ایران پرسمان

آخرين مطالب

این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند! خردنامه

این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /رنگ‌های سمی به‌کاررفته در جلد کتاب‌های قرن نوزدهم می‌توانند به مسمومیت شدید و حتی مرگ افرادی منجر شوند که به آنها دست می‌زنند.
دانشمندان آثاری از ماده شیمیایی سمی آرسنیک در جلد بیش از 200 کتاب از سراسر جهان یافته‌اند.
به نقل از دیلی میل، کتاب‌های قدیمی قرن نوزدهم دارای جلدهای سبزرنگ با سطوح نگران‌کننده‌ای از آرسنیک هستند که باعث شد برخی از کتابخانه‌ها آنها را از قفسه‌ها حذف کنند.
پژوهشگران «دانشگاه دلاور»(University of Delaware) با استفاده از اشعه ایکس برای آزمایش ترکیبات شیمیایی، سطوح جیوه و سرب را نیز در کتاب‌های دارای جلد قرمز و زرد شناسایی کردند.
دانشمندان اکنون به مردم هشدار می‌دهند که مراقب آثار آلوده باشند و می‌گویند که قرار گرفتن در معرض آنها می‌تواند به مشکلات تنفسی، ضایعات و سرطان منجر شود.
ناشران عصر ویکتوریا در اوایل دهه 1800 تولید انبوه کتاب را آغاز کردند اما هزینه بسیار زیاد شد زیرا کتاب‌ها با جلدهای چرمی تولید می‌شدند. ناشران کتاب در عوض جلدهایی را برای کتاب‌ها تولید کردند که حاوی رنگ سبز بود و می‌توانست جایگزین ارزان‌تری برای چرم باشد اما نمی‌دانستند که آرسنیک مورد استفاده برای ساختن رنگ می‌تواند کشنده باشد.
ناشران ترجیح دادند برای جذب خوانندگان از رنگ‌های روشن مانند نوعی رنگ سبز استفاده کنند که به نام سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شیله مشهور است. نام سبز شیله از نام «کارل ویلهلم شیله»(Carl Wilhelm Scheele) داروساز آلمانی-سوئدی گرفته شده است. کارل ویلهلم شیله در سال 1775 کشف کرد با مخلوط مس و آرسنیک می‌تواند یک رنگ سبز چشم‌نواز را ایجاد کند. شیله نهایتا به دلیل قرار گرفتن در معرض جیوه، آرسنیک و سایر ترکیبات شیمیایی جان خود را از دست داد.

ایران پرسمان


کتاب‌های سمی امروزه هنوز در کتابخانه‌ها وجود دارند و در میان انبوهی از سایر کتاب‌ها در مؤسسات سراسر جهان پنهان شده‌اند. هر بار که یکی از آنها کشف می‌شود، برای تحلیل بیشتر در محیط قرنطینه‌شده قرار می‌گیرد.
هفته گذشته، کتابخانه ملی فرانسه چهار کتاب با جلد سبز زمردی را که گمان می‌رفت حاوی آرسنیک باشند، حذف کرد و اگرچه آسیب‌های ناشی از آنها احتمالا جزئی هستند اما کتابخانه پیش از این که دوباره آنها را در قفسه‌ها قرار دهد، در حال انجام دادن آزمایش‌هایی است. مقامات کتابخانه ملی فرانسه گفتند: ما این آثار را در قرنطینه قرار داده‌ایم و یک آزمایشگاه بیرون از کتابخانه مشغول تحلیل آنهاست تا میزان آرسنیک موجود در هر جلد را ارزیابی کند.
قرار گرفتن در معرض آرسنیک با افزایش علائم تنفسی، ضعف عملکرد ریه و بیماری مزمن ریوی مرتبط است اما قرار گرفتن در معرض این ماده در بلندمدت می‌تواند به بروز ضایعات پوستی و سرطان منجر شود.
پژوهشگران، «پروژه کتاب سمی»(Poison Book Project) را در سال 2019 آغاز کردند و در این پروژه به آزمایش صدها جلد کتاب پرداختند تا فلزات سنگین از جمله سرب، آرسنیک و کروم را در آن پیدا کنند.
همچنین، آنها دریافتند که کتاب‌هایی با جلد قرمزرنگ حاوی نوعی ماده‌ معدنی موسوم به «سینابر»(Cinnabar) هستند که به نام سولفید جیوه نیز شناخته می‌شود و رتبه بالایی را در فهرست مواد سمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا دارد. این رنگ قرمز که قدمت آن به هزاران سال پیش می‌رسد، می‌تواند به مسمومیت با جیوه منجر شود. مسمومیت با جیوه، آسیب عصبی و کلیوی و مشکلات تنفسی را به همراه دارد.

ایران پرسمان


پژوهشگران دریافتند که کتاب‌های دارای جلد زرد نیز حاوی کرومات سرب هستند که در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد. با وجود این، رنگ زرد به اندازه کتاب‌های قرمز یا سبز باعث نگرانی نمی‌شود زیرا به آن اندازه محلول نیست و همین ویژگی، جذب آن را از راه دست زدن به جلد دشوار می‌کند.
افرادی که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند یا ممکن است کتاب‌هایی با پوشش آرسنیک در خانه داشته باشند، باید با پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به کتاب و شستن دست‌ها، اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی انجام دهند. کسانی که کتاب‌ها را در اختیار دارند باید آنها را در پوشش پلاستیکی قرار دهند تا از پوسته‌پوسته شدن جلد سمی کتاب جلوگیری شود.
در دهه‌های پس از کشف رنگ زمردی و پاریسی، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ افراد پس از تماس طولانی‌مدت با اقلام پوشیده‌شده در این رنگ منتشر شد. این گزارش‌ها شامل مسمومیت ناشی از شمع‌ در مهمانی‌های کریسمس، مسمویت افرادی که لباس‌های سمی سبزرنگ به تن داشتند و مسمویت کارگران کارخانه پس از رنگ کردن زیورآلات بود که در نهایت به تشنج دچار می‌شدند و استفراغ می‌کردند.
«هیلی وبستر»(Hayley Webster) مدیر کتابخانه «موزه ویکتوریا» گفت: کتاب‌ها به طور سنتی به عنوان اشیای نسبتا ایمن در نظر گرفته می‌شوند. اکنون احساس می‌کنم چیزهای بیشتری وجود دارند که باید یاد بگیرم و بدانم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1115517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت شکر چند است؟

ریشه‌های پنهان شکست دولت در سیاست «مالیات بر خانه های خالی»

سنگ کاغذ قیچی با نسخه جدید ChatGPT

اینجوری ننویس!

فرمانده نیروی دریایی ارتش: نسل‌های آینده از شب «وعده صادق» قصه‌ها می‌گویند و می‌خوانند و به آن می‌بالند

شلیک انبوه موشک‌های حزب‌ الله به سمت سرزمین‌های اشغالی

رخنه مبارزان قسام به پشت خطوط نظامیان صهیونیست

برخورد خشن پلیس بلژیک با معترضان حامیان فلسطین

سیاست‌های مالیاتی چگونه طبقه متوسط را هدف گرفته است؟

افزایش قیمت بیت کوین تا 66 هزار دلار

قیمت جهانی طلا بازهم بالا رفت

همگام با کاهش نرخ ارز، سکه و طلا دوباره ارزان شد

آغاز تجارت برق بین ایران و ترکیه

هم اکنون؛ بارش باران در حرم مطهر رضوی(ع)

کریمان خوب می دانند آداب کرامت را...

ویدئویی جالب از خط تولید خودکار بیک در فرانسه

فیلمی دیدنی از عبور پلنگ و توله‌هایش از جاده

حکمت/ کمکی که محبوبیت می‌آورد

بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور

«به بلندای آن ردا» رمان سید علی شجاعی به چاپ ششم رسید

واکنش روابط عمومی دفتر روحانی به ادعاهای معاون رئیسی درباره پرونده مفقود شدن فرش‌های سعدآباد

هشدار عارف نسبت به رواج و تشدید خشونت در جامعه

سخنگوی کمیسیون اصل 90: از نظر مجلس هرگونه توافق با آژانس فقط در محدوده پادمان امکان‌پذیر است

معاون سیاسی امیرعبداللهیان: بریکس، پیشران اراده جمعی برای چند جانبه‌گرایی است

دلایلی که زیباکلام در آخرین کتابش درباره علت بازداشت نشدنش آورد

شهادت جوان فلسطینی در کرانه‌باختری

ربات فضانوردی که به زودی به ایستگاه فضایی چین می‌رود

خبر تازه درباره فعالیت دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

داستانک/ می‌خواهم شاگرد مکانیک شوم

صخره “فیل” در بیابان ربع الخالی عربستان سعودی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در هفته آینده

استحکام جالب پوست آناناس در برابر گوی هزار درجه‌ای

یک سرخس جنگلی تو جنگلهای برزیل که میتواند تتوی چند روزه ایجاد کند

گزارش صداوسیما از اولین روز سفر استانی رئیس جمهور به استان مازندران

تایلند کشته شدن دو اسیر خود در غزه را تأیید کرد

چگونه لابی‌های باکو، آمریکا را علیه ایران می‌شورانند؟

رشد 86 درصدی خروج سرمایه از بورس

آنان که بخاطر دنیا، علی (ع) را کنار گذاشتند دنیا را هم از دست دادند

تصاویری پربازدید از مسابقه بین گربه‌ها برای دویدن روی تردمیل

گریه و زجر کشیدن تلخ یک کودک چینی زیر تمرینات سخت

تجهیز «ChatGPT» به حافظه دائمی

گلایه‌ خطیب نماز جمعه تهران از مجلس برای تصویب تعطیلی شنبه‌ها

پلیس فرانسه یک فرد مسلح را به ضرب گلوله کشت

حمله بالگرد رژیم صهیونیستی به ماهیگیران در دریای غزه

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

توجه به بدن و آراستگی ظاهری نباید افراطی باشد

فرار بزرگ! خرگوش‌ها چگونه از دست شکارچیان فرار می‌کنند؟

ربات جای مربی مهدکودک را گرفت!

«خوابیدن» سموم مغز را دفع نمی‌کند!

نابغه‌ ایرانی که نامش در کنار نام نیوتن و پاسکال ثبت شده است