ایران پرسمان

آخرين مطالب

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟ تحلیل روز

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر /متن پیش رو در پیام ما منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سفر استانی ریاست جمهوری به استان سمنان دربارهٔ موضوع حفاظت یوزپلنگ آسیایی گفته است: « روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی بر خلاف آن‌چه که گفته می‌شود، لاک‌پشتی نیست و در برخورد با طبیعت و موجود زنده باید همهٔ جوانب به‌درستی سنجیده شود. نصب دوربین کنترل سرعت و اطلاع‌رسانی گسترده و مشارکت مردمی در حفاظت از محیط‌زیست افزایش پیدا کرده است و مدیریت و احیای یوزپلنگ آسیایی طرح ملی است.»
در مورد این اظهارات نکات قابل تأملی وجود دارد که بنا بر سابقهٔ فعالیت در این زمینه تلاش می‌کنم آنها را به‌شکلی مستدل بررسی کنم.
به استناد مطالعات و مشاوره با متخصصان شناخته‌شدهٔ بین‌المللی، موثرین راه کاهش تصادفات جاده‌ای حیات‌وحش نخست ایجاد مانع در ترکیب با سازه‌های عبوری است که در مورد این جاده می‌تواند فنس‌کشی و بهسازی آبگذرهای موجود برای عبور حیات‌وحش و به‌طور خاص یوزپلنگ آسیایی باشد. 
کاهش سرعت در ترکیب با روشنایی هم می‌تواند در مناطق با خطر کمتر به‌کار گرفته شود.
همین بررسی‌های نشان می‌دهد اقداماتی نظیر فرهنگ‌سازی، نصب تابلوهای هشدار و… مطلقاً در کاهش تصادفات بی‌اثر هستند. 
بنابراین به سازمان حفاظت‌محیط‌زیست در فاصلهٔ کوتاهی پس از نخستین تصادف دور جدید در میانهٔ تابستان 1401 اعلام شد که برای کاهش تصادفات جاده‌ای حیات‌وحش باید اقدامات زیر به‌ترتیب اولویت در بخش‌های مختلف مسیر 80 کیلومتری حد فاصل میامی و سبزوار اجرا شود:
1- فنس‌کشی استاندارد (استانداردها مشخص شده‌اند) و بهسازی آبگذرها در دو بخش مسیر مجموعاً به طول 40 کیلومتر مسیر (حداقل 80 کیلومتر فنس‌کشی در دو سمت نیاز است).
2- نصب روشنایی در بخش‌های باقی مانده و خارج فنس‌کشی، خصوصاً محدوده‌های ابتدایی و انتهایی فنس.
3- کاهش سرعت تا سطح 80 کیلومتر بر ساعت و نصب دوربین‌های ثبت سرعت متوسط در کل مسیر.
جلسات متعدد با وزارت راه سرانجام در میانهٔ زمستان منجر به نتایجی حداقلی شد که در آن تأمین روشنایی حداقل پنج کیلومتر مسیر توسط این وزارت‌خانه تعهد شد. تعهدات دیگری نیز از جمله تمهیدات آرام‌سازی و نصب تابلوی هشدار و فرهنگ‌سازی در آن جلسه توسط وزارت راه پذیرفته شد که بی‌اثر بود. آنها همان زمان توسط ما و دیگران به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام شد. در فروردین 1402 یک یوز مادهٔ باردار دیگر در این جاده قربانی تصادف شد. این تصادف دوباره تلاش‌ها را به‌جریان انداخت و مقرر شد مسیری 10 کیلومتری در دو بخش روشن شود و در ابتدای شهریور 1402 هم وزارت راه طی نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه با کسر 20 میلیارد تومان از بودجهٔ خودش و اختصاص آن به سازمان حفاظت محیط‌زیست برای فنس‌کشی موافقت کرد. در جلسهٔ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نیز با کاهش سرعت این محور تا سطح 90 کیلومتر برای یک سال موافقت شد. حالا می‌شود بهتر فهمید که از این موارد حداقلی چه میزانی اجرایی شده تا دریابیم که آیا این روند لاک‌پشتی است یا خیر؟
1- در حال حاضر تنها دو محدودهٔ کوتاه 1.5 کیلومتری و مسیر کوتاه‌تر از یک کیلومتر در این جاده روشن شده یعنی چیزی حدود 25 درصد تعهدات پذیرفته شده و 6 درصد میزان مورد نیاز روشنایی. 
2- بر خلاف هیاهوی بسیار، تا این لحظه حتی یک سانتیمتر فنس توسط حامی مالی اجرای این فنس‌کشی است نصب نشده و تنها محل نصب تعدادی پایه در زمین مشخص شده تا هیاهوی فنس‌کشی در حد اقدامی نمادین مانند همیشه باقی بماند، یعنی صفر درصد میزان مورد نیاز.
3- کاهش سرعت تنها برای یک سال تا سطح 90 کیلومتر بر ساعت به‌صورت نقطه‌ای و نه سنجش سرعت متوسط خودروهای عبوری اجرایی شده است. 
4- آن بودجهٔ 20 میلیاردی هم تا این لحظه محقق نشده و در این زمان چیزی حدود 30 درصد ارزشش را از دست داده است.
5- همان‌طور که گفته شد، نصب تابلو و سایر اقدامات در جهت فرهنگ‌سازی نیز عملاً تنها به درد نمایش می‌خورد و نه کاهش تصادفات. 
این یعنی در فاصلهٔ زمانی دو سال، عملاً چیزی کمتر از 6 درصد یکی از سه اقدام اساسی و موثر مورد نیاز برای ایمن‌سازی انجام شده و حالا راحت‌تر می‌توان قضاوت کرد که آیا این روند لاک‌پشتی است یا نه؟
دربارهٔ سایر موارد مطرح‌شده از جمله ملی‌بودن این پروژه و خروج دام نیز نکات مهمی می‌توان مطرح کرد از جمله این‌که:
در تخلفی آشکار به دامدار اجازه داده شده است در تنها مرتع آزاد شده در این منطقه در دو سال گذشته، مجدداً حضور یابد. 
همچنین ادارهٔ محلی و متکی به‌فرد پروژهٔ تکثیر در اسارت در سه سال پیاپی منجر به شکست شده و احتمالاً پیامد‌های سزارین پر بحث ایران و ادارهٔ غیراستاندارد سایت تکثیر عملاً این پروژهٔ مهم ملی را با شکست قطعی روبه‌رو کرده است.
در زمینهٔ زیستگاه نیز در حالی‌که عملاً شتر در توران جولان می‌دهد و این موضوع و ضررهای آن مکرراً به سازمان حفاظت‌محیط‌زیست اعلام شده طرح‌های عجیب احیای طعمه بدون ریشه‌یابی دلایل کاهش طعمه در منطقه اجرا شده که سرنوشت آن را همکاران آقای سلاجقه حتماً بهتر می‌دانند. 
در مجموع این موارد نشان می‌دهد که پروژهٔ ملی احیای یوزپلنگ آسیایی تحت مدیریت آقای سلاجقه بیشتر یک شکست تمام‌عیار است و حتی پیشرفت لاک‌پشتی نیز نداشته است. 
پی نوشت: سابقهٔ تلاش‌ها برای ایمن‌سازی این جاده سال‌های ابتدایی دههٔ 90 باز می‌گردد و به‌دلیل اینکه خارج از دورهٔ مدیریت ایشان بوده، از ذکر آن صرف‌نظر کردم. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1112493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

روضه خوانی سید مجید بنی فاطمه در شب شهادت امام جعفر صادق (ع)

داده‌های 22 ساله‌ی رصدخانه‌ی پرتو ایکسِ «چاندرا»از سحابی crab

شعری زیبا از عطار نیشابوری

محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در سراسر کشور

حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه

ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری

حمایت دانشجویان دانشگاه نیومکزیکو از فلسطین

ناگفته‌های استاد بازداشت شده در اعتراضات آمریکا

نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

مداحی حاج محمود کریمی در شب شهادت امام جعفر صادق(ع)

کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم

نگاه نزدیک کاوشگرِ استقامت به صخره ای در مریخ

دره مرگ نمرده بود،خوابیده بود

عکس قدیمی احمدی‌نژاد و سعید جلیلی در بازگشت از آمریکا

آتش‌‌سوزی در کارخانه صنایع نظامی آلمان

اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را 9.5 میلیارد دلار اعلام کرد

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

ترفندی جالب و عجیب روی تخم‌مرغ

رشیدی کوچی: همان‌هایی که بیرون از مجلس موافق صیانت بودند، وارد مجلس آینده شده‌اند

گزارش «فارس» از تناقض‌های اسناد بی‌بی‌سی دربارۀ نیکا شاکرمی

کامرون ایده ماکرون در مورد اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد

سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود

تجمع دانشجویان فرانسه در اعتراض به جنگ علیه غزه

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

حمید معصومی‌نژاد وارد ایران شد

تصویر روز ناسا؛ کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم

رک بگویم از همه رنجیده‌ام

محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

آنروا: روزانه 37 کودک در غزه مادر خود را از دست می‌دهند

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

وصف شرح حال امام جعفر صادق(ع) در آخرین لحظات عمر

رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین

شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

روضه در شب شهادت امام جعفر صادق (ع)

تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد

درهر قفسی کلید امیّدی هست

خاطرات هاشمی رفسنجانی؛ اصرار به آیت‌الله برای کاندیداتوری در انتخابات

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

شهادت 13 نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص

تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان

پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد