ایران پرسمان

آخرين مطالب

آیا طالبان برگ برنده ترامپ می شود؟ تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آیا طالبان برگ برنده ترامپ می شود؟

خبرآنلاین / متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رئیس جمهور و وزیرخارجه امریکا از ایجاد یک توافق با گروه طالبان می گویند. این در حالیست که حملات این گروه در شهرهای مرزی ادامه دارد.
مهسا مژدهی/ «فکر می کنم خیلی نزدیک شده ایم، احتمال زیادی وجود دارد که به یک معامله با طالبان برسیم، در دو هفته آینده نتیجه مشخص خواهد شد.» این حرف ها را روز جمعه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به یک شبکه رادیویی در آمریکا و در مورد مذاکرات صلح با طالبان مطرح کرده است. پیش از او، در روز چهارشنبه پمپئو از پیشرفت در مذاکرات با این گروه گفته بود. این در حالیست که پیش از این، در آذر ماه زلمی خلیلزاد از توقف مذاکرات صلح با طالبان خبر داده بود. اما خبر چراغ سبزهای ترامپ به این گروه را از قبل نیویورک تایمز منتشر کرد.
توافق بر سر چیست؟
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا می گوید که کشورش با طالبان در مورد کاهش خشونت به توافق رسیده و روی پیشنهاد کاهش هفت روزه خشونت مذاکره می کند. روز چهارشنبه گروه طالبان و مذاکره کنندگان امریکایی به مدت دوازده ساعت به گفتگو با یکدیگر پرداختند که در نهایت شرایط کاهش خشونت، به آن شکلی که مورد نظر هر دو طرف باشد، تائید شد. جزئیات این طرح هنوز رسانه ای نشده اما گفته می شود که بر اساس آن اتش بس در شهرهای بزرگ به مدت یک هفته ایجاد خواهد شد تا در صورت موفقیت، این توافق به اتش بسی پایدار بیانجامد که خروج امریکا از افغانستان و گفتگوی این گروه با دولت افغانستان را با خود داشته باشد.
عبدالله عبدالله در این باره گفته است: «امیدواری‌هایی ایجاد شده‌است؛ نمی‌توانیم بگوییم که همه کار در حال حل شدن است، اما موافقت صورت گرفته که سطح جنگ پایین بیاید، کاهش خشونت صورت بگیرد و زمینه‌ساز شود برای یک آتش‌بس سراسری در افغانستان.»
اما در حالی که دو طرف موافقت خود را با این شیوه همکاری اعلام کرده اند، طالبان در بلخ و قندوز با نیروهای دولتی در حال جنگ هستند. جمعه شب یک فرمانده طالبان در حمله هوایی نیروهای افغانستان کشته شد که در نتیجه درگیریهای بعدی شش نفر از نظامیان افغان هم به دست طالبان کشته شدند. این شیوه جنگ در قندوز و بلخ، نشان می دهد که دسترسی به صلح کار چندان اسانی نیست.
از سوی دیگر برخی از ناظران می گویند ایجاد اتش بس در شهرهای بزرگ، در حالی که برخی ایالات افغانستان تحت رهبری طالبان اداره می شوند و خشونت ها در این بخش ها، ماه هاست که ادامه دارد، نمی تواند کارساز باشد. چرا که عملا مدت هاست این گروه دست به حمله گسترده ای به شهرهای بزرگ نزده و در عوض در قندوز و دیگر مناطقی که در دست دارد، درگیریها به شدت در جریان است و نحوه حکومت این گروه بر این مناطق تفاوت چندانی با سال های دهه نود میلادی که طالبان حکومت را در افغانستان در دست داشت، ندارد.
آیا ترامپ بزرگ نمایی کرده است؟
بدبینی ها نسبت به ترامپ حتی بر سر صلح با طالبان هم ادامه دارد. بسیاری از ناظران معتقدند یک اتش بس با گروه طالبان، در شرایطی که گروه های افغان در جلسات حاضر نیستند، کارساز نخواهد بود. طالبان در سال های گذشته به شدت برابر نشستن با گروه های افغانستانی بر سر میز گفتگو مقاومت کرده است و هر بار در میانه کار، زیر قول و قرارهایش زده است. از سوی دیگر ترامپ در اخرین ماه های حضورش در ریاست جمهوری نیاز به پیروزی های خارجی دارد. او با جود تلاشی که کرده، از این بابت موفقیتی نداشته است. در موضوع کره شمالی مذاکرات نیمه تمام ماند و وضعیت با چین هنوز خوب نیست. ایران حاضر به گفتگو با دولت ترامپ نشده و روس ها هم ترامپ را جدی نگرفته اند. در چنین شرایطی برخی از ناظران می گویند، اگر رئیس جمهور آمریکا بتواند با طالبان به نتیجه ای برسد، می تواند از آن به نفع خود استفاده کند.
در میان کاربران افغانستانی شبکه های اجتماعی، با اعلام خبر مذاکرات و نزدیک بودن صلح، مهم ترین سوالی که مطرح شده این است که جای گروه های افغان در این پروسه کجاست و چطور قرار است یک صلح بدون اینکه کسی نظر گروه های داخلی را بپرسد پا بگیرد؟
ریاست جمهوری افغانستان حالا می‌گوید که اشرف غنی هفته آینده سلسله مشورت هایش در رابطه با صلح را آغاز می‌کند. این وضعیت نشان دهنده آن است که دولت افغانستان نسبت به روند این نشست آگاهی نداشته است و موضوعاتی که دولت این کشور به آن اهمیت می دهد، به احتمال زیاد در مذاکرات مطرح نبوده است. از سوی دیگر برخی از فعالان سیاسی در افغانستان نگرانی های بیشتری هم دارند. آنها می گویند در صورتیکه این گفتگوها به نتیجه برسد، در غیاب طرف افغان تنها منافع امریکا و طالبان مد نظر قرار خواهد گرفت و با روندی که این گروه در سال های گذشته در مناطق تحت نفوذ خود به کار برده، توقعات فعالان مدنی برآورده نخواهد شد. فعالان حقوق زنان معتقدند که زنان یکی از اسیب پذیرترین اقشار در شرایط فعلی هستند. این گروه در سال های اخیر هم دست از اتش زدن مدارس و مسموم کردن اب مدارس دخترانه و... برنداشت. اگر قرار باشد صلحی در افغانستان رخ دهد که در نتیجه آن سهمی برای طالبان در ارکان دولتی ایجاد شود، حذف طرف افغان و زن ها و فعالان مدنی، می تواند موقعیت بسیار پیچیده ای را در این کشور ایجاد کند.
به نظر می رسد که ترامپ سعی در بزرگ نمایی اتفاقات در خصوص افغانستان را دارد. صلح با طالبان و اتش بس یک هفته ای، در شرایط فعلی نمی تواند مشکلات را در این کشور حل کند اما می تواند برای ترامپ یک اعتبار باشد. داده های مقامات امریکایی در مورد گفتگو با طالبان واضح نیستند و تنها به امیدواری دادن بسنده کرده اند با این حال این وضعیت به شکلی پررنگ شده، که به عنوان دستاوردی برای دولت ترامپ به نظر برسد. همچنین خلاء حضور طرف افغانستانی غیبت پاکستانی ها به عنوان یک ضلع مهم این مثلث، ایجاد صلحی پایدار را به موضوعی دور از دسترس تبدیل کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/104755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل