزبان رونمایی از مصحف مشهد رضوی

متکی: آقای رئیسی الا ماشاءالله قول می‌دهد اما...

زمان انتخاب رییس فراکسیون انقلاب اسلامی اعلام شد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید وارد تل‌آویو شد

ترکیه پیر می‌شود

بازگشت طلا به مسیر افزایش قیمت؛ سکه کانال 40 میلیون را پس گرفت

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

لایحه جداول بودجه 1403 به مجمع تشخیص رفت

وزیر نیرو: ایران جزو چهار کشور دنیا در حوزه سدسازی است

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

ریزش سنگین بورس با کاهش 62 هزار واحدی شاخص کل